Bekendheid geven aan je product of dienst kan op diverse manieren geschieden. Je kunt gebruik maken van de traditionele methoden om reclame te maken voor je bedrijf. Maar je kunt ook gebruik maken van de meer moderne varianten van reclame maken zoals het medium internet.

Het internet geeft je een boel aan mogelijkheden om reclame voor je onderneming te maken. Een van deze mogelijkheden is het Adwords-programma van Google.

Internetreclame

Het voordeel om reclame middels het internet te maken is het feit dat je zeer veel invloed kunt uitoefenen op de manier hoe jij je doelgroep wilt bereiken. Bijna alles is te meten waardoor je voor een groot deel kunt zien waar het goed en fout gaat met je reclamecampagnes. Met behulp van deze informatie kun je de online reclameactiviteiten dan weer bijstellen. Een groot voordeel van het op deze manier te werk te gaan is dat je het reclamebudget flink binnen de perken kunt houden.

Adwords-programma

Wat is het Adwords-programma nu precies? Met behulp van Adwords kun je onder andere een blokje reclametekst plaatsen dat tevoorschijn komt binnen de zoekresultaten pagina van Google. Het blokje reclametekst komt dan pas naar voren nadat iemand een bepaalde zoekterm heeft ingevoerd. De reclametekst bevat een verwijzing (link) naar een pagina van je website met daarop het product of dienst dat je aanbiedt.

Nu hoeft het plaatsen van het reclameblokje niet alleen uit tekst te bestaan. Het kan ook een grafische voorstelling van je product of dienst zijn. Ongeacht de vorm van reclame waar je voor kiest is er een ding gemeen en dat is dat er een link aanwezig is dat verwijst naar een pagina van je website ook wel de landingspagina genoemd.

Prijs per click

Adwords is niet gratis. Je hebt de keuze uit diverse manieren om reclameblokjes in te kopen. Zo heb je de mogelijkheid om te betalen per klik. Dat wil dus zeggen dat je pas een bedrag aan Google verschuldigd bent op het moment dat iemand op je reclameblokje klikt.

Een andere manier van betalen is dat je betaald op basis van het aantal keer dat je reclameblokje tevoorschijn komt. Dus in dit geval gaat het er niet om dat iemand er perse op dient te klikken. Wordt er een zoekterm ingevoerd en jou advertentie komt tevoorschijn dan is dat al voldoende.

Nu zal je nooit een vast bedrag betalen. Afhankelijk van hoe het met de concurrentie is gesteld betreffende het zoekwoord dat je hebt ingesteld voor je advertentie zal je op basis daarvan een bepaald bedrag verschuldigd zijn. Los hiervan zijn er nog vele factoren die je uiteindelijke prijs bepalen.

Een van de factoren die de prijs per click kan beïnvloeden is de mate van overeenstemming tussen je advertentie en de landingspagina waarop je bezoeker verschijnt. Verdwijnt de bezoeker zeer snel nadat deze op jou landingspagina is binnengekomen dan wordt dit in Google’s ogen gezien als een landingspagina dat irrelevant is.

Irrelevantie in dit geval houdt dus in dat de bezoeker niet heeft kunnen vinden hetgeen jij hem of haar hebt voorgeschoteld middels je Adwords-advertentie. In dit geval krijg je een soort straf van Google en gaat je prijs per click omhoog.

Belangrijk te weten is dus dat er geen vast tarief geldt. Het tarief per klik kan oplopen vanaf een paar eurocent tot een veelvoud in euro’s.

Reclametekst

Wanneer je gebruik maakt van de optie advertentietekst dan bestaat het reclameblok uit vier regels tekst. De eerste regel is je advertentietitel en vormt ook direct de link naar je landingspagina. Ook is er een restrictie op het aantal letters dat je voor je advertentietitel mag gebruiken. In dit geval is dat maximaal 25 letters of karakters.

De tweede en derde regels vormen de beschrijving van je product of dienst die je aanbiedt. Ook hier geldt er een restrictie. Elk van de regels mogen niet meer dan 35 letters bevatten.

Op de vierde regel plaats je de URL van je website. URL staat voor Uniform Resource Locator en dit is het adres van je website. Ook deze vierde regel mag niet meer dan 35 karakters bevatten. Het adres wat je hier opgeeft dient voor een deel overeen te stemmen met je website en voor het andere deel ben je hierin vrij.

Keuze weergave

Om je advertenties weer te geven heb je ook de keuze uit een boel mogelijkheden. Zo kun je kiezen dat de advertentie alleen tevoorschijn komt als iemand zich specifiek bevindt in een bepaald deel van het land. Dit kan je dan ook nog verder opsplitsen naar woonplaats, bijvoorbeeld Amsterdam.

Je kunt ook instellen dat je de advertentie voor een bepaald deel van de dag wilt weergegeven. Je kunt dan denken aan bijvoorbeeld alleen de avond of de ochtend. Zelfs instellingen voor een weergave alleen in het weekend zijn mogelijk.

Netwerk

Google heeft zijn advertentie netwerk onverdeeld in verschillende segmenten. Zo heb je de meest bekende en dat is de zoekresultaten pagina van Google zelf. Maar daarnaast heb je ook een netwerk dat wordt ondersteund door middel van andere zoekmachines die de zoekresultaten van Google in hun eigen zoekresultaten weergeven.

Een andere manier van het weergeven van Adwords-advertenties is dat websites zich openstellen voor Google zodat Google daarop de advertenties kan weergeven. Dit staat ook wel bekend als het Adsense programma. Ook gebruikt Google zijn Gmail-netwerk om Adwords advertenties weer te geven.

Pagerank

Als je gebruik maakt van Adwords advertenties dan speelt relevantie een grote rol hierin. Op het moment dat je een zoekterm invoert in Google dan zal Google je een webpagina laten zien gebaseerd op een aantal criteria.

Deze criteria zijn onder andere populariteit en gerelateerde onderwerp. Het mechanisme dat de populariteit van een webpagina bepaald heet de Pagerank. En het mechanisme verantwoordelijk voor de inhoud van de pagina heet Page Reputation. Hoe hoger de score hiervan des te hoger de pagina in de zoekresultaten van Google zal voorkomen.

Als op basis van populariteit en inhoud webpagina’s worden weergegeven dan wordt dit deel ook wel de organische resultaten van Google genoemd. De organische resultaten staan aan de linkerkant van de pagina met de zoekresultaten. Adwords advertenties kunnen ook op de pagina met de zoekresultaten verschijnen. Als dit het geval is dan verschijnen deze aan de rechterzijde van de zoekresultatenpagina.

Er is nog heel wat te vertellen over het Google Adwords programma. Waar het hier omgaat is dat je een beeld hebt gekregen dat Adwords-advertenties zeer effectief als reclamemiddel voor je ondernemerspraktijk kunnen fungeren. Gebruik je het op de juiste manier dan kan het je een mooi stukje extra omzet bieden.

Pin It on Pinterest

Share This