Facebook kan onder andere fungeren als een krachtig online marketingmiddel om je onderneming nog meer bedrijfsbekendheid te geven. Bij Facebook gaat het om het leggen van contacten tussen verschillende mensen die tot verschillende netwerkgroepen behoren. Denk maar aan vrienden, collega-ondernemers, familie, bekenden, je noemt het maar op.

De mensen bevinden zich allemaal in een virtuele wereld waar er virtuele interacties kunnen plaatsvinden. De interactie vindt plaats in de vorm van informatie-uitwisseling zoals op het gebied van foto’s, video’s en je manier van denken.

User interface

Facebook stelt je in staat om communicatie op te zetten binnen verschillende sociale netwerken door middel van een user interface die je naar eigen smaak kunt inrichten. Deze user interface kun je dan voorzien van applicaties waarmee jij je eigen persoonlijkheid nog verder kunt benadrukken.

Afhankelijk van je instellingen worden mensen die tot jouw netwerk behoren automatisch op de hoogte gebracht indien jij een verandering in je persoonlijke status aanbrengt of wanneer je bijvoorbeeld je pagina voorziet van nieuwe informatie.

Persoonlijke pagina

Jij als gebruiker kunt er een pagina aanmaken op basis van je persoonlijke voorkeuren. Je kunt verschillende netwerk categorieën aanmaken waar je andere gebruikers aan kunt toevoegen. Per specifiek netwerk kun je dan de verschillende informatie met elkaar delen.

Heb je bijvoorbeeld binnenkort een nieuw product dat je gaat lanceren dan kun je deze informatie binnen desbetreffend netwerkgedeelte bekendmaken. Hetzelfde geldt voor een nieuwe dienst of voor het feit je een nieuwe ervaring hebt opgedaan of een nieuwe foto wilt delen over een bepaald onderwerp.

Bedrijfsdoeleinden

Je kunt Facebook ook op een zeer positieve manier inzetten voor bedrijfsdoeleinden met als doel het behalen van nog meer omzet vertaald naar winst. Voor het verder opzetten van je virtuele netwerk is Facebook dus een uiterst handig hulpmiddel. Je kunt er bijvoorbeeld kansen mee ontdekken voor je bedrijf waar jij je aanbod kwijt kunt. Een andere optie is dat je er evenementen neerzet met de mogelijkheid de voortgang ervan te bewaken.

Een andere manier van Facebook gebruik is dat je het inzet om een communicatiekanaal op te zetten binnen je eigen bedrijf voor je eigen werknemers. Daarnaast kun je het ook gebruiken als communicatiemiddel tussen de leiding en afdelingen om mekaar op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen.

Facebook kun je ook mooi inzetten als virtueel kanaal om mond-tot-mond reclame voor je bedrijf te maken binnen een bepaald sociaal netwerk. Het gebruik binnen educatieve omgevingen kan ook zeer doelmatig zijn. Denk maar aan informatie en promotie over opleidingen, organisatie van bepaalde leeractiviteiten en om het bekendmaken van events.

Applicaties

Het mooie aan Facebook is dat het je instaat stelt om te werken met andere applicaties, bijvoorbeeld Youtube of met applicaties speciaal gemaakt voor de iPhone. Dit maakt het dat Facebook zo uniek is. Het geeft ontwikkelaars de mogelijkheid om hun eigen applicaties te maken. Het voordeel hiervan is dat er voor elke toepassing op den duur wel een applicatie voorhanden zal zijn wat nog meer in het voordeel voor jouw als commerciële gebruiker gaat werken.

Historie

Facebook is eigenlijk ontstaan als netwerk oplossing door in te spelen op het gebrek aan goede communicatie tussen studenten op universiteiten. Hiermee werd er de mogelijkheid geschept dat studenten elkaar online konden ontmoeten waarbij gebruik kon worden gemaakt van een eigen identiteit voorzien van naam en foto. Een belangrijke factor hierbij was dat men van elkaar kon leren over de verschillende richtingen en organisatie binnen de universiteit.

Uiteindelijk is het in positieve zin dusdanig uit de hand gelopen dat het gebruik van Facebook niet alleen te maken kreeg met het maken van vrienden op universiteiten maar ook ingezet kon worden als tool voor bedrijfsdoeleinden.

Wil je dus als ondernemer op een snelle en efficiënte manier klanten, waaronder potentiele klanten, op de hoogte houden van wat je doet dan dien je absoluut niet om Facebook heen te stappen.

Facebook advertising

Veel gebruikers gebruiken Facebook voor het versturen van invitaties voor bijvoorbeeld bijeenkomsten, ontmoetingen en allerlei overige evenementen. Als bedrijf zijnde kun je ook gebruik maken van Facebook advertising waarmee je klanten uit specifieke groepen kunt bereiken verdeeld naar leeftijd, geslacht en interesses.

Wanneer je een Facebook pagina hebt, dan kunnen de reacties daarop zeer handig dienen als beoordelingen van je aanbod. Het verschil hierbij is dat een beoordeling op een website door jezelf geplaatst kan zijn. Op Facebook worden er beoordelingen geplaatst door “echte” mensen. Vaak kun je dit zien aan het profiel waaronder naam en foto. En tevens dat je met deze mensen kunt communiceren middels bijvoorbeeld de chat-functie.

Het voordeel is ook dat je niet constant afhankelijk bent van het feit dat je potentiele bezoekers steeds naar je website dient te leiden. Je begeeft je namelijk op de plek waar de potentiele kandidaten zich ophouden en dat doe je door gebruik te maken van Facebook.

Opbouw

Binnen Facebook heb je drie verschillende onderdelen. Je hebt Profiles (profielen), Groups (groepen) en Pages (pagina’s). Deze drie onderdelen hebben overeenkomsten maar tevens bestaat er verschil in doel en gebruik.

Met Profiles presenteer jij je zelf op Facebook. Profiles kun je alleen gebruiken om jezelf als persoon te representeren. Je kunt het dus niet gebruiken om je zaak ermee te presenteren of elk andere associatie. Je mag maar een Profile op Facebook hebben. Dus het is niet toegestaan dat je zowel een profiel hebt over je persoonlijke leven en een profiel voor zakelijk gebruik. Je kunt dit wel doen, maar als je gesnapt wordt dan heeft dat gevolg dat je account wordt afgesloten. Het is wel toegestaan dat je een link plaatst naar je zakelijke website.

Met Groups is het de bedoeling dat je hiermee communiceert met andere Facebook gebruikers die dezelfde interesses delen.

De bedoeling van Pages is dat je hiermee kunt communiceren met klanten en overige aanhang. De Page is dus expliciet gemaakt voor het promoten van je business. Het voordeel van Pages is dat deze mogelijkheden bezitten waardoor klanten je makkelijker kunnen vinden op Facebook.

Het aantal gebruikers van Facebook groeit met de dag. Voorspellingen zijn zelfs zo dat het een even grote of zelfs een groter platform is/wordt dan Google zelf. Als ondernemer dien je daarom het spel absoluut mee te spelen. Het voordeel daarbij is dat het gebruik gratis is. Dit geldt trouwens niet voor het adverteren.

Pin It on Pinterest

Share This