Review Myfinance Boekhoudsoftware

Snel over de relevante cijfers beschikken van je onderneming vormt altijd een uitdaging en met name als je geen gebruikmaakt van een boekhoudkundige applicatie. Je zou alles kunnen oplossen door een flink bestand vol met allerlei Excel spreadsheets, maar of dat altijd efficiënt werkt is ook weer een vraag.

Wil je het zekere voor het onzekere nemen, kijk dan naar een echt boekhoudpakket. In dit geval gaat het om online boekhoudprogramma Myfinance. Een boekhoudapplicatie speciaal voor de zzp’ers onder ons. Waarom Myfinance? Lees gewoon verder en oordeel zelf.

Myfinance abonnementsvormen

Voordat je daadwerkelijk betaald aan de slag wilt gaan met Myfinance, biedt de ontwikkelaar je de mogelijkheid om het boekhoudpakket eerst voor 15 dagen gratis uit te proberen. Tijdens deze periode kun je het programma volledig gebruiken en zijn er dus geen beperkingen aanwezig.
Bevalt het online boekhoudprogramma je direct of wil je niet wachten, je kunt dan gaan voor één van de volgende abonnementen:

Compleet pakket

€ 9  

Deze optie omvat alles wat Myfinance te bieden heeft. De kosten per maand bedragen € 9 als je ervoor kiest om direct voor een jaar vooruit te betalen.

Vind je dat niet zo handig, je kunt dan ook vooruitbetalen voor 3 maanden, alleen bedraagt de prijs dan € 12.

Online samenpakket

€ 20 

Nadruk bij dit pakket van Myfinance is, dat je een beroep kunt doen op assistentie. Handig voor als je kennis nog niet helemaal optimaal is. Of als je gewoon geen risico wilt nemen als iets onduidelijk is.

Voor dit boekhoudpakket ben je € 20 per maand kwijt.

Afname is alleen op jaarbasis en er volgt eerst een telefonische intake om te kijken of de keuze wel bij je past.

Overstap ACTIE!

€ 45 

Dit administratiepakket is speciaal bedoeld voor als je de overstap maakt vanuit een ander boekhoudapplicatie en is tijdelijk.

Ook is het de ideale keuze indien je niet over ervaring beschikt om te boekhouden. De nadruk van dit pakket ligt namelijk op advies en uitleg.

De kosten voor dit abonnement bedragen € 45 per maand als je kiest voor een jaarabonnement.

Opzegtermijn ongeacht voor welk boekhoudabonnement je kiest, is altijd 1 maand. Heb je eerst deels gebruikgemaakt van de proefperiode en je kiest voor een vast abonnement, deze begint te lopen wanneer de 15 dagen voorbij zijn.

Elke vorm inclusief proefperiode geeft ook recht op de Myfinance app waarmee je connectie maakt met de boekhoudomgeving die zich in de cloud bevindt.

Compleet pakket

Wanneer je voor dit pakket hebt gekozen, krijg je zoals de naam al doet vermoeden toegang tot alle modules die Myfinance je te bieden heeft op het gebied van online boekhouden. Wel geldt er een fair-use-policy.

Dus maak je het te bont, de kans is groot dat je een mailtje van de ontwikkelaar ontvangt met een eventuele actie.

Met het compleet pakket kun je onbeperkt banktransacties verwerken.

Online facturen opmaken behoort ook tot de mogelijkheid. Verkoop je producten, de database kun je dan vullen met alles waarin je handelt.

Smartphone app

Wat zeer handig is, is de mobiele app.

Het voordeel van dit programmaatje is, dat het je realtime overzichten verschaft zodat je precies weet hoe je onderneming er financieel voor staat.

Denk hier maar aan een factuur die niet is voldaan. Of de omzet van de afgelopen week.

Wat ook leuk en natuurlijk handig is, is de optie dat je bonnen en facturen zo kunt inlezen middels de app.

Data wordt dan netjes in de boekhoudcloud gezet zodat je daarna de nodige handelingen verder kunt verrichten.

Denk hier maar aan het toewijzen van een factuur aan een transactie.

Ook het bijhouden van verreden kilometers en gewerkte uren is mogelijk.

Btw-aangifte

Myfinance zorgt er uiteindelijk voor dat alle verwerkingen naar een btw-aangifte leiden.

