Een essentieel ingrediënt om als zzp’er succes tegemoet te gaan is dat je rekening houdt met diversiteit. Het rekening houden met diversiteit heeft betrekking op je portfolio. Zoals al vaker is gezegd, je alleen toeleggen op een beperkt aantal projecten vergroot het risico dat het eerder met je onderneming mis kan gaan.

Risico behoort tot het ondernemen, maar dat wil niet zeggen dat je dit risico altijd met open armen dient te ontvangen. Integendeel, daar waar jij invloed kunt uitoefenen als zzp’er op dit risico dien je dat dan ook te doen.

Hoe meer je het risico de kop in kunt drukken des te meer er kans op succes ontstaat, des te beter je toekomst ervoor staat. Denk er maar zelf over na, het is beter dat je een flink aantal aan projecten onder je hebt die je, al is het maar bij mondjesmaat wat opleveren, dan maar een project dat wel goed betaald maar waar je helemaal van afhankelijk bent.

Diversiteit

Diversiteit dien je binnen je onderneming in brede zin te zien. Het eerste waar je aan denkt bij diversiteit zijn je projecten die jou geld opleveren. Hoe meer projecten je nu hebt lopen en voor de toekomst al hebt gereserveerd, des te beter. Maar daar blijft het niet bij met diversiteit.

Je dient bij diversiteit ook rekening te houden met je vaardigheden en de opzet van je onderneming zelf.

Bij het leven als zzp’er draait het in eerste instantie om je cliënten. Naarmate je groeit in vaardigheden kun je ook projecten aannemen van groter omvang die ook meer betalen. Heb je dat moment eenmaal bereikt dat zal je ook in de situatie verkeren dat je de neiging zal hebben om nee te zeggen tegen kleinere projecten. Je kunt dit soort projecten dan zien als een soort categorie “zonde van je tijd”.

Maar vergis je hier niet in. Heb niet de neiging om direct nee te zeggen tegen dit soort kleine projectjes met het argument dat je huidige tarief niet aansluit bij de cliënt. Houd altijd een standaardtarief aan die je in dit soort situaties kunt gebruiken en waarom?

Stel het gaat om een nieuwe klant die pas bezig is met een bepaalde opzet waar jou expertise voor nodig is. Heeft deze klant een briljant idee dan kan het evengoed zijn dat deze eens financieel gezien magere klant opeens toch een grote vangst wordt. Bekijk in dit soort gevallen de situatie daarom toch even grondig.

Als ervaren zzp’er moet het op den duur geen moeite zijn om partijen te boordelen als potentiele klanten. Op den duur dien je namelijk in staat te zijn om het succes te kunnen ruiken.

Pin It on Pinterest

Share This