Als onderdeel van je marketingactiviteiten dien je als ondernemer naast het gebruik van direct marketing ook gebruik te maken van indirecte marketing.

Het toepassen van indirecte marketing zal niet direct leiden tot een stormloop aan klanten in vergelijking met een direct marketing campagne. Bij direct marketing gaat het meer om effecten op korte termijn. Bij indirecte marketing dien je de resultaten meer op langere termijn te bezien.

Bij direct marketing is het essentieel dat je actief bezig bent met campagnes te voeren. Bij indirecte marketing gaat dit in principe automatisch. Denk maar aan het feit dat je ergens bezig bent met een project waar tijdens het proces je opdrachtgever al zeer goed over jou te spreken is.

Zonder dat jij hier daadwerkelijk met marketingactiviteiten bezig bent, wordt er zijdelings ook gewerkt aan je naamsbekendheid.

Werken aan indirecte marketing

Je kunt op diverse manieren in principe onbewust werken aan je indirecte marketing methoden. Denk maar aan het feit wanneer je als gastspreker optreedt of als je gewoon informatieve nieuwsbrieven verzend. Hetzelfde geldt voor het feit indien je actief bezig bent in sociale organisaties.

Ook kun je denken aan het geven van les, seminars verzorgen of dat je ergens vrijwillig binnen een bepaald onderdeel mensen begeleidt. In het verlengde hiervan liggen ook potentiele opdrachten die je doorspeelt of ruilt met consultants waar jij niet direct in concurrentie mee bent.

Gastspreker

Wanneer je optreedt als gastspreker is dat een unieke kans om je naam als consultant verder te verspreiden. Het zal een normale gebeurtenis zijn dat er om de zoveel tijd binnen jouw omgeving als consultant er bijeenkomsten plaatsvinden waar er gastsprekers voor nodig zijn.

Kijk daarom goed om je heen en houd de activiteiten van bepaalde groepen altijd goed in de gaten zodat je op het juiste moment kunt inspringen mocht er zich een gelegenheid voordoen dat er een gastspreker nodig is op jouw vakgebied.

Organisaties

Kom je een potentiele organisatie tegen dat zich bezighoudt met gerelateerde expertises of dat er binnen je netwerk hiervan gebruik wordt gemaakt, neem dan contact op met deze mensen. Vertel wat je te bieden hebt en wat de voordelen zijn die daartegenover staan mocht jij je verhaal doen.

Het is natuurlijk van groot belang dat je na afloop van je speech jouw luisteraars op een duidelijke manier laat weten hoe zij in contact met jou kunnen komen. Een basisitem is, dat jij voldoende business cards bij je dient te hebben. Hoe vaak komt het niet voor dat je ergens zonder visitekaartjes zit? Helaas gebeurt dat best wel vaak.

Ingebonden werk

Wil je het nog professioneler aanpakken, maak dan gebruik van sheets en uitwerkingen van je presentatie die je netjes ingebonden en duidelijk voorziet van jouw contactgegevens verspreidt onder de gasten. Ook van belang is dat je in het voorste gedeelte laat opnemen dat je dienst doet als consultant en wat je werkzaamheden precies zijn. Stel in dit geval niet als eis voor jezelf dat je er perse voor betaald dient te worden. Denk hier aan de toekomst van je praktijk.

Nieuwsbrieven

Een andere optie dat je hebt hebt om je indirecte marketing activiteiten een boost mee te geven is gebruikmaken van het verzenden van nieuwsbrieven.

Het versturen van nieuwsbrieven is niet gewoon bekendmaken van nieuws. Nee, je moet er meer nadruk op leggen dat je nieuws verspreidt waar je potentiele kandidaten wat waardevols aan hebben. Gebruik niet iets algemeens waar er eigenlijk geen boodschap in zit.

Ook dien jij je boodschap zodanig neer te zetten dat je huidige cliënten hieruit kunnen opmaken dat je nog vrolijk rondloopt en openstaat voor potentiele opdrachten.

Het schrijven van de nieuwsbrieven kun je zelf doen maar je kunt het ook uitbesteden wanneer je daar de tijd of expertise niet voor hebt. Ook heb je de keuze om je nieuwsbrieven alleen online te verzenden in tegenstelling tot bedrukt. Natuurlijk is een combinatie ook mogelijk afhankelijk van je budget. Het online verzenden kan uiteindelijk goedkoper uitvallen.

Bemoeienis met organisaties

Vermeng jij jezelf binnen een professionele organisatie dat haal je hiermee ook enkele voordelen naar binnen. Je bouwt als het ware aan twee kanten. De ene kant betreft jezelf en de andere kant betreft de groep waar je voor participeert.

Indien jij kwaliteit levert dan zal de naam van de organisatie daardoor ook groeien. Aan de andere kant bouw jij ook aan je naamsbekendheid als je een goede presentatie neerzet. Hiermee haal je uiteindelijk nog meer contacten binnen.

Sociale organisaties

Vergeet ook niet het actief deelnemen in sociale organisaties. Hier gaat het niet zo zeer om naamsopbouw op professioneel niveau, maar het gaat er meer om dat je contacten opbouwt. Denk maar aan een plaatselijk sportvereniging of een verenging van afgestudeerden. Uit zo’n contact kan er altijd iets commercieels vloeien. Men komt namelijk te weten over jou, wat je doet en wat je expertises zijn.

Mocht zich ergens een geval voordoen dat in het verlengde ligt van de expertise die jij bezit dan loop je grote kans dat er aan jou gedacht wordt. Vergeet het dus niet dat je hierdoor ook flink werkt aan het uitbreiden van je relaties.

Gastcolleges

Een andere methode om te werken aan indirecte marketing is gebruik te maken van het geven van gastcolleges. Natuurlijk moet dit wel in je aard liggen en je dient er gevoel voor te hebben. Soms kunnen er ook bepaalde toelatingseisen gelden.

Ook dien je goed onderscheidt te maken aan wie jij je tijd besteedt, commercieel gezien. Aan studenten zal je minder hebben. Jou gaat het meer om de mensen die zich als zelfstandigen hebben ingeschreven of op de een of andere manier zakelijk bezig zijn.

Seminars

Hetzelfde geldt voor het geven van seminars. Hiervoor dien je dan in contact te komen met organisaties, maar ook universiteiten en hoge scholen. Het verschil is hier dan wel dat het grootste deel van je publiek geen student zal zijn. Dit publiek zal ook specifiek interesse hebben in het onderwerp waar jij over praat. Ook bij deze vormen moet je de fee niet voorop stelen.

Werken aan indirecte marketing vergt een andere aanpak dan de direct marketing methode. Bij indirecte marketing zal het meer gaan om resultaten op langere termijn waarbij je fee niet voorop staat.

Pin It on Pinterest

Share This