Je krijgt dus alle cijfers op de juiste plekken te zien. Het overzicht is namelijk conform die van de fiscus.

Wat wel jammer is, is dat jij de bedragen handmatig dient over te typen in het ondernemersgedeelte van de Belastingdienst.

Overige opties administratie

Het compleet pakket verschaft je ook nog de volgende opties:

  • Je kunt een compleet adresboek bijhouden inzake je relaties
  • Geen extra kosten als je nog iemand, bijvoorbeeld de boekhouder, als gebruiker wilt toevoegen
  • Generenen van overzichten inzake balans en W&V-rekening

Het is altijd mogelijk indien de situatie dat vereist, over te stappen naar één van de overige twee pakketten van Myfinance.

Online samenpakket

Het online samenpakket is speciaal bedoeld voor als je hulp nodig hebt tijdens het online boekhouden.

Telkens stappen naar je boekhoudkantoor is inefficiënt met name als het om de rekening gaat. Myfinance biedt je dus de mogelijkheid voor assistentie en wel op de volgende wijze.

Jij doet de boekhouding op eigen houtje en loop je tegen iets aan, dan kun je de hulp inschakelen van het expertise team van Myfinance.

Het komt erop neer dat jij alle standaardboekingen doet en komen er boekingen voor die slechts sporadisch voorkomen, dan regelt Myfinance dat voor jou.

Ook, mocht het zo zijn dat je een fout hebt gemaakt, de correctie wordt dan door de ontwikkelaar voor je gedaan.

Daarnaast regelt Myfinance ook nog het volgende voor je:

  • Dient het boekjaar afgesloten te worden? De boekingen worden voor je in orde gemaakt.
  • Heb je twijfels ondanks je aanwezige kennis? Ook dat wordt voor je rechtgetrokken.

 

 

Overstap ACTIE!

Dit pakket zoals eerder aangegeven, biedt je ondersteuning mocht je ervoor kiezen om je boekhouding over te brengen naar Myfinance.

Je krijgt volledige ondersteuning van de ontwikkelaar, dus zorgen maken of alles wel goed zal verlopen dient niet aanwezig te zijn.

Daarnaast, begin je vanaf nul, ook dan is dit een ideale keuze. Je boekt niet alleen tijdswinst, maar je voorkomt een hoop koppijn omdat Myfinance het technische gedeelte voor zijn rekening neemt.

Hoe de boekhouding werkt en wat jij dient te doen, ook dat wordt allemaal uitgelegd.

 

 

Facturen en ondernemers
werkzaamheden

Een onderneming drijven kan niet zonder factureren. Ongeacht het aantal dat je dient te versturen, een goed systeem waarmee je het beheer kunt uitvoeren is van onschatbare waarde.

Myfinance biedt je de oplossing en je kunt op simpele wijze online factureren, dus facturen opmaken en versturen.

Het is niet alleen mogelijk je product of dienst te verwerken. Maar ook kosten die je hebt gemaakt zoals kilometers en gewerkte uren.

Je kunt standaardproducten of diensten instellen zodat je deze naderhand alleen maar hoeft aan te klikken.

Komt het voor dat je een reeds bestaande factuur meerdere malen gebruikt, je kunt dan gewoon een kopie maken.

En uiteraard is het mogelijk de prijs inclusief of exclusief btw te berekenen. Het saldo wordt uiteindelijk door het programma voor je berekend.

Een definitief factuur kun je per e-mail versturen of indien gewenst downloaden wat eigenlijk altijd aan te bevelen valt.

De app die wordt bijgeleverd stelt je in staat direct je facturen in te zien. Dat betekent dus dat je verstuurde en ontvangen facturen constant in de gaten kunt houden.

 

 

 

 

Boekhouding en je bedrijf

De Myfinance boekhoudapplicatie is een praktische oplossing voor met name als je zzp bent. Maar dat neemt niet weg dat ook andere ondernemingsvormen ervan kunnen profiteren.

Ook bijvoorbeeld BV’s kunnen er de boekhouding meedoen.

Is ondernemen momenteel slecht sporadisch voor je, ook dan kun je ermee uit de voeten.

Het mooie bij dat alles is, naarmate er uitbreidingen volgen kan de applicatie met je meegroeien.

Je hoeft dus niet uit te gaan kijken naar een ander boekhoudpakket.

