Minox Boekhoudprogramma Review

Online boekhouden is populair en eigenlijk terecht. Het biedt je een hoop voordelen als ondernemer waaronder je een flinke mate van vrijheid hebt. Als ondernemer dien je nu eenmaal flexibel te zijn en tools die je daarbij helpen maken het leven alleen maar aangenamer.

Naast de online boekhouding bestaat er nog altijd de traditionele manier van administreren en dat is een boekhoudpakket draaien op je eigen computer.

Een administratiepakket die je beide opties biedt is Minox. In deze review nemen we dit pakket onder de loep.

Keuze boekhoudpakketten

De doelgroep van Minox is zeer divers. Als boekhoudprogramma is het niet alleen geschikt voor de zzp’er en zijn bedrijf. Maar ook MKB-ondernemers, boekhoud- en accountantskantoren kunnen er efficiënt gebruik van maken.

Om aan een ieders wens te voldoen, is Minox daarom in een aantal varianten verkrijgbaar. Daarbij is er ook een platform aanwezig die ondernemer en accountant met elkaar verbindt.

Voordat je definitief een keuze maakt in je hoedanigheid van zzp of ondernemer kun je Minox eerst voor 30 dagen als proefaccount afnemen. Deze optie is gratis en geeft je recht op de volledige online versie van het boekhoudpakket.

Omdat Minox verkrijgbaar is als desktop- en online variant, is er een hoofdindeling gemaakt. Je hebt:

  • Minox Online
  • Minox voor Windows

Binnen deze onderverdeling zijn er dan weer verdere administratieve keuzes te maken. Kijken we eerst naar Minox Online, het volgende is mogelijk:

Minox Online pakket facturering

€ 7,50  

Pakket Facturering – € 7,50 per maand voor 1 administratie en maximaal 100 facturen. Dit is eigenlijk een soort combi-optie omdat je bij dit pakket samenwerkt met je accountant. Factureren is waar de nadruk op ligt. Daarnaast kun je er ook:

  • Een debiteurenbeheer mee uitvoeren
  • Historie van je facturen bekijken
  • Statistieken raadplegen
  • Gebruikmaken van rapportagemogelijkheden
  • Zorgen voor een koppeling met de boekhouding

Wil je meerdere administraties voeren, per administratie kost dat € 5 extra. Een extra gebruiker kost € 12,50. Wil je onbeperkt kunnen factureren, dat kost je weer € 15.

pakket Connect online factureren

€ 15 

Het pakket Connect kost je € 15 per maand voor 100 facturen. Ook hier geldt weer samenwerking met de accountant en voor dat bedrag krijg je ook alle opties die bij Facturering horen.

Ook mag je 2 administraties voeren en standaard 1 gebruiker.

Je kunt:

  • Bonnen en facturen inlezen middels de Scan&Herken functie. Je dient deze wel eerst per e-mail op te sturen naar Minox waar er voor € 0,29 per document een scan en inlezing wordt gedaan. Gaat het om een inkoopfactuur in UBL-formaat, dan zijn er geen extra kosten aan verbonden. Wat betreft opslag, standaard krijg je 1GB en elke extra GB aan opslag kost je € 2. Er is ook een bulkscan mogelijkheid.
  • Aanmaningen versturen
  • Het grootboek inzien
  • Kolommenbalans opvragen

Je kunt deze optie ook uitbreiden met de extra’s zoals bij Facturering en daarnaast met incasso voor € 7,50, import voor € 7,50 en vaste activa voor € 15.

Boekhouding online met Minox

Gaat het specifiek om het boekhouden voor je mkb bedrijf met Minox in de cloud, je hebt dan de keuze uit: 

  • Basis
  • Pro

Basis online boekhouden pakket

€ 24,50

Voor het pakket Basis van Minox ben je standaard € 24,50 per maand kwijt en de prijs kan verder oplopen op basis van de extra’s.

Dit pakket is met name gericht om de administratie in orde te maken van bijvoorbeeld je webshop of wanneer je als zzp-er werkzaam bent. Het gaat dan om 1 gebruiker en maximaal voeren van twee administraties.

Verder kun je:

  • Het grootboek samenstellen
  • Debiteuren- en crediteurenbeheer uitvoeren
  • Aanmaningen versturen
  • Btw-aangifte opmaken
  • ICP-aangifte in orde maken
  • Meekijk-functie accountant
  • Bankkoppelingen

Voor een extra gebruiker of administratie ben je hetzelfde kwijt als bij de voorgaande pakketten.

