Als zzp’er ben je belast met het nemen van een hoop ondernemers beslissingen. Sommige beslissingen liggen voor de hand en bieden geen problemen. Andere beslissingen kunnen je al snel in een twijfel gebied meeslepen. Neem als voorbeeld het budget.
Als je aan de slag gaat als zelfstandige weet je een ding van tevoren en dat is dat je een aantal bedrijfsmiddelen in bezit dient te hebben om je werk goed te kunnen uitvoeren. Voor de aanschaf van deze zaken dien je natuurlijk te beschikken over dat budget. Zonder dat budget kom je niet ver.
Wanneer je nu het budget samenstelt om je nodige bedrijfsmiddelen te financieren dien je onderscheidt te maken tussen het eigen vermogen en het vreemd vermogen. Kom je voor een keus om te kiezen tussen deze twee vermogensvormen dan die je een aantal afwegingen te maken.
Eigen vermogen
Bij eigen vermogen kun je denken aan eigen geld dat je bijvoorbeeld ergens op de bank hebt staan. Wanneer je de bedrijfsmiddelen met het eigen vermogen financiert wil dat zeggen dat alles ook echt van jouw is. Een ander voordeel van het hebben van eigen vermogen is dat je daarover geen rente verschuldigd bent.
Vreemd vermogen
Heb je niet voldoende eigen vermogen dan zal je het geld moeten lenen van een derde. In dit geval kun je dan bijvoorbeeld een lening afsluiten bij de bank om je bedrijfsmiddelen aan te schaffen. We spreken dan over vreemd vermogen. De bedrijfsmiddelen zijn in deze situatie in principe van de bank.
Het nadeel van het hebben van vreemd vermogen is het feit dat je aan heel wat regels bent gebonden en daarbij dien je niet te vergeten de rente die je periodiek moet betalen.
Vele zelfstandigen zullen deze nadelen maar voor lief nemen. Belangrijker voor hen is dat ze hun bedrijf verder kunnen exploiteren.
Kantoorinrichting
Hoe staat het nu met de kantoorinrichting. Dien je direct flink uit te pakken en te gaan voor de inrichting met de minibar of hou je het voorlopig bescheiden?
Heb je meer dan voldoende budget dan is flink uitpakken geen probleem. Is je budget beperkt dan is het raadzaam bescheiden te beginnen. Als je goed om je heen kijkt kom je voor het inrichten van je kantoorruimte met een bescheiden budget al een flink stuk vooruit.
Met een bescheiden budget is het handig je investeringen in je kantoorruimte te beperken tot hetgeen je echt nodig hebt. Het bespaarde deel van je budget kun je dan investeren in iets waartegenover direct omzet staat. Bijvoorbeeld het werven van klanten.
Liquiditeit
Wanneer je onderneming al enige tijd draait is het ook van belang rekening te houden met de liquiditeitspositie. Je kunt je dan afvragen of je pas tegen het eind van het jaar naar de liquiditeitspositie moet kijken of liever tussentijds.
Het beste is tussentijds te bekijken hoe het er financieel aan toe gaat. Hierdoor stel jij je zelf in staat een kostendekkende prognose te maken voor de omzet die je de volgende periode binnen dient te halen.
Om je winst globaal te berekenen kun je kijken wat je aan opdrachten hebt binnengehaald. Als je de inkomsten optelt van alle ingekomen opdrachten dan heb je alvast je voorlopige omzet. Trek daarvan de tot die periode gemaakte kosten af dan rolt daaruit je tussentijdse nettowinst.
Ook om een dreigend tekort in kas te voorkomen is het handig van tijd tot tijd dus een liquiditeitspositie op te stellen. Zo kunnen er eventuele onregelmatigheden in de kasstroom worden ontdekt. Je kunt dan denken aan betalingen die niet binnen zijn. Of kosten die eigenlijk onnodig zijn.
Met een tussentijdse liquiditeitspositie ben je in staat tijdig gebreken te signaleren waardoor je heel wat ellende kunt voorkomen. Ook je ondernemers beslissingen kun je dan beter sturen.
Boekhouding
Hoe zit het nu met je boekhouding? Dien je deze uit te besteden?
