Beschik je over de juiste dosis kennis en ervaring op je vakgebied dan is een van de mogelijkheden om hier effectief gebruik van te maken, op te treden als consultant. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel ergens een vakgebied waar je als consultant in kunt optreden.

Ben je iemand die gespecialiseerd is in bedrijfsprocessen dan kun je bijvoorbeeld ingeschakeld worden door een bedrijf dat op dit gebied hulp nodig heeft.

Jij als deskundige dient er dan voor te zorgen dat je het geheel zodanig weer op een gezonde hoogte brengt dat alles weer naar wens verloopt. Ben je hier een kei in dan staan de wegen voor jou als consultant gewoon open.

Academische graad

Een ander mogelijkheid om als consultant dienst te doen is het geval indien je bijvoorbeeld in het bezit bent van een academische graad. Het voordeel hiervan is dat je problemen ook op wetenschappelijk niveau kunt benaderen en analyseren.

Grote ondernemingen waar het niet goed gaat hebben ook als optie beroep te doen op mensen met zo’n achtergrond. Heb jij een dergelijk achtergrond en ben je een wizard in het analyseren van bedrijfsprocessen zodat je daaruit aanbevelingen kunt doen dan staan ook daar de wegen voor jou als consultant open.

Technologie en management

Ook op het gebied van technologie en management zijn er vele mogelijkheden. Om met de tijd mee te gaan dienen bedrijven ook te investeren in nieuwe manieren van management of mee te gaan met ontwikkelingen op automatiseringsgebied.

Het kan zo zijn dat onder het huidige personeel er net dat stukje mankracht ontbreekt waardoor de expertise niet aanwezig is om dit soort problemen op te lossen. Ben jij een expert op bijvoorbeeld het gebied van management of ben je iemand die op de hoogte is van de laatste computer- technologieën en je kunt dit vertalen naar efficiënte bedrijfsprocessen dan staat ook daar de markt open.

Consultancy werk

Aan de andere kant zullen opdrachten je als consultant nu helaas niet automatisch tegemoet komen. Je dient zoals altijd enige moeite te verrichten om werk binnen te halen.

Door veel contact te onderhouden met ondernemers kun je soms ook door informeel gesprekken te voeren naar boven halen dat er wat mis is met het drijven van de onderneming. Door je gesprekken een zodanige wending mee te geven kun je daaruit informatie filtreren waar jij als consultant op kunt inspelen.

Duidelijk ondernemersdoel

Je kunt proberen te achterhalen of er wel ooit een ondernemings- of een globaal plan is opgesteld. Het gaat er om dat er enig document aanwezig dient te zijn waaruit blijkt wat de ondernemer van plan is. Hieruit dient te blijken hoe deze zijn plannen zal verwezenlijken en hoe het daarbij met de financiën is gesteld.

Indien er niet duidelijk een leidraad aanwezig is dan heb jij als consultant weer een aangrijpingspunt om hier wat zakelijks uit te halen.

Motivatie

Hoe zit het met de motivatie van de ondernemer. Als ondernemer is het soms zeer moeilijk om in moeilijke tijden gemotiveerd te blijven. Kijk in wat voor positie jouw gesprekspartner zich bevindt. Zijn er aangrijpingspunten voor jou om hem of haar hierin wat bij te staan?

Juiste begroting

Wordt er geklaagd over het feit dat de kosten te hoog zijn dan kan dit eventueel ook liggen aan het feit dat er een verkeerde begroting is opgemaakt.

Er kunnen bijvoorbeeld posten in voorkomen die stukken goedkoper kunnen worden uitgevoerd. Of dat er zaken lopen waar je eigenlijk al op de een of andere manier dubbel in wordt voorzien. Een gedetailleerdere analyse van de begroting zou in dit geval goed kunnen doen.

Aangezien de kosten een blijvend probleem vormen en de ondernemer zich hier geen raad mee weet doet zich ook hier weer een mogelijkheid voor om als consultant je diensten te promoten.

