De btw-aangifte in orde maken middels een boekhoudprogramma

De belastingdienst laten weten wat je aan btw moet afdragen of moet terugkrijgen doe je met het opstellen van de btw-aangifte. Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie kan het doen van de aangifte een eenvoudige of een complexe aangelegenheid vormen. Je bent al een flinke stap verder als je je administratie goed op orde hebt. Let wel! We hebben het hier over het papierwerk. Denk maar aan bonnetjes en aantekeningen.

Boekhoudprogramma en de btw

De volgende stap is het hulpmiddel dat je gebruikt. Tegenwoordig is alles met de hand verwerken niet meer van deze tijd. Al zou je dat nog perse willen, je dient de digitale weg in te slaan. De Belastingdienst eist namelijk dat je tegenwoordig voor 100% je boekhouding digitaal in orde maakt en aanlevert. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan de pen nog dienst doen, maar daarvoor dient er toestemming aanwezig te zijn. Beroep doen op een boekhoudprogramma is dan de uitkomst. Mocht je nog niet over een administratieve applicatie beschikken, hieronder vind je er een aantal die je het leven als ondernemer stukken aangenamer maken.

 

Btw-aangifte automatisch

Los van de eis dat digitale aanlevering van de boekhouding met daaronder de componenten van je btw-aangifte verplicht is, gebruikmaken van een boekhoudapplicatie voorkomt heel wat fouten en daarmee een hoop rompslomp. Denk maar aan optelfouten, dat je gebruikmaakt van een verkeerde datum of dat het tijdvak niet klopt. Zo een applicatie laat belletjes rinkelen en fouten worden daardoor voorkomen. In principe dien jij alleen voor de juiste invoer te zorgen en dat is alles. Het programma doet de rest automatisch waarna de btw-bedragen er netjes uitrollen. Met slechts een geringe kennis los je dus alles netjes op en dat is wat je als btw-ondernemer nodig hebt.

Berekening omzetbelasting

Uiteraard kun je altijd nog vooraf de btw handmatig berekenen om bijvoorbeeld kleine controles uit te voeren, daarvoor hebben we een handige tool. Een rekenmachine is niet nodig en hetzelfde geldt voor pen en papier. Slechts een bedrag, een tarief ofwel percentage, inclusief of exclusief en dat is alles voor je omzetbelasting berekening. Voor het uitrekenen van ook wel de belasting toegevoegde waarde heb je in de meeste gevallen te maken met 3 percentages of tarieven, namelijk, 21%, 9% en 0%. Hier hebben we het dan over het jaar 2020.

Pin It on Pinterest

Share This