Zoals eerder gezegd dient diversiteit hoog op je to-do lijstje te staan als ondernemende zzp’er. Natuurlijk is dit ook weer makkelijk gezegd maar moeilijk gedaan. Ben je namelijk eenmaal een tijdje bezig met een bepaald onderdeel dan is het ook weer moeilijk om je hiervan los te maken en te kijken wat je nog meer hier omheen kunt doen.

Toch dien je als zzp’er hier aandacht aan te besteden naast diversiteit. Ook hier zijn er diverse mogelijkheden aanwezig van hoe je hiermee kunt omgaan om zo je positie als zzp’er voor de toekomst te verzekeren.

Klantenbestand

Een mogelijkheid om hieraan te werken is te kijken wat je op dit moment aan klanten binnen je portfolio hebt en wat je aan klanten hebt gehad. Verdeel deze klanten onder en kijk of je deze allemaal onder een noemer kunt plaatsten. Kijk dan verder en probeer te achterhalen of er binnen deze groep een bepaalde klant aanwezig is waar in principe je hele business om draait.

Je kunt het ook anders bekijken, en dat is of er maar een bepaalde vaardigheid aanwezig is waarop je gehele business draait. Hetzelfde kun je weer doen door te beoordelen of je gehele business maar van een soort dienst afhankelijk is.

Neutraal oordeel

Waar het hier om gaat is dat jij neutraal tot een oordeel komt van hoe je klantenbestand is opgebouwd en in wat voor mate er hier met afhankelijkheid wordt omgegaan. Houd je klanten voor je en kijk of deze op een bepaald gebied nog een tekort hebben aan nodige expertise. Kijk of jij hierin als zzp’er dan nog een bepaalde dienst kan aanbieden dat dit gat opvult.

Het is van belang dat je bij deze aanpak kijkt naar je huidige klanten en hier niet op zoek gaat naar nieuwe klanten. Kijk of het nodig is dat je hier iets dient uit te besteden om zo ook een graantje mee te pikken. Of dat jij gewoon iets dient bij te leren zonder dat je er al teveel moeite voor moet doen en wat je op termijn financieel gezien alleen maar meer voordeel kan opleveren.

Als het haalbaar is, leer je deze nieuwe vaardigheden dan ook aan. Je bespaart je dan op dat moment het traject van het op zoek gaan naar nieuwe klanten wat je een flinke tijdwinst en kostbesparing oplevert.

Pin It on Pinterest

Share This