Als je tegenwoordig met je onderneming wilt doorbreken dan dien je niet alleen te leunen tegen traditionele manieren van in het vizier komen van de consument.

Als ondernemer dien je mee te gaan met de tijd. Wil je het wel of wil je het niet, als je concurrent dat doet dan dien jij dat ook te doen anders raak je buitenspel.

Nu zal het een beetje raar overkomen als de vraag wordt gesteld: maak je ook gebruik van social media? Natuurlijk is dat zo zal er braaf worden beantwoord. Maar toch dient deze vraag niet over het hoofd te worden gezien.

Waarom geen gebruik van social media

Er zijn nog vele ondernemers die helemaal nog geen gebruik maken van social media om hun concurrent voor te zijn. Een kwalijke zaak kunnen we zeggen.

Nu kunnen diverse factoren hier een rol spelen. Absoluut geen kennis omtrent wat het internet nu precies voor jou als ondernemer kan betekenen. Luiheid om social media te implementeren binnen het bedrijf. Ervan uitgaan dat dit wel een tijdelijke hype is, dus waarom zou ik mij daarover druk moeten maken. Of ervan uitgaan dat je al sociaal bezig bent, alleen wordt erbij vergeten dat dit social bezig zijn, bezig zijn betreft op persoonlijk vlak.

Zo kunnen er nog vele argumenten naar voren worden gebracht waarom er geen keuze is gemaakt voor social media gebeuren binnen de onderneming. Maar helaas moeten we snel verder om te redden wat er nog te redden valt.

Waarom wel gebruik maken van social media

Waar het om gaat is dat je als ondernemer absoluut gebruik dient te maken van social media. En waarom dan zal je zeggen? Simpel, je huidige en potentiele klanten zitten er al. Ooit een klantenonderzoek gedaan? Nee? Doe dat dan een keer en stel daarin de vraag of er ook gebruik word gemaakt van social media platforms. Je zult als social-LOZE media ondernemer verbaasd staan wat je allemaal aan positieve antwoorden binnenkrijgt.

Door je in het vizier van je klanten op deze social media platforms te plaatsen bereik je niet alleen hen maar je bereikt er ook een boel andere potentiele klanten mee. Hoe dan zal je zeggen? Ook weer simpel.

Een voorbeeld, jouw klanten maken niet in hun eentje gebruik van zo’n social media platform. Ook je klanten hebben aanhang, lief of aardig dat maakt hier niet uit, aanhang is er altijd.

Als jouw klant nu ergens binnen zijn of haar account er melding van maakt dat deze graag wat bij jou koopt dan zullen in dit geval deze lieve mensen vaak ook bij jou een kijkje komen nemen. Tjing, tjing! Kassa? Hopelijk wel.

Sneeuwbaleffect

Waar het hier omgaat, is dat je aanwezigheid op een social platform een soort sneeuwbaleffect met zich meedraagt. Is een tevreden over jou dan zullen anderen dat algauw opmerken en dat gedrag kopiëren. Schapen? Ook dat niet weer. Je begrijpt het zelf wel als ondernemer. Dit effect kan alleen maar goed zijn voor de omzet en daar gaat het om. Omzet, omzet jonge!

Natuurlijk is dit niet het enige voordeel dat social media je als ondernemer kan bieden. Er zit namelijk nog veel meer in de kast. Los van jouw klanten en hun aanhang, loopt of surft er aanhang daar rond dat nog in veelvouden loopt wat gewoon niet te tellen valt.

Er wordt gepraat, gelachen, misgenoegen gedeeld (hopelijk niet over jouw product of dienst). Er is een brei aan diverse conversatie gaande op al deze social media platforms waar jij als ondernemer allerlei voordeel uit en mee kunt halen. Denk ook maar aan video’s en foto’s bijvoorbeeld.

Valt de praktijk tegen?

Maar, er is altijd een maar. Nu mag dit allemaal idyllisch en welvarend klinken, in de praktijk kan het soms wat tegenvallen. Nu zal dit tegenvallen niet te maken hebben met het feit dat je een bepaald sociale media platform niet leuk vindt vanwege de kleuren die er voor de website wordt gebruikt. Nee, het tegenvallen zal zich vaak bevinden op het gebied van het aantal social media platforms.

Deze zijn ook bijna niet meer te tellen in aantal en als ondernemer zal jij je namelijk afvragen of je nu met alles rekening moet gaan houden? Een dag bestaat nu eenmaal uit 24 uur en daar heb je X-aantal uur nodig voor je offline activiteiten. Waar haal je nu de tijd vandaan voor al deze bijkomende online activiteiten? Ook kan je budget een rol spelen.

Het eerste, dat je beperkt bent in het aantal uur dat je ter beschikking hebt kan een argument vormen dat je momenteel geen social media hebt geïmplementeerd. Het tweede, het budget, daar valt over te twisten.

Wel of niet over de streep

Als je het social media gebeuren op een slimme manier aanpakt. En dat ben je, want uiteindelijk ben je ondernemer. Dan kun je er een start mee maken waarbij er bijna geen extra eurootje over tafel hoeft te rollen. Dat is ook nog mooi meegenomen in deze tijd. Maar is dit nu echt waar?

Een ander argument dat een rol kan spelen bij een toekomstig huwelijk met al dit social media geweld kan zijn dat je niet precies weet welk platform je op het eerste gezicht het meeste waar voor je inspanningen zal bieden. In die zin, kan ik door gebruik te maken van een enkel platform al een aardig extraatje aan omzet genereren?

Ook kun je denken aan het feit van, ik ben namelijk al online (sorry dat we je wat ouderwets hadden ingeschat) zal de implementatie van dit social media geweld mijn overige online activiteiten ook goed doen?

Je kunt ook zeggen, budget is voor mij geen probleem en daar ik ooit van Henry Ford en zijn fabriek heb gehoord, is er ook zoiets als een “lopende band” dat beschikbaar is voor mijn social media activiteiten?

Als ondernemer zal je nu zeggen: Beste ZZP-Bedrijf.nl wat is uw antwoord op dit allemaal? Nou beste ondernemer ons antwoord daarop is JA. Dat antwoord had je niet verwacht he? Goed, tijd voor de borrel.

Laten wij het zo zeggen, implementeren van social media binnen je onderneming ziet er rooskleurig uit. Natuurlijk is niet alles koek en ei. Ook voor het ondernemerschap geldt, bezint eer gij begint. En daar valt social media implementatie ook onder. Maar als je het doordacht doet en daarbij gebruik maakt van de juiste expertise zal dit huwelijk voor voldoende en gezond omzet zorgen.

En daarmee beëindigingen wij onze betoog. Ben je nu nog steeds die ene social-LOZE media ondernemer?

Pin It on Pinterest

Share This