Een belangrijk middel binnen het online marketinggebeuren dat je ter beschikking staat om je bekendheid te geven onder potentiele klanten is een website.

Naast een website kun je het internet op diverse manieren gebruiken om je te voorzien van een dosis virtuele bekendheid. Denk maar bijvoorbeeld aan het bouwen van een sociaal netwerk middels de mogelijkheden die social media je biedt of adverteren middels Google Adwords.

Er zijn nog vele varianten denkbaar om je bekendheid online verder uit te bouwen. Maar beter is als eerst te denken aan die blinkende website.

Blinkende website

Nu dien je als zelfstandige niet letterlijk te beschikken over een blinkende website, integendeel. Het gaat erom dat je over een website beschikt die de juiste informatie overbrengt naar je klanten en ook makkelijk gevonden kan worden door potentiele klanten. Daar moet je website in uitblinken.

Heb je als zelfstandige geen website dan kom je niet echt professioneel over. Nog erger is dat je flink wat potentiele opdrachten kunt mislopen. Nu is het ook niet zo dat op het moment dat je website online is, dat de opdrachten ook bij bosjes zullen binnenstromen. Helaas is dit vaak een sprookje. Er zal hiervoor eerst flink wat werk verricht dienen te worden om je website goed vindbaar te maken.

Wat je in ieder geval dan al wel hebt bereikt met het online zetten van je website is dat je alvast een goede stap in de juiste richting zet. Wanneer je namelijk gebruik maakt van drukwerk zoals reclame, briefpapier of visitekaartjes dan kun je daar netjes je website en e-mailadres op vermelden.

Een ander voordeel van het hebben van een website is dat wanneer er mond-tot-mond reclame voor je wordt gemaakt er daarbij kan worden aangegeven dat er ook een website beschikbaar is. Klanten kunnen dan eventueel snel een blik op je website werpen. En misschien lukt het je dan al op deze manier contact te leggen zonder dat de klant jou daadwerkelijk gezien of gesproken heeft.

Domeinnaam

Voordat je aan je website begint dien je als eerst op zoek te gaan naar een naam voor je website, namelijk de domeinnaam. En dan ook eentje die in jouw voordeel werkt. Je kunt dit in principe vanuit twee kanten bekijken. Je kunt zeggen ik wil alleen maar gevonden worden met mijn contactgegevens. Of je kunt ook zeggen ik wil sowieso gevonden worden met mijn contact gegevens maar nog belangrijker voor mij is dat ik gevonden wordt op basis van mijn diensten die ik aanbied.

Wanneer je alleen kiest voor het eerste, dus dat het je gaat om je contactgegevens, dan zou je als naam je eigen naam kunnen gebruiken. Gaat het jou ook om je diensten onder de aandacht te brengen dan kan het in je voordeel werken als je gebruik maakt van een naam die de diensten omschrijft. In het geval de naam van je dienst al in bezit is door een ander dan zou een oplossing kunnen zijn te kiezen voor een combinatie van je naam en de dienstomschrijving.

In alle gevallen dien je erop te letten dat je naam of combinatie naam makkelijk te onthouden is en logisch klinkt.

SEO-bureau

Kom je hier allemaal niet mee uit en wil je geen risico nemen dat je iets verkeerds doet met blijvende nasleep neem dan een SEO-bureau in de hand. SEO staat voor Search Engine Optimization of wel zoekmachine optimalisatie. Zo’n SEO-bureau kan ervoor zorgen dat je een juiste combinatie naam kunt kiezen. Ook worden er technieken toegepast zodat je beter naar voren komt in de zoekresultaten wanneer klanten op het internet naar diensten opzoek gaan die jij aanbiedt.

Inrichting website

Wanneer je kiest voor een website waarin je ook je diensten wilt vermelden dan dient je website zodanig ingericht te zijn dat de aangeboden diensten overzichtelijk gepresenteerd worden. Hierbij kun je ook aangeven op wat voor manier je inhoudt geeft aan je werkwijze.

Indien mogelijk is het ook belangrijk dat je de bezoekers een portfolio kunt tonen aan opdrachten die je voor diverse klanten hebt verricht. Daarnaast is opnemen van referenties of testimonials een goed idee. Testimonials zijn positieve meningen van klanten over jou werkwijze of product. Natuurlijk moet je deze niet zelf gaan verzinnen. Wees hierin eerlijk.

Webdesignbureau

Ben je handig dan kun je met enig zoekwerk naar informatie op het internet je website zelf bouwen. Uiteraard zal dit wat tijd in beslag nemen maar het voordeel hiervan is dat het je aardig wat geld kan besparen.

Zie je het zelf bouwen van een website niet zitten, of wil je de tijd er niet aan besteden dan kun je altijd een webdesignbureau inhuren. Zo’n bureau kan je helpen met het ontwerpen en bouwen van je website. Ook kunnen ze je voorzien van de juiste adviezen die gelden voor jouw specifieke situatie. Is je website eenmaal af en je bent tevreden dan kun je ze naderhand altijd benaderen mocht er onderhoud nodig zijn.

Aandachtspunten bouwen website

Alvorens je aan de slag gaat met het maken van je website is het handig enkele punten voor je zelf op een rij te zetten. Je kunt dan denken aan het volgende.

Stel jezelf de vraag wat je met je website wilt bereiken. Dient de website je een flink aantal bezoekers op te leveren of is alleen het bekendmaken van je contactgegevens meer dan voldoende.

Maak een opzet voor jezelf op papier van hoe je website opgebouwd dient te zijn. Uit welke kleuren deze moet bestaan en of je ook gebruik gaat maken van social media.

Wat is het budget dat je voor je website apart hebt gezet. Een budget heb je sowieso nodig voor als je besluit de bouw van de website uit te besteden. Maar ook als je besluit de website zelf te gaan bouwen heb je een budget nodig.

Een website zelf bouwen wil nog niet zeggen dat alles gratis is. Maak je gebruik van bijvoorbeeld foto’s van anderen dan dien je er rekening mee te houden dat er betaald voor dient te worden. Hetzelfde geldt voor bepaalde functionaliteiten die je wilt inbouwen. Het gebruik ervan kan gratis zijn maar soms is betaling ook vereist. Houdt dit dus goed in de gaten.

Denk ook aan een logo die er professioneel uitziet en herkenbaar is.

Voorzie je website niet van allerlei onnodige toeters en bellen zoals een klok of muziek dat gaat afspelen wanneer de pagina geladen wordt. Het teveel voorzien van dit soort functionaliteiten doet de laadtijd negatief beïnvloeden. Een website die traag laadt zorgt ervoor dat bezoekers verdwijnen. En daarnaast kan het invloed hebben voor je positie binnen de zoekresultaten.

Webhosting

Denk ook aan de hostingprovider voor je website. Voor het plaatsen van je website op het internet dient je website ergens geplaatst te worden op een server. Deze faciliteit biedt een hostingprovider en daarvoor dient er betaald te worden. Loop goed na of de provider niet kampt met lange down-times. Dus dat de server regelmatig plat ligt en je website niet meer bereikbaar is voor het publiek. Loop ook na of de support goed is.

Als ondernemer dien je over een website te beschikken. Ga niet voor een website dat eruit ziet als een kerstboom. Ga voor een website met de juiste functionaliteiten zodat je bezoekers in een oogopslag weten wat je hen te bieden hebt. Hierbij is even belangrijk dat je website door de juiste personen gevonden wordt.

Pin It on Pinterest

Share This