Bij het beheren van je webshop zal je met enkele essentiële zakelijke aspecten rekening dienen te houden. Een van deze aspecten is de garantie van de producten die je aanbiedt.
Consumenten willen vaak graag weten hoelang de garantie op een bepaald product is. Geef dit daarom ergens duidelijk aan bij de productomschrijving. Heb je producten afkomstig van grijze import, check dan als eerst voor jezelf hoe het met de garantie hiervan zit alvorens je de producten daadwerkelijk aanbiedt.
Retourafdeling
Zorg ook voor een goede retourafdeling voor defecte en verkeerd geleverde producten. Soms bestaan er ook diverse afspraken tussen jou en je distribiteur. In dit geval kun je bijvoorbeeld denken aan het feit of producten die defect zijn eerst naar jou als dealer dien te worden verzonden of rechtstreeks naar de distributeur zelf.
Denk ook aan het omgekeerde. In geval het product gerepareerd is, wordt deze door de distributeur op zijn kosten verzonden of gaat dit via jou en hoe zit het dan met de kosten? Neem jij deze voor rekening of dient de klant dat zelf te betalen. Kun je ook termijnen aangeven wat betreft de reparatie?
Het kan ook mogelijk zijn dat jij je eigen reparatiedienst opzet. Dit maakt het proces een stuk makkelijker voor de consument.
Aanbod producten
Hoe zit het met het aanbod van je producten. Ga je ervoor om een zeer uitgebreid assortiment te voeren of hou je het kleinschalig met een aantal producten zodat je een specialist bent in een bepaalde deelmarkt.
Hou je het kleinschalig dan kun je wat betreft het verlenen van service veel makkelijker uit de voeten komen dan wanneer je een groot assortiment voert. Althans als je het allemaal in je eentje doet en het kapitaal beperkt is.
Aan de andere kant is het hebben van een breed assortiment voordelig voor je zichtbaarheid op het internet. Hoe meer producten je hebt des te meer mogelijkheden je de klant biedt om jouw webshop een bezoek te brengen.
Data feeds
Je kunt ook overwegen om te werken met data feeds. Data feeds maken je het mogelijk om de producten die je in je webshop hebt staan te koppelen met de voorraadstatus en prijsinformatie van je distributeur. Het voordeel hiervan is dat indien jij zelf geen eigen voorraad beheert je op deze manier over actuele informatie bezit wat betreft voorraad en prijs van je producten.
Dit proces is dus volledig geautomatiseerd en jij dient alleen een koppeling te maken met de database van je leverancier waardoor middels een bepaalde protocol de gegevensoverdracht plaatsvindt.
Bij het beheer van je webshop komen er heel wat zakelijk aspecten om de hoek kijken. Neem daarom jou specifieke situatie voor ogen en kijk wat je allemaal gedekt hebt. Liever nu wat werk dan dat je later voor flink wat problemen komt te staan.