Gaat het om een ding binnen je carrière als zzp’er waarin jij je als een vis in het water voelt dan zal dat wel het moment zijn wanneer je daadwerkelijk aan het werk kunt gaan voor een bepaalde cliënt. Het is dit deel van het traject wat je zo graag wilt en waar je al die tijd naartoe hebt gewerkt.
In dit gedeelte van het traject zal het gaan om aspecten zoals het uitvoeren van het werk en daarbij de vinger aan de pols houden, de omgang met de cliënt en zijn verwachtingen, het bijhouden van je uren, het houden aan oplevertermijnen en communicatie.
Verwachtingen project
Hoe dien je nu om te gaan met verwachtingen en je project? Verwachtingen dienen duidelijk te zijn en zo vroeg mogelijk vastgesteld te zijn. Wanneer de verwachtingen voor jou als je cliënt duidelijk zijn neergezet dan creëer je daarmee de situatie dat jij en je tegenpartij op dezelfde golflengte zitten. Hiermee voorkom je dat er teleurstelling en onenigheid tijdens het uitvoeren van het project ontstaat, althans voor een groot deel.
Bij verwachting scheppen gaat het dus om verwachtingen betreffende het project zelf en het samenwerken.
Doel en visie
Gaat het om het project dan dient de situatie aanwezig te zijn dat zowel jij als de cliënt exact weten wat er precies gedaan dient te worden. Hier is het van absolute belang dat er stapsgewijs is neergezet hoe het project zal verlopen, wat er gedaan zal worden en in welk deel er wat precies gedaan zal worden. Doel en visie dienen hier dus op een lijn te zitten.
Gaat je cliënt er bijvoorbeeld vanuit, naar later blijkt, dat jij als autospuiter de hele auto onderhanden zal nemen terwijl jij er alleen maar vanuit gaat dat de deuren gedaan dienen te worden, dan is dat afstevenen op problemen.
Voordat je aan het project begint kan het zijn dat je ondanks goede communicatie bepaalde aspecten van het project hebt gemist. Ook dan is het niet te laat om dit recht te zetten. Door het gehele project door te nemen en daarbij alle relevante punten op schrift te stellen voorkom je dit. De punten neem je dan mee en bespreek je alsnog met je cliënt. Als zzp’er zet je zo duidelijk de verwachtingen over en weer neer en daar gaat het om.