Op het moment dat je een account hebt lopen bij LinkedIn dan staan je diverse opties open om effectief gebruik te maken van de mogelijkheden die het platform je biedt. Een belangrijk gegeven voor het effectief gebruik maken van LinkedIn is dat je over een degelijke contactenlijst dient te beschikken.

Zie het maar zo, in het dagelijkse leven heb je er ook niet veel aan als niemand van het bestaan van je onderneming afweet. Hetzelfde geldt ook voor de virtuele wereld. Wil je het beste eruit halen zorg er dan voor dat je ook daar aanwezig bent.

Door nu voldoende tijd en aandacht te besteden aan je contactenlijst op LinkedIn zal je in staat zijn je onderneming verder uit te bouwen. Tevens zal je profiel er steeds maar beter op worden.

LinkedIn contactenlijst

Bij het onderhouden van je contactenlijst is er echter een belangrijk gegeven waar je rekening mee dient te houden. Het is namelijk niet de bedoeling dat elke persoon die je maar tegenkomt ook direct aan je contactenlijst toegevoegd dient te worden zonder eerst na te gaan of deze persoon jou wel van enige toegevoegde waarde kan zijn.

Je moet er namelijk als ondernemer voor zorgen dat de contactenlijst die je middels LinkedIn opbouwt zakelijk gezien waardevol is. Een lijst dat namelijk voor omzetvergrotingen kan zorgen.

Wat voor zin heeft het om je tijd en aandacht aan iets te besteden terwijl het van tevoren vaststaat dat het niets aan je omzet zal toevoegen. Vergeet niet, jij bent ondernemer, dus je moet het in dit geval hebben van kandidaten die voor omzet kunnen zorgen.

Visitekaartje

Ook is je contactenlijst een soort visitekaartje naar jouw andere contacten toe. Indien je voornamelijk niet gerelateerde contacten heb staan op je lijst kan dit een beeld oproepen bij andere professionals dat je misschien niet echt serieus bezig bent als ondernemer.

Om met je contactenlijst niet bij het begin al in de fout te gaan is het, het beste dat je als eerst begint met het toevoegen van zakenpartners die je kent en waar je op kunt bouwen indien je deze in een bepaalde situatie nodig hebt. Omdat er al een band bestaat maak je ook een grotere kans op het feit dat je voorgesteld zal worden aan potentiele kandidaten. Het omgekeerde doe jij dan ook weer. Uiteindelijk gaat het om een wisselwerking.

Creëren contactenlijst

Wat kun je nu allemaal doen om een gezonde contactenlijst te creëren?

Bedanken. Heb je via iemand van je contactenlijst een opdracht binnen gekregen dan bedank je deze persoon net zoals op de manier wanneer je dat zou doen in het normale dagelijkse leven. Het enige verschil is dat dit virtueel zal plaatsvinden.

Zichtbaarheid. Zorg er ook voor dat als je eenmaal een connectie met iemand hebt gemaakt dat je deze connectie ook zichtbaar maakt naar anderen toe. Tenzij je bepaalde redenen hebt dit niet te doen. Dit kenbaar maken schept nog meer vertrouwen en professionaliteit uit bij iemand die ook van plan is om jou in zijn of haar contactenlijst op te nemen.

Wat je eigenlijk dient te doen is simpel. Zit je bijvoorbeeld in de autohandel, probeer dan contacten te leggen met personen die ook in dezelfde branche zitten. Denk maar aan garagebedrijven, autodealers, verzekeraars etc. Dit zijn personen die jou allemaal kunnen helpen met het verder uitbreiden van je onderneming en natuurlijk geldt het omgekeerde ook. Want ook jij kunt weer toegevoegde waarde bieden aan hun activiteiten.

Signatuur. Een andere optie is dat indien je online via andere kanalen in contact bent met relevante personen jij een link naar je LinkedIn profiel opneemt in je signatuur. Ook hiermee vergroot je de kans dat jij je contactenlijst verder kunt uitbreiden op een kwalitatieve manier.

Doelgericht. Bij het maken van contacten dien je altijd standaard in gedachte te houden wie je eigenlijk bent en wat je precies doet voor je levensonderhoud. Op basis hiervan dien jij je contacten te selecteren.

Ga geen contact leggen met de bejaarde buurvrouw die jou af en toe wat gebakken koekjes komt langsbrengen. Natuurlijk mag dat, maar denk op zakelijk niveau, daar is LinkedIn voor bedoeld. Wil je ook online met je bejaarde buurvrouw in contact blijven dan heb je daar zat ander sociale platforms voor in de plaats. Ga doelgericht te werk.

Telefoon. Wat je ook kunt doen indien je iemand hebt toegevoegd aan je contactenlijst is dat je een praatje probeert te maken via de telefoon. Je geeft dan duidelijk aan dat je belt in verband met het oog op een zakelijke toekomst. Verder licht je mondeling nog even toe wie je precies bent en wat je allemaal kunt.

Ook kun je nog aangeven dat indien tegenpartij daar akkoord mee gaat dat je graag in contact wilt blijven middels LinkedIn met het vooruitzicht op eventueel zakelijke aangelegenheden. Dit kan een eenmalig telefoontje betreffen. Waar het om gaat is dat je persoon in kwestie persoonlijk hebt gesproken en dat doet zakelijk gezien altijd goed.

Ook kan zo’n telefoontje juist als filter functie werken. Op “papier” kan een bepaald persoon zeer waardevol overkomen maar heb je dezelfde persoon eenmaal aan de lijn gehad en het blijkt dat het een arrogant geval is dan weet je genoeg. De connectie kun je dan beter achterwege laten.

LinkedIn kan je helpen je onderneming verder uit te breiden. Een belangrijk ingrediënt voor dit succes is je contactenlijst. Besteed er als ondernemer daarom voldoende aandacht aan.

Pin It on Pinterest

Share This