Wil je facturering bij dit pakket, dat kost dan € 7,50 extra en dat geldt voor 100 facturen.

Onbeperkt aantal facturen kost je dan weer € 15. Wil je ook incassobeheer, dat kost € 7,50 extra.

Pro pakket online administratie

€ 34,50

Wil je als zelfstandig ondernemer ook de balans en V&W-rekening kunnen opstellen, het Pro pakket van Minox biedt de oplossing.

Je betaalt hiervoor € 34,50 per maand. Kunt er 3 administraties mee beheren en is bestemd voor 1 gebruiker.

Naast de functionaliteiten van Basis, valt er ook onder:

  • Beheer kostenplaatsen
  • Opmaak financiële prognose – budgettering
  • Vaste journaalposten
  • Inzake belastingcontroles opmaken Auditfile
  • Werken in vreemde valuta’s inzake debiteuren en crediteuren
  • Afletteren grootboekmutaties
  • Creëren van overzichten

Mogelijkheden inzake extra modules zijn gelijk aan die van pakket Basis en hetzelfde geldt ook voor de prijzen.

Offline boekhoudpakketten Minox

Wil je je administratie oplossen door middel van een offline boekhoudkundige oplossing, daarvoor biedt Minox de zakelijke pakketten:

 

  • Basis
  • Pro
  • Uren

Basis offline boekhouden

€ 450

Met deze keuze van Minox kun je het beheer van 3 administraties in orde maken met 1 gebruiker tegen een prijs van € 450.

Daarnaast kun je standaard boekhoudkundige zaken regelen zoals:

  • Het grootboek
  • Beheer debiteuren en crediteuren
  • Berekenen van de btw en doen van aangifte
  • ICP-aangifte
  • Versturen aanmaningen
  • Genereren van overzichten

Pakket basis kun je verder uitbreiden met een aantal opties.

Je hebt de volgende mogelijkheden:

 

  • Extra gebruiker afhankelijk van aantal tussen de € 250 en € 350
  • Verrichten van automatische betalingen € 250
  • Banktransacties verwerken € 250
  • Auditfile opmaken € 250
  • Incassobeheer € 250
  • Controle boekhouding middels Chi-kwadraattoets € 250
  • Kolommenbalans opmaken € 250
  • Consolideren € 250
  • Beheer vaste activa € 250
  • Import en export gegevens € 750
  • Koppeling salarispakket € 250
  • Facturatie € 300
  • Periodiek factureren € 750
  • Inkoop en verkoop € 1.900
  • Prijsafspraken € 500
  • Statistieken € 250
  • Magazijnbeheer € 500
  • Batchnummers € 250
  • Uitbreiding database € 500
  • Voorraden € 750
  • Factuurhistorie € 250
  • Artikelomschrijving € 250
  • Combi artikelen € 500

Pro Offline administratiepakket

€ 750

Wil je voor je zaak onbeperkt administraties kunnen voeren met daarbij nog de volgende opties:

  • Balans
  • W&V-rekening
  • Kostensoort- en plaats
  • Financiële prognoses
  • Journaalposten standaard
  • Overzichten

Het Pro pakket is daarop het antwoord. Hiervoor dien je eenmalig € 750 neer te tellen waarbij de opties van pakket Basis standaard zijn.

Voor de uitbreidingen zie daarvoor wat onder pakket Basis is aangegeven. Mogelijkheden en prijs zijn hetzelfde.

Naast het eenmalige bedrag betaal je ook voor service op jaarbasis.

Dit bedrag varieert op basis van de gekozen opties van € 469 tot een paar duizend euro per jaar.

Offline Uren pakket

€ 950

Wil je de uren verwerken, daarvoor is het pakket Uren aanwezig. Hiervoor betaal je eenmalig € 950 en servicekosten per jaar starten vanaf € 320. Je kunt dit pakket uitbreiden middels:

  • Extra gebruikers variërend tussen € 150 en € 250
  • Export van data € 250
  • Declaratiekoppeling € 500

 

Alle genoemde prijzen zijn ex-btw.

Bankkoppelingen

Minox stelt je in staat om middels een API omgeving te integreren met een reeks applicaties.

Zo kunnen er koppelingen gemaakt worden met diverse banken, kassa- en salarissystemen.

Betalingen

Wat handig is, is dat de koppeling met de Rabobank er niet alleen voorzorgt dat je mutaties kunt inlezen. Je kunt ook letterlijk betalingen verrichten.

Heb je bunq als bank, dan kan het uitwisselen van transacties en betalingen in realtime gebeuren.

