Het bezitten van bepaalde tactieken is van groot belang bij je carrière als zzp’er. Een van deze tactieken is de manier waarop jij klanten succesvol binnenhaalt. Nu hoef je geen geboren talent hiervoor te zijn, met een beetje denkwerk en juiste aanpak kom je ook al een heel eind en naarmate je langer als zelfstandige werkzaam bent zal je ervaring hierin alleen maar verder groeien.

Belangrijk bij het binnenhalen van opdrachten is dat jij je als ondernemer op de juiste manier binnen de markt positioneert. Je zult dan ook als eerst je markt dienen te bepalen waar je in gaat opereren.

Ken jij je markt en daarbij dus jouw klanten dan wordt het een stuk makkelijker om je marketingtactieken op de juiste manier toe te passen. Er dient namelijk sprake te zijn van een goede aansluiting van hoe jij je presenteert en de behoefte van de klant. Slaag je hierin dan maak je meer kans op succes.

Bepalen markt

Om je markt te bepalen moet jij je in eerste instantie afvragen wat voor soort cliënten je precies wilt bedienen. Is je doelgroep het MKB of ga je meer voor de grotere spelers binnen het veld? Binnen dit geheel moet jij je dan afvragen met welke branche je precies te maken wilt hebben. Waar het om gaat is dat jij het karakter van je klant dient te kennen. Door deze wijze van aanpak kom je aardig in die richting, in dit geval dien je dus zo specifiek mogelijk te zijn.

Specifieke aanpak

Hoe kun je nu weten dat je specifiek bezig bent? Om een goede aansluiting te maken met jou kunnen en een specifieke klant of opdracht kun je de volgende houvasten gebruiken.

Definieer precies waarin jij grote ervaring en kennis van hebt. Met deze kennis kun je dan opzoek gaan naar een klant die daar een probleem mee heeft. Kijk ook of er een deelmarkt aanwezig is waar er een vraag is naar de ervaring die jij biedt maar nog niet is vervuld. Het kan zo zijn dat wat jij biedt er nauwelijks concurrentie voor is.

Probeer ook vanuit jouw achtergrond op onderzoek uit te gaan naar klanten of bepaalde projecten die goed betalen. Een ander aansluitingspunt is de persoonlijke klik. Hoe sommige klanten zich presenteren kan al aardig een aanwijzing geven dat er een bepaalde klik bij voorbaat aanwezig is.

Uiteindelijk is het zo dat wanneer je eenmaal de markt in de hoedanigheid van zzp’er betreedt, je zult merken dat niet elke klant voor je is weggelegd. Je dient je markt te verfijnen door onder andere bovengenoemde tactieken te gebruiken om zo toch je voordeel uit het geheel te halen.

Pin It on Pinterest

Share This