Alvorens je start met een eigen professionele webshop is het van belang dat je een begin maakt aan een degelijk marktonderzoek.

Uiteraard is het technische ook van belang wat betreft je webshop ontwikkeling, maar dat is nu nog even niet aan de orde.

Dit onderzoek kun je ook weer onderverdelen in een aantal sub-onderzoeken. Je kunt hier een onderscheidt maken naar concurrentenonderzoek, productonderzoek en zoekwoordenonderzoek.

Marktonderzoek

Dit algehele onderzoek is van belang om te voorkomen dat je een markt gaat betreden dat vol ligt met concurrenten zodat er eigenlijk geen plek voor jou meer over is. Ook gaat het erom dat je een product op de markt brengt waar wel een vraag naar is. Blijkt dat er geen online vraag naar is dan is dit een slecht teken.

Natuurlijk kun je ook concurrentiegevoelige markten betreden. Maar wanneer je pas met je webshop wilt starten dien je een tactiek te kiezen dat gerelateerd is aan je budget.

Door vooraf goed je totale marktonderzoek te plegen voorkom je dat je straks voor verassingen komt te staan. Middels deze manier van handelen voorkom verspilling van kapitaal en tijd.

Denk maar aan het feit dat je een flinke tijd hebt lopen bouwen aan die prachtige professionele webshop dat helemaal is ingesteld op die ene productlijn. Op het moment dat je deze lanceert merk je na een tijdje dat er flink wat concurrentie aanwezig is en je bezoekers het laten afweten. Dat moet je dus niet hebben als zzp’er of ondernemer.

Concurrentenonderzoek

Wanneer je concurrentenonderzoek pleegt dan gaat het voornamelijk om te kijken wat de zwakke en sterke punten van je concurrenten zijn. Door dit onderzoek haal je belangrijke informatie naar boven omtrent je concurrent. Door deze informatie goed te bestuderen kun je om en bij het gedrag van de concurrent voorspellen zodat jij weet wat je te doen staat bij het starten van je webshop.

Het doel van het analyseren van de concurrent is om te begrijpen met welke concurrent je daadwerkelijk de strijd aangaat. Zo kun je te weten komen welke strategieën zo’n concurrent allemaal hanteert en wat voor acties er allemaal op de planning staan.

Ook kun jij met je onderzoek naar boven halen hoe je concurrent zal gaan reageren indien jij op de markt verschijnt en wat deze daartegen zal gaan ondernemen. Een andere optie is dat door jou komst je de concurrent op een bepaalde manier kunt beïnvloeden zodat dit in jouw voordeel gaat spelen.

Online marktonderzoek professionele webshop

Voor dit online marktonderzoek kun je het beste een goede zoekmachine gebruiken en in dit geval is dat Google. Bij dit onderzoek kun je een soort checklist voor jezelf maken. In deze checklist kun je dan onder andere de volgende punten opnemen over hoe je op een juiste manier een begin kunt geven aan je webwinkel.

Gesteldheid van de professionele webshop. Hoe staat het met de gesteldheid van de webshop van de concurrent. Is deze van hoge kwaliteit of juist van slechte kwaliteit?

Productassortiment. Uit wat bestaat hun productassortiment. Wat zijn de keuzes en wat voor service wordt er geboden.

Juiste kandidaten. Kijk naar de topresultaten als jij je productnaam ingeeft en start met het onderzoeken naar die concurrenten die op die manier naar boven komen.

Zoekmachineoptimalisatie. Ook dien je te kijken hoe het staat met het zoekmachineoptimalisatie gedeelte. Is dit goed uitgevoerd of niet. Een goede hint uiteraard is als je naar de topresultaten kijkt. Maar verkijk je hier niet op. Wat vandaag aan de top staat hoeft niet te beteken dat dit morgen en overmorgen ook zo is.

Adverteren. Hoe staat het met het adverteren op het internet door de concurrent. Gebruiken zij betaalde advertenties of ander vormen van betaald adverteren. Of zetten deze alleen maar zoekmachineoptimalisatie als advertentiemiddel in.

Strijd aangaan. Ben je in staat tegen deze concurrent de strijd aan te gaan. Dus is het mogelijk voor jou dat je een deel of alles van hun marktaandeel in bezit neemt.

Unieke waarde. Waarmee ga jij je onderscheiden ten op zichtte van de concurrentie. Wat is het unieke dat jij te bieden hebt waarmee jij boven de rest uitsteekt.

Toegevoegde waarde

Bij het uitoefenen van een onderneming gaat het er ook om dat je toegevoegde waarde biedt aan je consument of afnemers. Het is daarom van belang dat jij als ondernemer of zzp‘er in staat moet kunnen zijn dat jij je aanbod zodanig kunt creëren dat jij je afnemers extra toegevoegde waarde biedt. Je moet dus uitblinken met iets, iets wat niet te vinden is bij de concurrent.

Prijsverlaging

Waar kun je nu zoal dan aan denken als het gaat om het leveren van die extra toegevoegde waarde? Denk in dit geval niet aan het verlagen van je prijs. Het verlagen van je prijs zal niet altijd het gewenste effect teweeg brengen.

De aankoop van iets is ook afhankelijk van de persoonlijkheid van elke klant. Sommige zien een prijsverlaging als voordeel. Andere zien er weer het negatieve van in. Denk maar bijvoorbeeld aan de illusie of het product wel nieuw is of dat er geen after-sales service bijzit.

Los van het creëren van een negatief beeld pak je in principe ook jezelf ermee. Als consumenten eenmaal door hebben dat je met lage prijzen werkt zullen deze dit altijd van je verwachten. Bij jou aan de andere kant lopen je normale kosten gewoon door. De vraag is dan of je op die manier je kosten kunt dekken uit de omzet die je genereert.

Lukt het je dat niet dan ben je genoodzaakt je prijzen te verhogen. De ooit in de watten gelegde consumenten zullen algauw wegblijven en als je niet echt een toegevoegde waarde hebt zullen nieuwe klanten ook wegblijven.

Het beste is de prijs aan te houden zoals die geldt op de markt en dat je andere methoden hanteert zodat er toch op een gezonde manier geconcurreerd kan worden met prijzen. Voor het zetten van een gangbare prijs kun je kijken naar de concurrentie, maar je kunt ook je leverancier vragen naar wat goed op de markt werkt.

Huishoudelijke taken

Los van het marktonderzoek dien je ook alvast te kijken naar wat huishoudelijke taken. Denk na over hoe jij je bedrijf gaat inrichten. Doe je alles zelf of ga je personeel in dienst nemen? Heb je daarvoor voldoende budget?

En hoe zit het met de voorraad? Ga je voorraad aanhouden of juist niet? Zit je krap qua financiën dan is het aanhouden van een voorraad meestal geen goed idee, tenzij je weet dat de omloopsnelheid zeer hoog. Maak hier de juiste afweging.

Dagindeling

Je dient ook je dag goed in te delen qua taken. Bij het onderhoudt van een webshop komen er dagelijks terugkerende taken. Hier gaat het onder andere om het maken van productbeschrijvingen, aanmaken nieuwe pagina’s, afhandelen van verkopen en advertenties plaatsen. Maak hierin een juiste spreiding qua taken die voorkeur hebben en taken die dat niet hebben.

Het starten van een professionele webshop vergt een degelijk marktonderzoek. Van belang is dat je weet wie je concurrenten zijn. Heb je dit eenmaal goed in kaart gebracht kan dan je op een geruste manier een begin geven aan het maken van je webshop.

Pin It on Pinterest

Share This