 

Inleesformaat

Data van de volgende banken zijn in te lezen via MT940 of CAMT.053 bestanden:

  • ING
  • ABN AMRO
  • SNS bank
  • Knab
  • Triodos
  • ASN
  • Deutsche Bank

 

 

Webshop koppeling

Drijf je als ondernemer of zzp een webshop, met de volgende webwinkel software kan Minox data uitwisselen:

  • WooCommerce
  • Magento
  • PrestaShop
  • OpenCart
  • MijnWebwinkel
  • CCV Shop
  • Shopify
  • Lightspeed

Vendit 

Draait je webshop op Vendit, uitwisseling van gegevens gaat via import en export.

 

 

 

POS en Kassasystemen

Drijf je een onderneming middels een restaurant, daarvoor kun je gebruikmaken van koppelingen inzake POS (point of sales) en kassasystemen met:

  • Lightspeed Restaurant
  • Retail of Nappkin

 

 

 

Salarissen

Ook voor het administreren van de salarissen bezit Minox over koppelingen.

Je kunt data uitwisselen met:

  • Nmbrs
  • Loket.nl

 

 

 

 

Factuur koppelingen

Gaat het om het automatisch verwerken en versturen van facturen, daarvoor heeft Minox koppelingen met:

  • Storecove
  • Go2UBL

Go2UBL is een Scan&Herken faciliteit waarmee Minox kan samenwerken.

 

 

 

 

 

Bizcuit app

Om met je smartphone het gehele proces van het opmaken van een factuur tot en met het verrichten van betalingen in orde te maken, heb je de Bizcuit app.

Banktransacties

Deze app zorgt ervoor dat banktransacties op automatische wijze worden verwerkt. Daarnaast kunnen betalingen vanuit Minox Online worden verricht.

Rabobank en bunq

Op dit moment werkt Bizcuit met Rabobank en bunq. Op de planning staat dat andere banken gauw zullen volgen.

Neem je een abonnement op Minox Online af vanaf € 15, dan krijg je op dit moment de app gratis.

 

 

 

 

 

 

 

Support

Bij Minox is support in vele gedaanten aanwezig. Er zijn webinars en trainingen.

Als je bent ingelogd kun je gebruikmaken van de help-functie. Je kunt e-mailen of gewoon de telefoon pakken.

 

 

 

 

 

 

 

Werken met Minox

Dashboard
Net als vele boekhoudapplicaties, verschijnt na het inloggen ook als eerst het dashboardscherm bij Minox.

Menu
Wil je een bepaalde taak verrichten, in het boven menu dien je daarvoor een keuze te maken. De volgende onderdelen maken er deel van uit:

 

  • Administratie
  • Onderhoud
  • Taken
  • Opvragen
  • Rapportage
  • Beheer

Rapportage
Handig is de rapportagefunctie.

Stel je wilt een overzicht inzake aanmaningen die op de debiteuren betrekking hebben gedurende een bepaalde periode. In het boven menu kies je onder Rapportages voor Debiteuren en daarna kies je Aanmaningen.

Resultaat, Minox genereert een pdf-bestand die je kunt downloaden naar je computer zodat je deze kunt raadplegen.

Overzicht
En het rapport ziet er ongeveer zo uit:

Helpfunctie

Indien je voor een bepaald onderdeel hebt gekozen en je wilt daarbij hulp, in het boven menu klik je op het vraagteken-icon waarna het helpscherm verschijnt.

Wat je te zien krijgt is best uitvoerig. Alle velden worden ruim toegelicht en dat is best handig.

Conclusie

Minox is een zeer uitgebreid boekhoudprogramma. Vanwege de vele functionaliteiten heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om het aanbod in een flink aantal modules te gieten.

Standaard kun je kiezen uit een aantal pakketten, online en offline. En daarbinnen kun je dan verder op maat het gekozen abonnement verder uitbreiden. Dit heeft zijn voor- en nadelen.

Ben je bekend met boekhouden, je weet dan wat je moet kiezen. Echter, het blijft een beetje een aparte studie om goed je weg weten te vinden.

Heb je helemaal geen boekhoudkundige kennis, het geheel kan dan best overweldigend overkomen. Waarschijnlijk hebben ze dat bij Minox ook in de gaten, dus heb je de mogelijkheid om ze altijd even te bellen voor uitleg.

Je moet ook rekening houden dat op basis van wat je kiest, de prijs best wel kan oplopen.

Los van het samenstellen van je abonnement. Met Minox kun je zeer gedetailleerd aan de slag met de boekhouding en dat is wat belangrijk is.

 

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This