Wat betreft de boekhouding is het handig dit in het beginstadium van je ondernemerspraktijk zelf bij te houden. Uiteraard dient hiervoor wel wat basiskennis aanwezig te zijn.
Een voordeel van het zelf doen van de boekhouding is dat er direct een zicht ontstaat wat betreft het financiële plaatje van je onderneming. Het direct gaan aanschaffen van boekhoudsoftware is ook geen pre in de startfase. Met een simpele spreadsheet programma kom je ook al een heel eind.
Parttime functie
Dien je naast je onderneming er nog een dienstbetrekking op na te houden? Wanneer je pas begint met je ondernemerspraktijk is het altijd handig er een functie in loondienst op na te houden. Een dienstverband naast je startende praktijk zorgt ervoor dat je toch nog enige financiële speelruimte hebt.
Loopt de praktijk eenmaal goed dan is het tijd het dienstverband op te zeggen. Blijf je het dienstverband in deze situatie aanhouden dan zal je algauw te maken krijgen met het feit dat je niet voldoende aandacht aan je praktijk kunt geven. Maak dus tijdig een keus.
Je dient je er wel bewust van te zijn of deze combinatie strookt met de regels die je werkgever stelt. Liggen de werkzaamheden in het verlengde van wat je in dienstbetrekking verricht dan kan er algauw sprake zijn van belangenverstrengeling. Je kunt hierdoor in de problemen raken. Loop dit dus goed na.
Uitkering
Je kunt je ook afvragen hoe het ermee zit indien je als zelfstandige aan de slag wilt vanuit een uitkeringssituatie.
Dit is vaak geen probleem. Een aantal van de uitkeringen zoals de WW, WIA hebben een startersregeling. Dit houdt in dat je kunt starten met je praktijk zonder dat je in de problemen komt met de uitkeringsinstanties. Voor mensen die in de AOW zitten is er de mogelijkheid om zelf volledig ondernemer te worden zonder dat er sprake is van het korten op de uitkering.
Financiële problemen
Wanneer dien je te stoppen? Het onvrijwillig stoppen met je ondernemerspraktijk kan erg zuur zijn. Zorg er daarom voor dat je de targets constant in het vizier hebt. Je kunt dan tijdig ingrijpen.
Indien je echt geen stijgende lijn meer kan verwachten dan is stoppen helaas de enige optie tenzij je nog een andere koers kunt bevaren. In het laatste geval zou je bijvoorbeeld een beroep kunnen doen op het Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen.
Oude dag
Je kunt je afvragen of je direct al bij de start van je onderneming geld apart dient te leggen voor je oudedag?
Het beste is hiermee enige tijd te wachten totdat je zaak goed loopt. Voor de oudedagsvoorzieningen kun je dan een deel van het overtollig geld apart zetten. Je kunt ook bijvoorbeeld een lijfrente of een koopsompolis afsluiten.
Wanneer je het geld onderbrengt bij een derde dien je wel alert te blijven. Je bent dan afhankelijk van hoe deze derde met je geld omgaat. En of dat op de juiste manier gaat is weer een ander verhaal.
Verzekeringen
Welke verzekeringen dien je af te sluiten?
Er zijn heel wat verzekeringsproducten in omloop voor zelfstandigen. Let hier goed op welke verzekeringen wel en niet nodig zijn.
Vaak wordt je overspoelt door allerlei verzekeringen en gerelateerde producten. Maak een onderscheidt tussen welke verzekeringen je verplicht dient af te sluiten en welke niet. Ook dien je te kijken naar de verzekeringen die voor jouw situatie van belang zijn.
Een verzekering tegen ziektekosten is verplicht, maar een aansprakelijkheidsverzekering weer niet. Aan de andere kant kan de laatste wel zeer handig zijn. Maak een juiste afweging. Vraag offertes op. Vergelijk de premies en besteed vooral ook aandacht aan de kleine letters.
Een juiste ondernemers beslissing nemen binnen je onderneming kun je doen op het moment dat je een overzicht hebt van de noodzakelijke behoeften. Heb je dit eenmaal in kaart gebracht dan is het een kwestie van de voor- en nadelen op een rij zetten zodat je als zzp’er de juiste keuzes kunt maken.