Dat een consument bij het zien van een willekeurige online advertentie direct over zal gaan tot koop is iets wat je als ondernemer graag wilt zien. Dit zou je heel wat tijd, kosten en moeite besparen.

Helaas is dit geen afspiegeling van de praktijk. In de praktijk blijkt namelijk dat een consument een aantal keer op de een of andere manier van je product en je bedrijf kennis genomen dient te hebben voordat deze uiteindelijk zal beslissen om daadwerkelijk tot koop over te gaan.

Waar de aandacht vestigen

Om nu de consument zover te krijgen dat deze tot koop over zal gaan dien jij je pijlen als ondernemer niet volledig te richten op jouw advertenties. Jouw advertenties maken slechts een deel uit van het pakket aan tactieken die je dient te gebruiken om het uiteindelijk tot een koop te brengen. Er is namelijk meer aan de hand.

Om de consument zover te krijgen dat deze direct zijn portemonnee opentrekt bij het zien van jouw advertentie dien je stimulerende tactieken toe te passen. Een van deze tactieken is dat je ervoor zorgt dat er een sociale band geschept wordt.

Creëren social band

Een manier om deze band te creëren en/of te versterken is door gebruik te maken van social media. In de meeste gevallen is de consument namelijk niet direct op zoek naar de producten die jij middels je advertenties aan hen voorschotelt. De consument gaat zich pas interesseren voor een bepaald product indien deze in een bepaalde “nood” zit. Nu kun je nood letterlijk opvatten maar je kunt het ook bekijken vanuit het oogpunt om een bepaald luxe behoefte te vervullen.

Komt de consument dus in zo’n situatie te verkeren dan zullen de voorbijkomende advertenties makkelijker aandacht trekken dan wanneer men gewoon in surf-modus het internet afstruint. Als ondernemer ligt hier nu de kans om het daadwerkelijk tot een koop te brengen. En hoe maak je hier meer kans? Door je social media huiswerk goed gedaan te hebben.

In dit geval dien je vooraf de consument warm gemaakt te hebben over de producten die je aanbiedt. Denk maar informatie artikelen en video’s, interviews etc. Door dan gebruik te maken van sites als Facebook kun je al deze boodschappen op een efficiënte manier naar je publiek richten en zo werken aan het creëren van de sociale band.

Gebruik social media niet om een koop af te dwingen, gebruik social media om vertrouwen te scheppen. Niets is een gegeven, maar heb je eenmaal het vertrouwen gewonnen dan heb je tenminste al een voorsprong opgebouwd op je concurrentie en dat is wat je als ondernemer nodig hebt. Eens of niet?

Heb jij social media op deze manier ingezet en met resultaat? Laat het ons weten, wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen.

Pin It on Pinterest

Share This