Om je e-commerce activiteiten tot een succes te maken is het nodig dat je tenminste over een doeners-mentaliteit beschikt. Met het alleen maar bedenken van prachtige tactieken op papier en het daarbij laten kom je niet ver. Om er een succesvolle onderneming van te maken dien je een praktische uitvoering te geven aan een aantal grondbeginselen.

Bezoekersverkeer

Een van deze grondbeginselen is te zorgen voor bezoekersverkeer voor je webshop en daarbij gaat het dan om gericht bezoekersverkeer. Zonder dit gericht bezoekersverkeer zal al het werk dat je verricht hebt voor het opzetten en inrichten van je webwinkel voor niets zijn geweest. Je dient geen genoegen te nemen met een verkoop dat af en toe plaatsvindt. Je uiteindelijke doel dient te zijn een permanente stroom aan verkopen.

Om het gericht bezoekersverkeer binnen te halen dien je een strategie op te zetten. Deze strategie dient er voor te zorgen dat je in de top zoekresultaten van de zoekmachine terecht komt. Hier gaat het dan met name om Google.

Waarom speciaal Google weer? Omdat Google de meest gebruikte zoekmachine is. Vanwege dit feit kan Google er dus voor zorgen dat er flinke aantallen bezoekers naar je webshop worden geloosd. Je strategie in dit geval is dat jij je webshop zodanig inricht dat het voldoet aan de eisen om hoog in de zoekresultaten van de zoekmachines tevoorschijn te komen.

Organische zoekmachine optimalisatie

Nu zijn er diverse manieren om bezoekersverkeer naar je webshop te loodsen. Denk bijvoorbeeld maar aan het gebruik van Google Adwords of Social Media. Maar het beste is te beginnen met organische zoekmachine optimalisatie.

Het je eenmaal het organische zoekmachine optimalisatie deel achter de rug en het werpt zijn vruchten af dan wordt het tijd om te gaan kijken wat je met de bezoekers allemaal aankunt. Je hebt hier een scala aan mogelijkheden. Het meest voor de hand liggende is dat je de bezoekers iets probeert te verkopen. Maar je kunt ook denken aan het feit dat ze zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief. Het ligt volledig in je eigen hand hoe je de webshop commercieel gaat exploiteren.

Call to Action

Om je bezoekers te laten doen wat je van hen verwacht dien je hen aan te zetten tot het nemen van een bepaalde actie. Dit wordt ook wel de Call to Action genoemd. Bij het drijven van een webshop is de Call to Action zeer duidelijk, namelijk het genereren van een koop. Dit kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door een simpele maar in het oog springend “koop nu” knop te plaatsen.

Lukt het je niet dat de bezoeker overgaat tot koop dan dien je tenminste te proberen dat deze zich inschrijft voor je nieuwsbrief.

Bestelproces

Belangrijke basisaspecten die je voor mekaar dient te hebben om meer te kunnen verkopen zijn een overzichtelijke website dat snel reageert, goede productomschrijvingen en een gebruikelijke indeling. Daarnaast zijn navigatie en structuur betreffende het bestelproces ook van zeer groot belang. Geef zo nodig waar mogelijk duidelijke instructie wat de klant dient te doen en geef ook aan in welk traject de koper zich van het bestelproces bevindt.

Een checkout-proces dat bestaat uit alleen maar de nodige stappen en gegevens daar gaat het om.

Conversie

Het deel waar je probeert de klant zodanig te overhalen deze tot koop overgaat wordt ook wel conversie genoemd. Elke type webwinkel heeft zo zijn eigen conversietactieken, dus ook in jouw geval.

Aftersales-relatie

Heb je eenmaal producten verkocht dan dien je er ook voor te zorgen dat je een aftersales-relatie met de klant opbouwt. Je loopt namelijk grote kans op dat als iemand eenmaal al iets van je heeft gekocht hij of zij bij een volgend gerelateerde koop ook weer op bezoek bij je komt.

Door het onderhouden van een relatie middels een nieuwsbrief hou je deze potentiele klanten op de hoogte van producten die hen interesseren. En daarbij kun je ze ook nog voorzien van adviezen betreffende het gebruik van het product. Wat belangrijk is bij het gebruikmaken van een nieuwsbrief is dat je kwalitatief goede informatie verschaft en er geen dwangmatige toon in neerzet.

Functionaliteiten

Bij het opzetten van je webshop dien je erop te letten dat deze niet overspoeld is met onnodige functionaliteiten. Bezoekers komen vaak met de bedoeling een product te kopen. Dit willen ze dan gedaan krijgen met een paar simpele klikken en invulling van wat basisgegevens. Onnodige omleidingen naar andere onderdelen of een waslijst aan persoonlijke gegevens die er worden gevraagd daar wachten ze niet op.

Verplaats je ook in de hoedanigheid van een consument die jouw webshop bezoekt. Is het allemaal ook vanzelfsprekend?

Laadtijd

De snelheid waarmee je webshop laadt en reageert op handelingen van de gebruiker zijn van zeer essentieel belang als het gaat om het genereren van verkopen. Een website dat traag laadt en reageert laat je bezoeker doen overgaan tot het nemen van de stap om over te gaan naar de concurrentie.

Om de snelheid van de werking van je webshop te beïnvloeden heb je een aantal mogelijkheden tot je beschikking. Zo kun je denken aan het kiezen van een web hosting bedrijf met snelle servers en waar de betrouwbaarheid op hoog niveau staat.

Ook kun je plaatsjes gebruiken die in een bepaalde compressie-formaat zijn opgeslagen, zoals .jpg of .png. Het effect wat je hiermee bereikt is dat de plaatjes dan gecomprimeerd worden opgeslagen wat een positieve invloed heeft op de laadtijd.

SSL-verbinding

Maak ook gebruik van een SSL-verbinding/certificaat. SSL heeft te maken met het opzetten van een beveiligde verbinding met je website. Deze verbinding is van belang op het moment dat bezoekers privacy-gevoelige informatie gaan verzenden vanuit hun computer naar de server waar je webshop op draait. In dit geval worden de gegevens versleuteld verzonden zodat deze moelijker te onderscheppen zijn door derden.

De klant moet zich namelijk comfortabel voelen als deze een bezoek brengt aan jouw website. Zorg er dan ook voor dat je website voorzien is van de nodige beveiligingscertificaten.

Ook kunnen accreditaties op een bepaald gebied goed doen. Het vermelden van officieel dealerschap kan zo zijn bijdrage leveren aan een vertrouwd beeld. Vergeet ook niet het duidelijk weergeven van je contactgegevens waaronder een telefoonnummer. Probeer hierbij geen 06-nummer te gebruiken.

Wil je een webshop activiteit tot een succes maken dan dien je een minimaal aantal belangrijke basiselementen te integreren in je opzet. Doe je dit op de juiste manier dan creëer je hiermee een solide basis voor een goede online start.

Pin It on Pinterest

Share This