Wanneer je gebruik maakt van LinkedIn dan is het van belang dat de kostbare tijd die je erin besteedt ook resultaten oplevert.

Het is dus zeer de moeite waard om zo goed mogelijk gebruik te maken van de mogelijkheden die LinkedIn je biedt om jezelf en daarbij jouw onderneming te promoten.

 

Profiel

Wanneer je bezig bent met het opzetten van je profiel zorg er dan voor dat je daarin de juiste termen vermeld zodat andere gebruikers die op die termen zoeken jou ook kunnen vinden.

Verberg je profiel ook niet. Je hoeft ook niet weer al je gegevens bloot te geven. Maar zorg ervoor dat indien men op zoek is naar een bepaalde kandidaat en jij aan de eisen voldoet dat tenminste je naam en een korte omschrijving van jezelf zichtbaar wordt. Je verhoogt hiermee de kans dat andere gebruikers contact met je willen maken.

Je profiel op LinkedIn heeft veel weg van een Curriculum vitae. Je kunt er je educatie en diploma’s op kwijt, waar je hebt gewerkt en wanneer, wat je precieze taak was, je interesses en hobby’s en nog veel meer. Deze informatie kun je dan in zijn geheel aan iedereen kenbaar maken of alleen aan speciale LinkedIn leden.

Connections

Maak ook goed gebruik van de mogelijkheid om je connections uit te breiden. Hoe meer des te beter. Om enig positief resultaat te zien van het gebruik van LinkedIn dien je te streven dat je een basis legt om rond de 50 connections binnen te halen bij de start.

Ben je eenmaal bezig met een project zorg er dan voor dat jij je connections hiervan ook op de hoogte stelt. Bekijk een zakelijke relatie met iemand niet oppervlakkig. Blijf altijd alert, in die zin dat je constant in de gaten dient te houden of er iets uit te halen valt op een bepaald moment.

Laat voormalige collega’s ook niet in de kou staat. Probeer ook een connectie met hun te maken. Het gaat erom dat zij ook weten waar je mee bezig bent met de kans dat ze contact met je kunnen opnemen mocht zich een geval betreffende de inzet van jouw expertise voordoen.

Ken je klant

Probeer je potentiele klanten middels LinkedIn ook te begrijpen. Kijk naar hun opleidings profiel, probeer er details uit te halen waar jij wat aan hebt, denk maar bijvoorbeeld aan het feit waar ze allemaal hebben gewerkt.

Stap ook niet zomaar af op een potentiele contact die je niet kent door je aan hem of haar te promoten met de bedoeling iets te verkopen of om iets te vragen. Bekijk eerst hun profiel en kijk of je wat voor hun kunt betekenen. Bouw de relatie gematigd op.

Deel je connecties

Hou je connecties ook niet alleen voor jezelf. Sommige van je contacten kunnen soms van meer waarde zijn voor anderen die je kent dan voor jezelf. In zo’n situatie is het helemaal geen slecht idee om binnen je netwerk deze personen met elkaar in contact te brengen. Ooit zal je profijt van deze actie hebben.

Specifiek onderwerp

Het kan ook zo zijn dat je een groep mensen op LinkedIn tegenkomt die zich met een onderwerp bezighouden waar zij heel goed thuis in zijn en het een onderwerp betreft waar ook jij mee te maken hebt.

Probeer dan contact met een of meer van hen te maken en kijk of toenadering binnen de groep mogelijk is. Natuurlijk dien je in dit geval ook wat te bieden hebben. Dus denk daar goed over na alvorens je contact probeert te leggen. Uiteindelijk zal er wederzijds voordeel ontstaan.

Contacten creëren

Soms verlies je het contact met een voormalig goede klant. Je bent bijvoorbeeld de contactgegevens kwijt. Met LinkedIn heb je dan mooi de mogelijkheid om deze mensen op te zoeken en het voormalig contact weer nieuw leven in te blazen.

Kijk ook naar bepaalde achtergronden van een potentiele kandidaat om contact mee te leggen. Door te zoeken naar overeenkomsten heb je makkelijker gesprekstof om zomaar bij iemand binnen te vallen.

Ga je ergens op zakenreis en het blijkt dat je wat tijd over hebt gedurende de dag, probeer dan persoonlijk een afspraak te maken met potentiele LinkedIn contacten. Gewoon een informeel babbeltje kan weer wat wonderen verrichten in het traceren van nieuwe kansen.

Gebrek expertise

Soms heb je een project binnengehaald dat zeer breed van omvang is. In dit geval kan het zo zijn dat je net niet alle capaciteiten in huis hebt om de opdracht in zijn geheel af te leveren. Met behulp van LinkedIn kun je in dit geval kijken naar contacten die net wel die expertise in huis hebben.

Wel dien je hier te letten op het feit dat zo’n contact geen concurrent van je wordt in die zin dat deze met jouw opdracht aan de haal gaat. Een andere oplossing hiervoor zou zijn dat je middels je LinkedIn netwerk vragen zou kunnen stellen over dit bepaald probleem.

Contact via omweg

Om een bepaalde opdracht binnen te halen bij een bedrijf zou je ook kunnen kijken naar de mensen die allemaal bij dat bedrijf werken. Als je denkt dat een direct contact met degene die over het project gaat weinig resultaat zou kunnen opleveren kun je een andere weg inslaan.

In zo’n geval kun je proberen iemand middels LinkedIn te benaderen die wel dicht bij deze persoon staat en die dus wat positief invloed kan uitoefenen.

Probeer dan met deze persoon een gesprek aan te gaan. En onderzoek waar de voorkeur van zo’n bedrijf naar uitgaat als het gaat om het vervullen van de opdracht. Stel dat het bedrijf wil weten welke factoren het inkoopproces positiever kunnen beïnvloeden. Wanneer jij hier een goede oplossing voor kunt bieden praat er dan over met persoon in kwestie. Onderbouw je expertise ook middels referenties zodat deze persoon eventueel een goed woordje voor je kan doen.

LinkedIn dien je niet te gebruiken als een soort entertainment netwerk waar je een kleine groep aanmaakt en waar je de eigen interesses met elkaar deelt. LinkedIn is puur gebaseerd op het zakelijke en je zult er dan ook niet allerlei toeters en bellen tegenkomen zoals je dat gewend bent bij andere Social Media platforms. Gebruik het op de juiste manier en het voordeel zal zich snel kenbaar maken.

Pin It on Pinterest

Share This