Door gebruik te maken van Social Media om meer uit je ondernemerschap te halen doe je eigenlijk niets anders dan het proberen op te zetten van conversaties met potentiele klanten.

Nu zal deze conversatie niet rechtstreeks van persoon tot persoon verlopen maar via diverse mogelijkheden die het internet je biedt. Bij de combinatie onderneming en Social Media gaat het er uiteindelijk om dat er iets commercieels uit zal moeten rollen. Dit is vanuit jouw standpunt als ondernemer bezien. Hier heb je immers controle over de boodschap die jij naar buiten toe verzend.

Snelheid berichten

Maar Social Media heeft ook nog een andere kant. En dat is de kant waar jij als ondernemer geen invloed hebt op de berichten die naar buiten worden verspreid omtrent je onderneming, je producten en je klantvriendelijkheid. Een belangrijke factor hierbij als je dit vergelijkt met de meer traditionele manieren van communicatie is de snelheid waarmee de berichten worden verspreid.

Voor jou als ondernemer is het essentieel dat er op de juiste plekken over jouw producten of diensten worden gesproken. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan berichten hoe goed je service is. Wat voor een kwaliteitsproducten je allemaal hebt. Of die ene ondernemingsprijs die je recent hebt gewonnen. Kortom hoe meer positieve berichten er worden verspreid des te beter dat voor je ondernemerschap is.

Zoals eerder gezegd dien je ook altijd rekening te houden met het feit dat er negatieve berichten over je onderneming de ronde zullen doen.

Social Media plan

Desondanks kun je met een juist Social Media plan en daarbij gesteund door hulpmiddelen die je hierbij ter beschikking staan het Social Media gebeuren omtrent je bedrijf voor een groot deel in een positieve richting sturen.

Je dient je wel bewust te zijn van de woorden “voor een groot deel”. Totale controle zal een zeer moeilijke opgave zijn en eigenlijk onmogelijk. Voor het gedeelte waar jezelf wel invloed op kunt uitoefenen geldt dit weer niet. Jij als ondernemer hebt hiermee dan ook een stevige vinger in de pap.

Delen van de informatie

Social Media heeft betrekking op de gebruikelijkheden, het gedrag en activiteiten van mensen die tot een bepaalde groep behoren en die online ergens samenkomen om met elkaar informatie, kennis en meningen te delen. Het delen van de informatie geschiedt door gebruik te maken van diverse media die het internet te bieden heeft. Hier moet je dan denken aan op internet gebaseerde applicaties die het je mogelijk maken om berichten in de vorm van woorden, foto’s, video en audio te maken en te delen.

Wanneer het gaat om de diverse groepen waarin je participeert dan kun je denken aan bijvoorbeeld Youtube waarin je als groep participeert in het bekijken en delen van bijvoorbeeld formule-1 video’s.

WEB 2.0

Het woordje WEB 2.0 zal je ook in combinatie met Social Media tegenkomen. WEB 2.0 kun je meer omschrijven als het interactieve gebruik van het internet en dan met name een website waar je op terecht komt. Je kunt bijvoorbeeld een specifieke website hebben waar je video’s niet alleen kunt bekijken maar ook kunt uploaden en verder commentaar kunt geven op andere video’s. Eigenlijk kun je WEB 2.0 en Social Media als een begrip omvatten en het alleen maar hebben over Social Media. De tijd zal het leren of het twee aparte termen blijven.

Applicaties

Bij Social Media gaat het erom dat je op de juiste manier in contact kan komen met je publiek. Het op de juiste manier in contact komen met je publiek is afhankelijk van de applicatie die je gebruikt. Zo’n applicatie moet het je mogelijk maken dat je bijvoorbeeld kunt communiceren of je de mogelijkheid geven dat je aan een document met meerdere mensen kunt werken. Ook kun je denken aan het verschaffen van educatieve mogelijkheden of het vermaken van het publiek.

Wanneer het gaat om communicatie middels het internet dan is hiervan traditioneel gezien al sprake indien je een e-mail bericht verstuurd. Ga je nu met e-mail als basis je publiek uitnodigen om je website te bezoeken waar deze naar video’s kunnen kijken en je dit publiek daarbij de mogelijkheid biedt dat er commentaar kan worden gegeven dan betreed je hiermee de trede van het Social Media gebeuren.

Middels het gebruik van een bepaalde applicatie laat jij je publiek in dit geval met je aanbod communiceren. Naast deze website specifieke applicaties heb je ook specifieke sociale platformen die geheel op zich zelf staan en het je mogelijk maken te communiceren. Denk maar aan Twitter en Facebook.

Samenwerkingen

Bij samenwerkingen kun je traditioneel gezien denken aan een forum of een chatroom waar in een bepaalde mate een oplossing naar voren wordt gedragen voor een probleem van een bepaald persoon. Deze traditionele samenwerking is uiteindelijk ook verder uitgegroeid op een nog professionelere wijze. Hier zijn diverse Social Media giganten uit voortgekomen gebaseerd op specifieke Social Media applicaties. Denk maar aan Wikipedia, waar diverse auteurs aan een bepaald project kunnen mee participeren. Of een samenwerking tussen kopers en verkopers zoals gebeurt bij Ebay.

Educatie

Social Media speelt ook een rol bij educatie. Als het gaat om educatie dan kan het in jouw voordeel spelen als jij je klanten kunt voorzien van een stukje educatie dat betrekking heeft op bijvoorbeeld het gebruik van je product. Dit kun je dan bewerkstelligen door de klant de mogelijkheid te bieden om een video te downloaden dat in een bepaald formaat is weggeschreven zodat deze af te spelen is op een IPad.

Ook kun je denken aan educatie binnen je bedrijf zelf, zoals het inwerken van nieuw personeel. Binnen je lokale netwerk kun je een portal hebben ingericht waar er na het inloggen diverse basiscursussen kunnen worden gevolgd en worden afgesloten middels het afleggen van een interactieve toets.

Moest je in de vroegere dagen over een enorm budget beschikken om een stukje reclame op tv te laten zien dan diende je bij wijze van spreken een bank open te breken. Tegenwoordig kun je met een beperkt budget een reclamefilmpje op de plank neerzetten dat in principe een groter bereik kan hebben dan traditionele tv-reclame. Door op de juiste wijze gebruik te maken van een sociaal medium als Youtube ben je dus in staat als ondernemer je omzet met flinke stappen te verhogen zonder een flinke aanslag op je budget te leggen.

Als ondernemer is het zeer de moeite waard om de mogelijkheden te bekijken wat Social Media allemaal kan betekenen voor je onderneming. Probeer niet in een keer alle mogelijke middelen in te zetten. Verdiep je in een aantal en bouw van daaruit in etappes je Social Media imperium verder uit.

Pin It on Pinterest

Share This