Met het kenbaar maken van je portfolio geef je aan waar je als zzp’er staat wat betreft je expertise. Je creëert als het ware een kans voor jezelf door je op een unieke manier neer te zetten tegenover bestaande en potentiele klanten.

Hoe jij je portfolio dan ook neerzet is iets waar je goed over moet nadenken als zelfstandige. Het gaat er namelijk om dat je met je gedane opdrachten de juiste klant aanspreekt. De klant die jij dus graag wilt binnenhalen.

Om zo goed mogelijk aansluiting te krijgen bij je potentiele opdrachtgevers kun je de volgende insteken hanteren.

Klantbeeld. Schets een beeld van de klant zodat je weet waar deze precies naar op zoek is wat betreft het vervullen van een opdracht. Stel je portfolio dan zodanig samen dat je werk aansluit bij dit klantbeeld. Ga niet lopen tobben over het feit dat je een bepaald onderdeel van je portfolio hierbij moet uitsluiten waarbij jouw mening is dat, dat het beste werk is wat je tot nu toe hebt geleverd. Als dit niet aansluit bij de behoefte van de klant, dan kan de klant de mening zijn toegedeeld; leuk, maar wat heb ik hieraan?

Variatie. Nu lijkt dit te botsen met hetgeen hierboven is uitgelegd. Maar, heb je eenmaal bepaald wat het profiel van de klant is en je hebt op basis daarvan een portfolio samengesteld die je zal gaan tonen dan is het daarbij ook van belang dat je in het verlengde van dat werk diverse oplossingen laat zien van hoe je een soortgelijk probleem op verschillende manieren hebt opgelost. Je creëert hiermee dan duidelijkheid voor de klant wat precies je expertise is en daarmee maak je meer kans dat de klant voor jou zal kiezen.

Persoon. Vergeet niet je portfolio zodanig neer te zetten dat daaruit blijkt dat jij daar duidelijk als persoon achter staat. Uit de positionering van je portfolio moet duidelijk blijken dat jij specifiek die zzp’er bent die wat kan betekenen voor de klant. De klant is namelijk op zoek naar die ene expert en dat ben jij, vergeet dat niet.

Pin It on Pinterest

Share This