Als zzp’er is het ook van belang op onderzoek uit te gaan hoe jouw collega-zzp’ers een bepaalde positie hebben bereikt en dan met name wanneer deze niet al teveel willen loslaten.

Hoe kun je dit onderzoek nu op eigen houtje doen? Je zou als eerst kunnen denken aan het feit dat de meeste ondernemers hun opdrachten vaak binnenhalen doordat deze gerefereerd worden door bekenden binnen hun eigen netwerk. Bouw daarom zoveel mogelijk contacten op.

Ook kun je denken aan het feit dat zo’n zzp’er een goed opgezette website in bezit kan hebben waarop is te zien welke klanten van de aangeboden diensten hebben mogen profiteren. Door nu deze klanten zelf te benaderen of daar proberen in contact mee te komen is het mogelijk je concurrerende diensten aan deze groep kenbaar te maken.

Online netwerk

Je kunt ook kijken naar het online sociaal netwerk waarop je concurrentie zich bevindt. Ook hier bevinden zich vele potentiele kandidaten waar je zaken mee zou kunnen doen.

Vergeet ook niet rond te kijken op websites waar zzp opdrachten op worden geadverteerd. Dit rijtje kun je ook nog aanvullen met persoonlijke websites van potentiele kandidaten die actief bezig zijn met communicatie met derden.

Andere meer traditionele manieren zijn dat je gewoon de stoute schoenen aantrekt en potentiele kandidaten gaat bellen. Daarnaast kun je ook nog denken aan het adverteren in lokale kranten of branchegerichte tijdschriften. Kortom, met enig puzzelwerk zal je genoeg mogelijkheden tegenkomen die het je mogelijk maken om zzp opdrachten binnen te halen.

Tarieven zzp’er

Wanneer het over je tarieven gaat dan is het in het algemeen zo dat wanneer je pas als zzp’er start, je tarieven gemiddeld iets lager zullen uitvallen dan dat van een gevestigde zzp’er. Naarmate de tijd vordert en je meer ervaring opbouwt zullen je tarieven ook verder groeien.

Een belangrijke factor bij het vaststellen van je tarief is de mate van ervaring dat er aanwezig is. Maar daar blijft het niet bij.

Je kunt er als zzp’er achter komen wat het tarief is dat in een bepaalde branche door collega-zzp’ers wordt gehanteerd. Daarbij is dan namelijk ook de vraag van belang of dit tarief aansluit bij jouw eigen ondernemerspositie. In die zin, is het tarief op zodanig niveau vastgesteld dat jij daarmee ook kostendekkend je bedrijf kunt voortzetten?

Je dient hierbij van te voren een goed kostenoverzicht te maken alvorens je met een bepaald tarief meegaat of dat je deze vaststelt.

Projecten en tarief

Ook dien je te kijken naar het soort project waaraan jij een bepaald tarief koppelt. Gaat het om projecten van langere duur of zijn het juist projecten van kortere duur. Het beste is in dit geval dat jij een bepaald tarief als indicatie hanteert en daarna bij een specifiek project uitpluist of je baat bij dat tarief hebt of dat je deze juist dient bij te stellen.

Bij een project dat van langere duur is kun je genoegen nemen met een lager tarief. Het omgekeerde, een project van kortere duur kan juist betekenen dat je tarief iets hoger dient te liggen.

Een mogelijkheid om achter een bepaald gehanteerd tarief te komen is dat je dit gewoon aan klant in kwestie vraagt wanneer de gelegenheid zich voordoet. Nee heb je, ja kun je krijgen.

Als zzp’er achter concurrentiegevoelige informatie komen kan soms lastig zijn. Desondanks bestaan er een aantal simpele methoden waar je zonder het doen van al te veel moeite de nodige gegevens bij elkaar kunt sprokkelen. Laat deze dan ook niet onbenut liggen.

Pin It on Pinterest

Share This