Hetzelfde geldt indien de ondernemer klaagt over het feit dat er steeds te weinig geld in kas aanwezig is om van te leven of dat het voldoen van overige betalingen in het gedrang komt. Ook hier kunnen er dan weer feiten aan de orde zijn die eigenlijk anders kunnen lopen.

Logistiek

Hoe staat het met de logistiek. Indien er geklaagd wordt over het logistieke proces dat er bijvoorbeeld goederen te laat aankomen of juist ontbreken. Of dat goederen niet compleet de deur uitgaan of weer retour keren. Dat er bijvoorbeeld niet voldoende voorraad aanwezig is voor het productieproces. Dan zijn dit allemaal weer aangrijpingspunten om voor jou als expert op het gebied van logistiek hier wat aan te doen.

Concurrentie

Wat als de ondernemer klaagt over het feit dat de strijd ten opzichte van de concurrentie wordt verloren. Hoe wordt er hiermee omgegaan?

Is de ondernemer in staat weer naar boven te krabbelen? Wat is er gedaan om de leidende markpositie weer binnen te halen. Is er überhaupt wat gedaan en was dit succesvol? Blijkbaar niet, anders zou er niet geklaagd worden. Worden er misschien verkeerde marketingtactieken toegepast of worden er juist bepaalde kanalen overgeslagen of heeft men er geen weet van dat die ook bestaan?

Problemen werknemers

Wat als je het verhaal aanhoort dat de meeste van de werknemers gestrestst thuis zitten. Voor jou als consultant is dat dan een mooie kans om verder te vissen. Kunnen zij het werk niet aan? Beschikken zij niet over voldoende scholing om het werk juist te verrichten? Of ligt het aan de leidinggevende?

Weet de ondernemer misschien niet met zijn personeel om te gaan? Is deze te grof in omgang of wordt er meer verwacht dan normaal is? Loopt er misschien verkeerd personeel op de vloer rond dat thuishoort op een andere afdeling of juist helemaal niet binnen het bedrijf? Wat is er allemaal gedaan aan dit probleem?

Doelen niet bereikt

De ondernemer klaagt over het feit dat de doelen niet worden bereikt. Waar zou dit aan liggen? Is er voldoende marktonderzoek verricht naar hetgeen de consument wordt voorgeschoteld? Wordt er meer geborreld dan gewerkt? Zitten de juist mensen wel op de juiste plekken? Beschikt men over de juiste informatie betreffende de concurrent? Is deze data niet verouderd? Wordt het niet tijd voor een nieuw marktonderzoek?

Bovenstaand zijn enkele kansen en vragen die je als consultant kunt aangrijpen om je voordeel ermee te doen. Natuurlijk zijn dit niet de enige instaptactieken.

Keuze voor consultant

Ook dien jij je er bewust van te zijn dat een ondernemer ook niet met de eerste en beste consultant in zee zal gaan. Er zijn daar namelijk ook diverse criteria voor aanwezig om een keuze te maken.

Het zal de cliënt voornamelijk gaan om de vraag of je wel in staat bent om enige toegevoegde waarde voor zijn bedrijf te creëren zodat er merkbare vooruitgang zal ontstaan.

De ondernemer zal zich ook afvragen of jij ervoor kan zorgen dat de doelen die eerst niet bereikbaar waren nu wel in het vizier tevoorschijn zullen komen. Of dat je daadwerkelijk een efficiënt bedrijfs- model kunt neerzetten. Een ander factor zou kunnen zijn of je in staat bent een flinke tijdwinst te boeken door inbreng van jouw expertise.

Ben je in staat dit soort vragen overtuigend te beantwoorden en te bewijzen dan speelt dat allemaal weer in je voordeel om je diensten als consultant op een bepaald vakgebied te verkopen. Luister goed en aandachtig naar de ondernemer en formuleer daaruit de juiste vragen. De opdracht kan dan binnen handbereik liggen.

Pin It on Pinterest

Share This