Bij het aanbieden van producten in je webshop dien jij je niet direct te focussen op het feit dat indien je een bepaald product verkoopt je met die verkoop ook per direct winst moet behalen. Indien je in zo’n situatie verlies leidt moet je dit in eerste instantie niet negatief bekijken. Je kunt het ook als een soort investering beschouwen.

Verkoopvoorbeeld webshop verlies

Stel je verkoopt een dvd voor 7 euro. Nu heb je daarvoor een zodanige webpagina in je webshop ingericht dat de kosten voor het maken van deze pagina ongeveer € 50 bedragen. Ook heb je in een elektronicablad een advertentie geplaatst van € 100. Voor de eenvoud laten we andere kosten buiten beschouwing. Stel dat je tien stuks van de dvd verkoopt. Je hebt in dit geval dan een verlies gemaakt van € 80 (70 –(50+100).

Nu lijkt het op het eerste gezicht dat je verlies hebt gemaakt en dat is ook zo. Maar wat je hier wel dient mee te nemen in het verhaal is dat je er ook tien nieuwe klanten bij hebt. Uit deze tien nieuwe klanten is de kans zeer groot dat deze ook vervolgaankopen zullen doen, waaronder duurdere producten.

In dit geval dien je de zaak dusdanig te bekijken dan je op dit moment een verlies lijdt maar voor de toekomst kan dit zelfde moment ervoor zorgen dat je juist winst gaat maken.

Bekijk het positief

Dit is een van de manieren hoe je dient om te gaan met de verkopen in je webshop. Ga niet bij bepaalde verkopen die negatief uitvallen per direct bij de pakken neerzitten. Analyseer de situatie en bekijk wat de gevolgen voor de toekomst zijn. Valt dit positief uit dan heb jij je werk uiteindelijk toch goed gedaan.

Vervolgcampagne

Een nadere scenario. Stel je neemt nu de moeite om een email-campagne op te zetten voor deze tien klanten. Je voorziet ze regelmatig van tips en ideeën en af en toe promoot je wat producten. Je zorgt er in ieder geval voor dat jij de klantbinding behoudt.

Stel dat uit deze 10 klanten vijf klanten in het komende jaar een home-cinema set van jou kopen ter waarde van € 200 per stuk. De Home-cinema set kost jouw € 100. Per set is jouw winst dan € 100 euro. Als je nu hier tegenover de kosten plaatst die je nodig had om deze 5 klanten binnen te halen dan bedraagt dit € 16 per klant (80 : 5 ) waartegenover een winst staat van € 100 (daadwerkelijke winst 84 euro).

Natuurlijk kun je de berekening zo complex maken als je wilt. Waar het hier om gaat is dat je inzicht krijgt hoe jij de waarde die een klant kan binnen brengen op een bepaalde manier in cijfers kunt vertalen.

Het is daarom van belang wanneer je met je webshop start dat jij je bepaalde doelen vooropstelt. Zo kun je voor jezelf bepalen of het hier meer gaat om een extraatje of dat dit straks juist jouw volledige levensonderhoud dient te zijn.

Positie als aanbieder

Je kunt de situatie ook anders bekijken. Je kunt je juist voornemen dat je een gevestigde mogendheid wilt zijn betreffende de producten die jij aanbiedt. Of dat je genoegen neemt met een gemiddelde positie en dat je het allemaal bescheiden houdt.

Ga je verkopen aan particulieren of aan bedrijven? Hoe staat het met het feit of je internationaal wilt gaan met je handel. Waarin wil jij die professional worden? Gaat het jou om het marketing gedeelte wat betreft de e-commerce of gaat het jou om de producten die je verkoopt.

Het is van belang dat je deze manier van denken in gedachte houdt bij het starten van je webshop. Je stelt jezelf dan een doel voorop. Natuurlijk zullen er aanpassingen volgen. Maar je hebt voor jezelf dan wel al een bepaalde lijn uitgestippeld waardoor je tijd, inzet en geld vanaf de start op een efficiënte manier inzet.

Tijdsbesteding

Ga je voor het uiterste met je webshop dan dien je met een belangrijke factor rekening te houden en dat is tijd. Ga hier niet laks mee om.

Wil je een succesvolle webshop opzetten dan zal je hier heel wat tijd in moeten stoppen om het gewenste resultaat te bereiken. Ook als je heel wat werk uitbesteedt zal de tijd die jij er zelf in steekt een zeer grote rol spelen.

Waarom zal het je tijd kosten? Je dient bepaalde zaken te leren of je eigen te maken. Ondanks je ervaring in bijvoorbeeld PHP-programmering zal je bij het overstappen naar een platform als e-commerce waar je geen ervaring mee hebt, je flink wat moeten verdiepen in de structuur hiervan.

Je zult je dienen te verdiepen in een ander soort marketingaanpak. En zo zijn er nog een boel nieuwe aspecten waar je ondanks ervaring je toch jezelf nog enige tijd dient te gunnen om alles op een juiste manier op een rijtje te krijgen.

Kennis over product

Ook van belang is dat je een keuze dient te maken omtrent het feit of je nu alles dient te weten over je producten. Je kunt dan aan feiten denken zoals hoe deze werken, waar ze worden geproduceerd en wat voor toeters en bellen er precies allemaal op zitten.

Of je kunt ervoor kiezen om deze producten juist in grote aantallen te verkopen. Hier heb je dan alleen nodig de kennis over het product om deze op een bepaalde manier te verkopen. De overige aspecten van het product laat je dan achterwege.

Je kunt het beste kiezen voor de optie dat je zodanig over je producten weet dat je daarmee de juiste aansluiting met de klant kunt maken en daardoor in grote aantallen kunt verkopen. Tenzij je er al heel je leven in zit, probeer niet alles over je producten tot in detail te weten, voor de verkoop heb je dat niet nodig. Uiteindelijk gaat het erom hoe je met je tijd omgaat. En een ding staat vast, tijd is beperkt.

Webshop verkopen

Let ook op het feit of je gaat voor een webwinkel dat jij als ondernemer je hele leven wilt behouden. Of dat je juist kiest voor de optie deze op te bouwen, een aantal jaren te laten draaien en daarna te verkopen? Het is van belang dit te weten in verband met je doelen, tijd en geld die je nodig hebt om je webshop waardevoller te maken.

Bij het opzetten van een webshop dien je bij het begin al duidelijke doelen voorop gesteld te hebben omtrent de richting waar je naartoe wilt. In het begin zal je bij bepaalde negatieve aspecten het positieve moeten kunnen inzien. Ben je hiertoe allemaal in staat dan ziet de toekomst van je webshop er positief uit.

Pin It on Pinterest

Share This