Een vlotte start maken met het opzetten van je webwinkel is een van de ingrediënten voor een succesvolle online winkel.

Het moment dat je te passief en bescheiden te werk gaat loop je de kans algauw tegen een mislukt project aan te lopen. Door op deze manier te werk te gaan zal je webwinkel niet competitief genoeg zijn. Je zult namelijk niet in staat zijn om een gezonde concurrentiestrijd met andere webshops aan te gaan in het marktsegment waarin jij je bevindt.

Door deze manier van aanpak kun je ook te maken krijgen met het feit dat je te weinig bezoekers op je website krijgt.

Slechte marketing

Dat je te weinig bezoekers op je website krijgt kan te wijten zijn aan een slechte marketing aanpak en tevens dat je niet de nodige aandacht en tijd aan het zoekmachineoptimalisatie gedeelte hebt geschonken. Het zoekmachineoptimalisatie gedeelte omvat dan zowel het on-site als het off-site gedeelte.

Krijg je bezoekers op je website dan zullen de meeste ook niet doen hetgeen wat je van hen verwacht, namelijk het aanschaffen van producten.

Door een vertraagde aanpak van de opzet van je webwinkel loop je het risico dat je uiteindelijk meer kosten zult maken in vergelijking met een aanpak waar je direct het juiste bedrag investeert en er keihard tegenaan gaat.

Ook zal jij jezelf op den duur afvragen waar je mee bezig bent en of dit wel de juiste stap is geweest om de weg in te slaan als startende ondernemer.

Juiste aanpak opzet webwinkel

Besluit je er direct keihard en serieus tegenaan te gaan met het opzetten van je webwinkel dan mag jij jezelf alvast feliciteren dat je er niet voor schroomt om het tegen de gevestigde concurrentie op te nemen.

Financieel plaatje

Bij deze stap is een overzichtelijk financieel plaatje van essentieel belang. Bepaal voor jezelf wat je vanaf het begin aan financiën nodig zult hebben en hoeveel er aan elk onderdeel van het proces dient te worden toegerekend. Kijk of je dit budget dan ook daadwerkelijk bij elkaar kunt krijgen.

Je zou je overzicht bijvoorbeeld kunnen samenstellen in een spreadsheet waarin je opneemt wat je startkosten bedragen. Wat je nodig hebt tijdens het proces van de opbouw en probeer ook rekening te houden met onvoorziene kosten. In de startfase zal je nooit een waterdicht financieel plaatje kunnen maken. Belangrijk is dat je een zo goed mogelijke indicatie kunt creëren.

Kosten waar je aan kunt denken zijn onder andere je webwinkel software, web onderhoud, kosten voor webhosting, marketing kosten en kosten voor het uitbesteden van overig werk.

Kostenindeling

Je hebt kosten die te maken hebben met je producten die je verkoopt. Hier kun je dan denken aan het inkopen van producten en de marketingactiviteiten die nodig zijn voor de promotie van het product. Ook passen hier in het rijtje de kosten voor verzending en verpakking.

Let er wel op in het geval je producten op voorraad aanhoudt. Dit legt een flinke claim op je budget. Je betaalt namelijk vooraf, verkoop je het product niet direct dan zit je geld intussen wel vast.

Dan heb je kosten die te maken hebben met je webwinkel zelf. Dit kunnen de kosten zijn die betrekking hebben op de bouw van je webshop. Modules die je extra wilt toevoegen. Met modules wordt er bedoeld het toevoegen van extra functionaliteiten zoals een transactiemodule die het mogelijk maakt om middels credit cards te betalen.

Maar ook kosten die te maken hebben met bijvoorbeeld het onderhoud waaronder het updaten van je webwinkel. Verder kun je denken aan kosten die betrekking hebben op het beveiligen van je website, transactiekosten en serverkosten.

Je dient ook rekening te houden met kosten die met het drijven van je zaak zelf te maken hebben. Hier kun je dan denken aan een internet abonnement, verzekeringen, huur van kantoorruimte, aanschaf van computers en het eventueel inhuren van personeel.

Online marketingactiviteiten

Voor je online marketingactiviteiten kun je een aparte kostenopstelling maken. De kosten die je hier maakt kunnen soms van behoorlijke omvang zijn en kunnen betrekking hebben op SEO, Social Media, SEM (betaalde online marketingactiviteiten) en ook gewone reclame. Bij gewone reclame kun je denken aan reclame in tijdschriften of in de krant. Of het laten drukken van reclamefolders.

Winstpotentie

Heb je eenmaal je totale kostenplaatje kunnen samenstellen. Dan dien je een reële schatting te maken van het aantal producten dat je denkt te verkopen en de omzet die hiermee gepaard gaat op jaarbasis.

Let erop dat je hier de bedragen exclusief BTW opneemt. Trek hiervan af de totale kosten en je hebt een indicatie wat betreft de stap die je neemt. Zit er winstpotentie in of niet in het opzetten van je webwinkel? Of dien je ergens een en ander nog bij te schaven zodat de cijfers meer de positieve kant opgaan.

Vergeet ook niet dat je bij de verkoop van je producten ook seizoentrends in acht dient te nemen.

Bijspijkeren cijfers

Het gaat erom dat door het maken van zo’n totaal kostenplaatje je inzicht krijgt in wat voor mate je project haalbaar/winstgevend is.

Kom je uit op een negatief bedrag dan wil dat nog niet zeggen dat je verkeerd bezig bent. Waarschijnlijk kun je dit corrigeren door hier en daar wat aanpassingen te maken aan de posten die voorkomen in je financieel overzicht.

Misschien heb je voor webhosting gekozen dat uiteindelijk te duur uitvalt in vergelijking met alternatieven. Breng dit soort correcties aan en kijk dan wat het effect hiervan is op het totaalbeeld.

Kosten in toom houden

Wanneer je webshop eenmaal goed draait dan zullen de kosten ook in een bepaalde mate stijgen. In die zin, heb je geen goede controle over je kosten dan kunnen deze de pan uit rijzen.

Het is daarom een kunst om naarmate je onderneming groeit je kosten met die groei ook in toom te houden. Je zult al snel bijvoorbeeld de neiging hebben om nog meer voorraad in te slaan naarmate de verkopen stijgen. Maar is dit gezien de toekomst dan wel een juiste stap?

Denk hier bijvoorbeeld aan seizoensgebonden producten. Om niet voor verrassingen komen te staan dien je daarom te allen tijde een goed overzicht te hebben van het financiële reilen en zijlen van je onderneming. Heb je de mogelijkheid dan kun je deze cijfers ook vergelijken met vorige perioden.

Een goede aanpak betreffende de opzet van je webwinkel vereist dat je een degelijk kostenplaatje samenstelt. Ga voor jou specifieke situatie na met wat voor kosten je allemaal te maken kunt krijgen en wat voor omzet daar tegenover kan staan. Ben je daartoe in staat dan zit je al aardig op de goede weg.

Pin It on Pinterest

Share This