 

 

 

 

Voordeel boekhoudsoftware

Het handige aan boekhoudapplicaties in het algemeen is, dat je gestructureerd aan de slag kunt.

Zo kun je overzichtelijk per periodes werken en dat is zeer handig als je de boekhouding in orde maakt.

Het grote voordeel is, dat je middels een simpele keuze zo naar desbetreffende maand kunt springen en kunt starten met verwerken.

Heb je een aantal boekingen gedaan, controle is van groot belang.

Een boekhoudpakket in ons geval biedt je de mogelijkheid om overzichten te genereren zodat je je werk direct kunt controleren.

 

 

 

 

 

ZZP bedrijf

Met Myfinance kun je verder nog een hoop regelen als het om de administratie van je zzp bedrijf gaat. Je kunt denken aan:

  • Btw-correctie plegen inzake privégebruik van je auto van de zaak
  • ICP-aangifte opmaken
  • Bij aankoop van een bedrijfsmiddel de afschrijvingen verwerken
  • Boeken van omzet wanneer deze pas in een andere periode vallen
  • Boeken van kosten als ook deze in een andere periode vallen
  • Boeken van je salaris als je een BV hebt
  • Rapportages in Excel zodat je eventueel verdere bewerkingen kunt uitvoeren
  • Eigen layout factuur aanmaken
  • Offertes opmaken
  • Importeren bankafschriften (CAMT.053/MT940)
  • Rittenregistratie
  • Urenregistratie

 

 

 

 

 

 

Aan de slag met Myfinance

Alvorens je gaat werken met Myfinance, dien je eerst je account aan te maken. Dat gaat simpel door slechts een e-mailadres op te geven waarna er een activatie-mail wordt verstuurd.

Als je op de link in de mail klikt, krijg je je wachtwoord die je ergens dient te noteren. Daarna geef je naam van je bedrijf, jouw naam en telefoonnummer op en kies je je rechtsvorm en kun je aan de slag.

Dashboard
Het eerste scherm wat je wordt getoond is het dashboard. Hier zie je in één oogopslag een aantal belangrijke cijfers. Denk maar bijvoorbeeld aan opbrengsten, kosten, banksaldo en openstaande facturen.

Verkoop
Aan de linkerkant vind je een menu met een aantal opties die je dagelijks als ondernemer tegenkomt. Denk maar aan inkopen, verkopen, offertes of de btw-aangifte. Stel je kiest voor verkoop, dan ziet het scherm er als volgt uit.

Producten
Indien je handelt in computeraccessoires en je zou graag een aantal standaardproducten in je boekhouding willen hebben. Myfinance lost dat op de volgende wijze voor je op.

Aan de linkerkant kies je voor menuonderdeel Verkoop waarna je in het volgend scherm in het boven menu kiest voor Producten.

Invoer item
In het scherm klik je dan op het blauwe plusje, waarna je de gegevens van het product kunt invoeren. De volgende velden zijn aanwezig:

  • Naam
  • Btw
  • Omschrijving
  • Prijs per stuk

Opslaan
Heb je alles ingevuld, dan klik je het vinkje aan en je product is opgeslagen.

Online factureren
Wanneer je nu een factuur gaat aanmaken kun je makkelijk het aangemaakt product kiezen onder veld  productnaam.

Conclusie

Myfinance is een lichtgewicht boekhoudapplicatie. Nu dien je lichtgewicht niet letterlijk op te vatten want het programma biedt je alles wat je maar nodig hebt om de administratie als zzp of dga in orde te maken.

Lichtgewicht in die zin, het programma werkt snel en eenvoudig en dat is wat je nodig hebt als drukke ondernemer.

De gebruikersinterface is overzichtelijk gehouden en je kunt snel naar een bepaald onderdeel springen door je keuze in het linkermenu te maken.

Nadeel is wel dat je de btw-aangifte niet vanuit Myfinance zelf kunt verzenden. Je dient zelf handmatig de cijfers over te typen en dat maakt de kans op fouten groot.

De prijs is scherp met name wanneer je kiest voor het Compleet Pakket voor een jaar.

Ook de overige opties zijn handig als je voor zekerheid gaat. De prijs valt wel hoger uit, maar je krijgt er wel wat voor terug.

Het Myfinance boekhoudprogramma zal je over het algemeen niet teleurstellen. Ben je wat sceptisch, ga dan voor de proefperiode en neem dan de beslissing.

 

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This