Het kan voorkomen dat je als zzp’er aan een opdracht begint zonder dat er enige vorm van betaling is overeengekomen. Vaak gaat het in dit geval om een goedkeuring die moet volgen betreffende een opzet die je voor een project hebt uitgevoerd.

Wordt je opzet goedgekeurd dan mag je het project verder uitvoeren en ontvang je daarvoor een beloning. Is er sprake van afkeuring dan staat er helemaal geen financiële tegenprestatie tegenover. Je zou in dit geval kunnen denken aan een ontwerp die je voor een website maakt waarbij jij niet de enige kandidaat bent. Voor dit project hebben zich dan diverse opdrachtnemers ingeschreven.

Risicovolle zzp opdrachten

Met dit soort zzp opdrachten loop je een risico. In die zin, je besteedt er flink wat tijd aan waarbij het de vraag maar is of je het project ook daadwerkelijk mag uitvoeren. Is dat niet zo dan heb je intussen flink wat van je tijd opgeofferd waartegenover er geen beloning staat.

Desondanks kun je toch redenen hebben om voor dit soort zzp opdrachten te kiezen. Begeef jij je pas op de markt dan heb je het probleem dat potentiele opdrachtgevers je nog niet kennen. Door mee te doen aan zo’n project plaats jij je zelf in de schijnwerpers. Als het meezit kan er een betaalde opdracht uit rollen.

Prestigekwestie zzp opdracht

Aan de andere kant, kan het ook zo zijn dat je het als zzp’er op een bepaald moment zeer druk hebt en eigenlijk geen nieuwe projecten kunt aannemen. In zo’n geval kan zich een project voordoen dat eigenlijk meer neerkomt op een prestigekwestie. Hier kan het dan de moeite waard zijn om toch te kiezen voor zo’n project omdat de kans groot is dat je daardoor nog meer naamsbekendheid kan werven.

Ook kun je denken aan de beloning die ertegenover staat. Is dit magertjes dan is het, het risico niet waard. Maar gaat het om een aardig bedrag dan kun je altijd nog de stap wagen.

Prijsopbouw dienst

Vergeleken met de prijsopbouw voor een product is de prijsopbouw voor een dienst vaak moeilijk te begrijpen voor een cliënt. Bij de opbouw van de prijs voor je dienst zijn er heel wat componenten die moeilijk in geld uit te drukken zijn, althans als je er weinig kennis van hebt.

Een dienst die je aan een klant levert zal vaak niet in het verlengde liggen van wat de klant zelf doet. Het gevolg hiervan is dat de klant al snel langskomt met het plaatsen van vraagtekens bij je tarief. Vaak zal je om het project goed uit te kunnen voeren onderzoek moeten verrichten, of je dient flink wat denkwerk te verrichten waar je ook anderen bij betrekt. De klant ziet dit niet en begrijpt soms ook niet dat, dat noodzakelijk is.

Het begrijpen kan ook betrekking hebben op de technische kant van het werk. De klant kan sommige technische ingrepen als simpel beschouwen maar intussen kan dit werk, wat theoretisch een uur in beslag neemt, in de praktijk een hele dag of zelfs dagen kosten. Denk maar aan het simpel overzetten van een database van de ene server naar de andere. Dit is vaak zo gepiept, maar als het tegenzit kan er een flinke tijd overheen gaan.

Om twijfel bij de klant weg te halen kun je in zo’n situatie de klant het beste even laten meekijken waarbij je ook wat praktische uitleg geeft.

Naast deze feiten kunnen er ook andere redenen zijn dat de klant zich niet lekker voelt met het tarief dat jij hanteert. De markt kan hierbij een rol spelen. Het kan zo zijn dat er geruchten de ronde doen dat door bepaalde zzp’ers er tarieven worden gehanteerd die niet in overeenstemming liggen met het verrichte werk. Of dat een stukje onderzoek er alleen maar in is geplaatst om de duur van de bestede tijd extra te rekken zodat het tarief daar ook lekker mee samenloopt.

Sommige opdrachtgevers kunnen ook slechte ervaringen hebben met zzp’ers die het werk niet leveren waar om is gevraagd terwijl er intussen wel voor het volle pond is betaald.

Wegwerken argwaan

Om deze opgebouwde argwaan bij klanten weg te werken kun je diverse handelingen verrichten.

Omschrijving stappen. Het belangrijkste is altijd en dat geldt bij elk type project of dienst, dat je de klant altijd precies de stappen laat weten die je uitvoert en de tijd die ermee gemoeid gaat. Daarbij dien je ook aan te geven dat sommige processen die simpel overkomen vaak ook een zodanige tijd in beslag kunnen nemen als het misgaat dat je er in principe geen tijdsaspect aan kunt verbinden.

Toezeging. Houd je ook altijd aan hetgeen je hebt toegezegd en lever dit ook op binnen de afgesproken tijd.

Voortgang. Betrek de klant ook bij de voortgang van het project. En dan niet alleen wanneer het goed gaat, maar ook wanneer het slecht gaat. Licht de klant van tevoren in en geef aan wat er mis is en hoe dat komt.
Extra werk. Probeer ook wat extra werk te leveren in zodanige zin dat je daarvoor geen extra tarief in rekening brengt.

Tarieven verhogen

Je tarieven verhogen dien je niet lukraak te doen. Sommige situaties lenen zich ervoor dat een verhoging op zijn plaats is. Andere situaties weer niet. Een goed moment op een tariefsverhoging in te voeren is het moment dat de vraag steeds groter wordt naar je product of dienst.

Een ander moment om na te denken over een tariefsverhoging is wanneer de prijs van je product of dienst stukken lager is dan wat gebruikelijk is binnen je de markt. En dan met name in de situatie dat je al wat enige tijd meedraait waarbij sprake is van een vast klantenbestand. Heb je meer ervaring dan de gemiddelde freelancer die dezelfde diensten aanbiedt dan kun je dat ook als aangrijpingspunt hanteren om het tarief wat bij te stellen in jouw voordeel.

Wel dien je hierbij niet te vergeten wat het effect van deze stap zal zijn. Blijven de huidige klanten of vertrekt een deel? Kun je het deel dat vertrekt compenseren met het verhoogde tarief of juist weer niet. Bij een tariefsverhoging dien je altijd goed de situatie af te wegen.

ZZP opdrachten kunnen zeer divers van vorm zijn. Je kunt onder andere te maken krijgen met risicovolle opdrachten maar ook met prestigekwesties. In alle gevallen dien je de voor- en nadelen tegenover elkaar te zetten waarbij je de vaststelling van je zzp tarief niet uit het oog dient te verliezen.

Pin It on Pinterest

Share This