Op het moment dat je als zzp’er social media gaat inzetten voor je promotieactiviteiten dien je er als eerst bij stil te staan welk platform je zult gaan gebruiken voor je social media campagnes.

Hierbij heb je heel wat keuzes tot je beschikking waaronder bekende netwerken zoals Facebook, Twitter en YouTube. Daarnaast heb je ook wat minder bekende netwerken waar je desondanks ook van kunt profiteren als zzp’er zijnde.

Uiteraard staat niets je in de weg om bij elk netwerk dat je tegenkomt er actief mee aan de slag te gaan. De vraag is daarbij wel of je voldoende tijd hebt om op de juiste manier je campagnes te voeren. Als je dat niet hebt is het beter dat je er geen begin aan maakt.

Keus sociaal netwerk

Ga je voor het eerst aan de slag met social media als zzp’er dan is het, het beste dat je even rustig gaat zitten en gaat nadenken welk sociaal netwerk nu het meeste voor jouw bedrijf kan betekenen. Daarbij dien je te bekijken hoe je zo’n netwerk op een efficiënte manier kunt inzetten zonder dat er verspilling van tijd ontstaat.

Het verspillen van tijd geldt niet alleen voor jou maar je dient ook rekening te houden met de tijd van degene die je wilt bereiken. Deze partij wil namelijk passende informatie.

Overwegingen sociaal platform

Om je op weg te helpen waarom je voor een bepaald sociaal platform zou moeten kiezen kun jij je de volgende vragen overwegen.

Redenen. Stel jezelf de vraag waarom je nu precies actief wilt zijn in een bepaald sociaal netwerk. Doe je dit om nieuwe klanten te werven. Of wil je juist collega-ondernemers ontmoeten. Gaat het jou meer om de promotie van je producten of diensten of wil je juist in contact komen met experts op het gebied van wat jij te bieden hebt.

Door je op deze manier bepaalde doelen voorop te stellen ben je in staat een profiel te schetsen van de groep die je wilt bereiken, met wat voor sociaal hulpmiddel je dit wilt doen en hoe jij je boodschap zal overbrengen.

Wat wil je bereiken. Ook kun jij je afvragen wat je nu precies wilt bereiken met je sociale media inmenging. Het is aannemelijk dat je als gevestigde zzp’er al een bepaald klantenbestand opgebouwd zal hebben. De vraag is nu of je middels jouw social media avontuur deze relatie verder wilt uitbreiden of kies je voor een combinatie dat je ook gaat proberen om een nieuwe markt aan te boren in de hoop dat jij ook daar je expertise kwijt kunt.

Natuurlijk hoeft er geen sprake van te zijn dat je al een bestaand klantenbestand dient te hebben. Indien je voor de hierboven genoemde optie gaat dan is het normaal dat jij daar als eerst mee begint.

Actueel blijven. Een andere optie kan zijn dat het jou niet zo zeer om de klanten gaat, maar dat je juist meer op de hoogte wilt blijven van wat er zich allemaal in jouw marktsegment afspeelt.

Voor het inzetten van social media voor je zzp bedrijf heb je de keuze uit een zeer breed pakket aan social media platforms. Je zult uiteindelijk hier een efficiënte keuze dienen te maken om je reis in het social media landschap voor te zetten.

Pin It on Pinterest

Share This