Om je constante stroom aan cliënten als zzp’er te behouden dien je het contact met je huidige klanten ook in leven te houden.

Klanten hebben namelijk net als jij ook andere bezigheden. Heb je een klus geklaard of een product geleverd dan is de klant in principe klaar met jou. Maar jij van jouw kant uit kan de klant ondanks dat het koop- verkoopproces al achter de rug is toch nog wakker houden.

Actieve klant

Hoe houd je de klant nu wakker? Maak gebruik van je email-bestand waarmee je het contact met je bestaande klanten behoud. Gebruik mailings om je klanten op de hoogte te houden van acties en bijvoorbeeld omdat er al ooit een aankoop is gedaan, dat er speciaal voor deze klanten een extra korting geldt.

Schrijf een beloning uit voor je klanten indien deze jou refereren en nieuwe klanten leveren. Af en toe een bedankje naar de klant voor het vertrouwen en zaken doen creëert ook goede zakelijk verhoudingen.

Het voorgaande kun je in het traject plaatsen van je offline marketing mogelijkheden. Qua methode is het verschil namelijk niet zo groot.

Online gebeuren

Daarnaast heb je ook nog specifiek een belangrijke pijl op je boog en dat is het online gebeuren. Belangrijke onderdelen hiervan zijn, zoals eerder gezegd, je portfolio en het social media gebeuren. Laten wij het hebben over jouw portfolio.

Portfolio

Wat kun je nu allemaal doen om je portfolio te verbeteren zodat je hierdoor nog meer profijt van hebt wat betref het binnenhalen van klanten? Als eerste dien je te denken aan de kwaliteit die je levert als zzp’er met je werk. Hoe beter de kwaliteit van je werk is des te meer men over jou te spreken is, des te vaker jij zult opvallen bij anderen, des te vaker er een klant in zicht komt.

Het is meestal de eerste indruk dat men van je werk heeft om te bepalen of je als klant verder wilt gaan met een bepaalde opdrachtnemer. Laat daarom altijd het beste van je werk goed zichtbaar zijn. Plaats niet alles wat je hebt gedaan in je portfolio, kies alleen het beste eruit.

Besteed ook aandacht aan wat een cliënt precies waardevol vindt en plaats dat op je website. Ga geen algemene toeters en bellen plaatsen dat een potentiele klant helemaal niet boeit.

Update portfolio

Vergeet ook niet je portfolio regelmatig van updates te voorzien. Dit laat zien dat je nog steeds actief en competitief bezig bent in je branche. Ben je niet vaak in staat je portfolio van updates te voorzien zorg er dan voor dat het niet te zien is wanneer jij je website voor het laatste hebt ge-update. Staat er bijvoorbeeld twee jaar geleden dat komt dat niet echt uitnodigend naar de klant over.

De toekomst van je zzp bedrijf is afhankelijk van klanten. Deze klanten kun je op diverse manieren binnenhalen. Een van deze manieren is het beheren van een actuele portfolio op je website. Heb je nog geen portfolio staan op je website? Dan is dat absoluut geen ramp, liever laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Pin It on Pinterest

Share This