Wanneer je hebt gekozen voor een specifiek sociaal netwerk om een bepaalde groep te bereiken dan zullen hier diverse overwegingen ten grondslag aan gelegen hebben.

Wat je hiervoor hebt gedaan is dat jij de karaktertrekken van jouw groep grondig hebt bestudeerd en op basis daarvan hebt bekeken welk sociaal netwerk hier het beste bij aansluit.

De volgende vraag is dan dat jij je dient af te vragen van hoe je deze groep gaat bereiken. Of in die zin, je dient op zoek naar deze groep te gaan. Ben je bijvoorbeeld ontwerper dan dien je te gaan voor een sociaal netwerk dat zich veel met ontwerpers bezig houdt of een onderdeel daarvan. Zo dien je voor elke groep dat je wilt bereiken te onderzoeken waar deze zich bevinden en hoe deze zich gedragen.

Een simpele manier om hier achter te komen is gewoon aan je klanten te vragen van welke sociaal netwerk zij het meest gebruik maken. Zorg dan dat je daar dan ook alvast aanwezig bent.

Je boodschap

Heb je eenmaal vastgesteld waar jouw publiek zich bevindt dan dien je na te gaan denken wat je precies met deze doelgroep wilt gaan delen.

Elk sociaal platform heeft op zijn manier een bepaalde methode van hoe deze de boodschappen verpakt. Bij Twitter gaat het om korte berichten die je verstuurd. Bij LinkedIn gaat het om wat je hebt bereikt en publicaties. Bij YouTube gaat het om video’s en zo kun je het rijtje verder afgaan.

Stel voor jezelf vast waarin een bepaald sociaal netwerk zich uitblinkt wat betreft het overbrengen van je boodschap. En daarbij gaat het ook om de toon die je in je boodschap dient neer te zetten. LinkedIn vereist een meer formelere toon wat betreft communicatie, Facebook juist meer informeler.

Tijdsbesteding

Ook dien jij je af te vragen hoeveel tijd je voor je social media activiteiten te besteden hebt. Het staat vast dat als je op de juiste manier gebruik wilt maken van social media voor je bedrijf je er serieus wat tijd aan dient te besteden. Robotachtig te werk gaan zal hier niet op zijn plaats zijn. Ook hier kan je ervoor zorgen dat je net voor dat ene sociaal platform kiest dat het beste aansluit op de manier van hoe jij met je tijd omgaat en kunt omgaan.

Als zzp’er kiezen voor een bepaald sociaal netwerk dient niet lukraak te geschieden. Je dient grondig te bestuderen wie je doelgroep is en wat deze doen. Op basis daarvan dien je dan een afstemming te maken. Vergeet daarbij ook niet het efficiency-aspect.

Pin It on Pinterest

Share This