Bij het aanleren van nieuwe vaardigheden kun je een onderscheidt maken naar vaardigheden waarvan je op basis van je huidige vaardigheden op kunt inhaken. En vaardigheden die je aanleert die specifiek een eigen portfolio eisen.
Denk hierbij maar aan het geval dat je als business hebt een zoekmachineoptimalisatie bureau en je nu ook webdesign gaat aanbieden. In dit geval willen klanten wel graag eerder verricht werk van je zien alvorens deze met jou een overeenkomst aangaan.
Wat je hieraan in dit geval kunt doen is dat je alvast wat websites gratis bouwt voor plaatselijke verenigingen of bekenden. Of dat je gewoon al wat werkende designs maakt die je dan in je portfolio plaats.
Benadering bestaande klant
Heb je eenmaal je nieuwe vaardigheid goed in de vingers dan wordt het tijd dat jij bestaande klanten hiervoor gaat benaderen. Pluspunt in dit geval is dat de klanten jou al kennen, zij zullen in het algemeen tevreden zijn over je werk en nu dat je met iets nieuws aankomt zal dat dan niet direct een afschrikkende werking hebben. Ze zullen namelijk meer open naar jou toe zijn.
Benadering nieuwe klant
Dan kom je natuurlijk ook op het volgende punt en dat is dat jij met je nieuwe vaardigheden en portfolio nu ook op jacht kunt gaan naar nieuwe klanten. Hier komt dan het stukje diversiteit om de hoek kijken.
Doen
Bij diversiteit dien je ook met een belangrijke push-factor rekening te houden en dat is doen!
Je kunt liever met iets beginnen en naderhand een en ander bijschaven dan je maar voor te nemen dat je nog dit en dat dient te perfectioneren. Wat betreft eindstand sta je dan nog steeds waar je ooit bent begonnen zonder dat je dus klanten binnen hebt gehaald en dan is het misschien al te laat. Als zzp’er dien je namelijk die doener te zijn!