Bij het gebruik van social media als marketingmiddel dien je hierin het begrip sociale netwerken (social networks) te onderscheiden. Een online sociaal netwerk vormt een onderdeel van social media. Het zijn dus twee aparte begrippen.

Een sociaal netwerk oplossing maakt het je mogelijk dat je informatie over jezelf en interesses met vrienden en familie kunt delen. Maar daar blijft het niet bij. Ook op professioneel vlak zijn er voldoende mogelijkheden.

In zo’n sociaal netwerk kun je een profiel aanmaken waarna je inhoud in de vorm van tekst, video, audio en foto’s kunt uitwisselen. Een andere mogelijkheid is het creëren van links naar online informatie dat in het verlengde ligt van je beroep of interesses.

Sociale contacten

Bij een sociaal netwerk gaat het meer om het maken van sociale contacten. Althans op het eerste gezicht. Naarmate je als zakelijke gebruiker jouw sociaal netwerk uitbreidt zal je dit ook doen met het doel er iets commercieels uit te halen. Ben je als ondernemer al goed in het creëren van sociale contacten dan dien je deze kans van het gebruik van een sociaal netwerk absoluut niet onbenut voorbij te laten gaan.

Er zijn heel wat sociale netwerken in de omloop. Enkele zeer bekende sociale netwerken zijn onder andere Facebook, Linkedin en MySpace.

Gebruik maken van social media binnen je bedrijf is een eerste stap. Heb je dus besloten dit ook daadwerkelijk te gaan doen, dan dien je naar de tweede stap te kijken Deze tweede stap is de keuze voor een bepaalde sociaal netwerk of verschillende sociale netwerken.

De keuze voor bepaalde sociale netwerken is afhankelijk van wat je precies met je onderneming wilt bereiken. Dit is een belangrijk punt wat je als ondernemer dient mee te nemen in je zoektocht. Maak je de verkeerde keuze dan is dat zonde van tijd en geld en daar zit je niet op te wachten.

Pin It on Pinterest

Share This