Het binnenhalen van zzp opdrachten vormt een van de kernactiviteiten van jouw bestaan als zzp’er. Om dit proces goed te laten verlopen dien je als zzp’er de nodige aandacht te schenken aan de diverse onderdelen die zich binnen dit proces afspelen. Zo kun je denken aan vindbaarheid en presentatie maar ook dien je de Belastingdienst hierbij niet te vergeten.

Bij het binnenhalen van opdrachten is het van belang je niet te richten op enkele opdrachtgevers. Natuurlijk kun je het geluk hebben dat je met een bepaalde opdrachtgever je begrote jaaromzet kunt behalen. Waar het hier omgaat is dat mocht een opdrachtgever wegvallen dat je dan tijdelijk de klap kunt opvangen met de overige opdrachtgevers. Wees daar alert op.

Opdrachten en actieplan

Het binnenhalen van zzp opdrachten dien je uit te werken in je actieplan. Ga na wat je aan omzet nodig hebt. Kijk wie je potentiele opdrachtgevers zijn en probeer het risico over hen te verspreiden.

Verkijk je niet op het feit dat je ook elke opdracht die je tegenkomt daadwerkelijk dient binnen te halen. Concentreer je op die opdrachten waar je zeker van weet dat je de inspanningen die je daarvoor verricht ook terugverdient. Het verrichten van vriendendiensten past hier niet in het plaatje.

Naast het binnenhalen van opdrachten dien je ook rekening te houden met het feit dat je aan bepaalde verwachtingen als zzp’er dient te voldoen.

Belastingdienst

Je dient niet alleen jezelf tevreden te stellen met opdrachtgevers maar helaas ook de Belastingdienst. Belastingtechnisch gezien is het hebben van meerdere opdrachtgevers een pre indien je wilt kwalificeren als zelfstandige.

De Belastingdienst eist namelijk dat wanneer je als zelfstandige aangemerkt wilt worden er ook sprake moet zijn van meerdere opdrachtgevers. Heb je dat niet, dan wordt het bewijs voor jezelf om aangemerkt te worden als zelfstandige een stuk lastiger.

Het hebben van meerdere opdrachtgevers is ook een van de beoordelingspunten die in de lijst met vragen voorkomen wil je in aanmerking komen voor de VAR-verklaring.

Bedrijfsnaam

Denk ook aan de naam die je aan je praktijk wilt meegeven. Zorg dat dit onderscheidend is. Afhankelijk van wat je toekomstplannen zijn kun je gaan voor een algemene naam dat de dienst beschrijft die je aanbiedt. Maar een alternatief is dat je gewoon je eigen naam kunt gebruiken.

Hou er ook rekening mee dat je dezelfde naam bij al je communicatiemiddelen zult gaan gebruiken zoals briefpapier, visitekaartjes en vermeldingen in gidsen.

De keuze van je naam is ook van belang indien je een domeinnaam wilt kopen waaraan je een eigen website gaat koppelen. Onderzoek of het door jou gekozen bedrijfsnaam niet al bezet is op het internet. Je zult net een bedrijfsnaam geregistreerd hebben bij de Kamer van Koophandel waarna blijkt dat deze op het internet al bezet is. Tegenwoordig let de KvK hier ook op. Maar een eigen onderzoek kan nooit kwaad.

Vindbaarheid van je bedrijf

Zorg er ook voor dat je potentiele klanten je weten te vinden. Beschik over visitekaartjes waar duidelijk je telefoonnummer en overige contactgegevens opstaan vermeld. Indien niet anders mogelijk kun je voorlopig ook je 06-nummer gebruiken.

Over het gebruik van een 06-nummer zijn de meningen verdeeld. Sommige zien 06-nummers als normaal, bij andere komt dit weer niet echt geloofwaardig over. Vaak heeft dit laatste te maken met webshops. Om het zekere voor het onzekere te nemen is een telefoonnummer met een netnummer aan te raden.

Vergeet ook je website niet. Belangrijk is dat deze zodanig is geoptimaliseerd dat het goed vindbaar is op het internet met de producten of diensten die je aanbiedt.

Lijst met opdrachten

Stippel voor jezelf uit wat voor zzp opdrachten je allemaal wilt binnenhalen. Op basis hiervan krijg je een idee waar je moet gaan zoeken naar opdrachtgevers. Of in welke kringen jij je moet gaan begeven.

Bedenk voor jezelf of dit weinig of veel moeite zal gaan kosten. Dien je hierin geld te steken? Zijn sommige opdrachtgevers het waard om ze achterna te gaan of is het juist zonde van de tijd. Verspreid het binnenhalen van opdrachten uit over een bepaalde periode en stel constant een nieuwe actieplan samen voor een daaropvolgende periode.

Je kunt ook kijken binnen je eigen kringen. Maak een lijst van personen en bedrijven die zich in een zakelijk omgeving bevinden waar jij met je eigen diensten perfect bij aansluit. Geef op deze lijst aan of je een persoon of bedrijf persoonlijk kent en begin daarmee. Het is een stuk makkelijker om ergens binnen te komen indien men je direct dan wel indirect kent.

Netwerkuitbreiding

Bouw je netwerk uit. Hoe meer personen en bedrijven je kent en omgekeerd des te meer je kans maakt een opdracht binnen te halen. Wees hierin ook selectief. Je tijd steken in benaderingen waarvan je van tevoren weet dat het niets zal opleveren is zonde van de tijd.

Presentatie naar de klant

Bij een persoonlijke benadering is het ook van belang hoe jij je zelf presenteert. Naast kleding is het ook van belang op welke manier je communiceert. Luister aandachtig naar de klant. Praat niet constant over jezelf en wat je allemaal voor geweldige dingen kunt. Laat de klant weten wat je kunt betekenen voor hem. Dat is belangrijk. En vergeet geen aantekeningen te maken van het gesprek.

Ook dien je te denken aan de manier hoe jij je presenteert via de telefoon. Een duidelijke stem, niet gehaast praten zijn enkele belangrijke ingrediënten.

Een ander onderdeel van je presentatie is duidelijk kunnen schrijven. Ga geen vaktermen gebruiken in correspondentie als dat niet nodig is. Het gaat erom dat de klant jouw boodschap goed begrijpt.

Weigeren van opdrachten

Stel jezelf ook in staat om ‘nee’ te zeggen. Een zzp opdracht, los van het feit dat jij dat aankunt, kan soms niet in overeenstemming zijn met je eigen waarden en normen. In dat geval moet je gewoon ‘nee’ kunnen zeggen. Deze stap zal je heel wat ellende en ergernis in de toekomst besparen.

Soms hoeft er geen sprake te zijn van het feit dat een opdracht niet overeen komt met jouw waarden en normen. Er kan dan bijvoorbeeld sprake zijn van de situatie dat je op dat moment net even geen tijd hebt. Gun de opdracht dan aan een ander binnen je netwerk. Ook hiermee bouw je credit op binnen jouw eigen kringen en dat zal alleen maar in je voordeel spelen in de toekomst.

Het binnenhalen van zzp opdrachten vergt een wisselwerking. Je hebt aan een kant de eisen die je zelf stelt en aan de andere kant heb je ook te maken met eisen die anderen en de maatschappij stellen. Maak hierin een juiste afweging om zo het binnenhalen van opdrachten voor jezelf tot een succes te maken.

Pin It on Pinterest

Share This