Ga je met je product of dienst de markt op, zorg dan voor een duidelijke positie.

Wees kort en krachtig met de positionering van je aanbod. Belangrijk hierbij is dat jij je duidelijk onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Je boodschap moet zodanig overkomen dat daarin direct naar voren komt wat belangrijk is voor de klant en dat jij dat ook voor de klant kunt realiseren.

Concurrenten

Het zal bijna nooit voorkomen dat jij de enige op de markt bent met je aanbod.
Daarom is het nodig te weten wie je concurrenten zijn. Stel jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen. Kun jij het beter? Waarom zijn zij beter? Kun je wat van ze leren? Of moet je juist een samenwerking met de concurrent aangaan?

Tarieven

Onderzoek goed wat je aan tarieven kunt berekenen. Afhankelijk van de branche waarin jij je begeeft zijn er zo de eigen gewoonten. In sommige branches wordt bijvoorbeeld per consult betaald of in andere branches per opdracht. Ga dit goed na en herleid uiteindelijk alles naar een uurtarief. Het voordeel van alles naar een uurtarief herleiden is dat je dan meestal een juiste afweging kunt maken tussen de baten en lasten.

Hanteer ook geen vast tarief maar hanteer afhankelijk van de situatie verschillende tarieven. Indien er bijvoorbeeld haast is bij een bepaalde opdracht dan kun jij je tarief daarop aanpassen. Ook dien je te kijken naar het type opdrachtgever. Met wie heb je te maken. Is het een gevestigde opdrachtgever of komt de opdrachtgever net om de hoek kijken?

Marktonderzoek is zeer belangrijk. Het maakt niet uit of je een zzp’er bent, een BV hebt of een eenmanszaak met personeel. Je dient je marktonderzoek goed gedaan te hebben wil je een mogelijke succesvolle weg inslaan. Weet wat je klanten precies willen, als je dat goed beheerst dan ben je als ondernemer al een heel eind op de goede weg.

Pin It on Pinterest

Share This