Het implementeren van social media binnen je onderneming kan op een zodanige manier geschieden dat je als ondernemer er eigenlijk niet bij stilstaat waarom jij dit nu precies aan het doen bent.

Je maakt in dit geval van social media gebruik omdat elke andere ondernemer dat ook doet, dus denk je maar bij jezelf waarom ik dan ook niet.

Het enige waar je social media dan voor gebruikt is als een soort uitlaatklep van wat je als bedrijf zijnde vandaag allemaal hebt gedaan en daar blijft het dan ook bij. Een tactisch plan van hoe jij je social media activiteiten gaat aanpakken ontbreekt er in dit geval.

Creëer je echter een zodanige aanpak dat er sprake is van tweerichtings verkeer bij je communicaties in plaats van eenrichtingsverkeer, dan maak je veel meer kans dat de implementatie van social media binnen je onderneming een succes zal worden.

Geen tactisch plan voor social media

Indien je de stap dus neemt zonder dat je daadwerkelijk een tactisch plan bij de hand hebt is het toch raadzaam dat je daarbij jezelf als ondernemer een aantal vragen stelt.

Bedoeling. Je zou jezelf kunnen afvragen wat eigenlijk de bedoeling is van het implementeren van social media voor jouw onderneming. Wie is je doelgroep? Of in die zin, met welke doelgroep zou je graag in contact mee willen komen zodat er over en weer gecommuniceerd kan worden. Welke resultaten wil je hiermee bereiken en hoe denk je deze resultaten te meten?

Speciale afdeling. Ga je een speciale afdeling binnen je onderneming opzetten die het social media gebeuren gaat bijhouden of mag iedereen die werkzaam is binnen de onderneming zich hiermee bemoeien?

In het geval je een zzp’er bent, neem je het beheer van het social media gebeuren op jezelf of huur je iemand hier voor in die dat voor jou kan verzorgen. In dit geval spelen tijd en kennis een belangrijke rol.

Let er wel op dat indien er meerdere werknemers gebruik maken van je social media platforms dat je ook regels opstelt omtrent gebruik en wat wel en niet gedaan/gezegd mag worden.

Sociaal platform. Weet je al op het moment dat je ervoor kiest om social media binnen je onderneming te implementeren voor welk sociaal platform je zult gaan kiezen om je boodschap naar buiten te brengen? Wordt het Facebook, Twitter of YouTube bijvoorbeeld? Of wordt het een combinatie?

Kies je voor gratis platforms of ga je voor een aanpak dat gebruik maakt van tools waar je voor dient te betalen?

Uitblinken in onderdelen. Denk er goed over na welke onderdelen je binnen je onderneming middels social media wilt laten uitblinken. Gaat het om je product zelf of dient de verkoop in het algemeen voorop te staan? Of dient er juist gefocused te worden op hoe het product op een efficiënte manier gebruikt kan worden?

Stel van tevoren duidelijk voor jezelf op wat het precieze doel is van je social media campagne.

Tijdsplan. Ga je werken met een tijdsplan? Dus op het moment dat jij social media inzet voor je bedrijf dient er dan binnen een bepaalde tijd een bepaald resultaat binnen te zijn of maakt dat je niet uit?

In het geval je er echt tijd en kennis aan gaat besteden is dit een essentieel onderdeel waar je rekening mee dient te houden.

Kies je voor deze aanpak dan dien je die punten te kiezen die onderdeel zullen uitmaken van je meetresultaten. Hier kan je dan denken aan bijvoorbeeld het aantal volgers of de hoeveelheid aan commentaar. En welke tools ga je hiervoor inzetten om dit allemaal te meten?

Instemming. In het geval je aan iemand verantwoording moet afleggen omtrent hetgeen je aan het doen bent binnen je onderneming, heb je dan de kernpunten bij de hand zodat je deze op een simpele maar effectieve manier kunt uitleggen aan deze partij waardoor er voldoende kans van instemming bestaat?

Actief luisteren. Ben jij als ondernemer degene die als eerst met berichten komt aanzetten? Of luister je eerst aandachtig naar je wedepartij waarna je op basis daarvan met een antwoord komt zodat er een gezonde conversatie op gang komt? Door actief te luisteren naar je klanten en op basis daarvan het nodige in te brengen creëer je een betere bodem om het succes van je social media campagne te meten.

Tijdspad. Wanneer je eenmaal overgaat tot het actief implementeren van social media dien je een tijdspad op te stellen voor wanneer je welke resultaten bereikt wilt hebben en hoe. Zet dit tijdspad voor jezelf om in reële cijfers. Je kunt bijvoorbeeld aanhouden dat je over zes maanden een bepaald doel bereikt wilt hebben en wat dat precies aan productieve cijfers voor je onderneming moet opleveren.

Kies daarbij ook de juiste tools waarmee je dit allemaal wilt gaan bereiken. Je zou als eerst kunnen beginnen met het actief zijn op verschillende blogs die in het verlengde liggen van wat jij te bieden hebt. Hetzelfde kun je doen voor bijvoorbeeld forums. Vermeng je in discussies. Lever commentaar op berichten van anderen. Doe dit alles op een positieve wijze.

Los van dat je op blogs van anderen actief bent, zorg er ook voor dat jij op je eigen ondernemingsblog actief hebt. Houd je klanten hier met enig regelmaat op de hoogte over alles wat in je onderneming gebeurt maar dan op zodanige wijze dat je klanten hier hun voordeel mee kunnen doen.

Twitter, Facebook en YouTube

Maak je account aan op Twitter. Plaats daar de juiste verwijzingen naar je website. Op je website kun je het omgekeerde doen. Laat ook daar weten dat je van Twitter gebruik maakt. Plaats tweets maar reageer ook op andere tweets. Let er wel op dat je met echte mensen te maken hebt en niet met een of andere aardige robot.

Hetzelfde doe je voor je aanwezigheid op Facebook. Maak ook daar een account aan. Plaats ook de nodige verwijzingen. Zet conversaties op en nodig anderen uit om daar ook aan mee te doen.

Ook YouTube dien je niet te vergeten. Daar dien je ook de nodige verwijzingen naar je overige accounts te plaatsen. YouTube kun je gebruiken om mensen beter bekend te maken met je product of dienst.

Na een tijdje dien je dan naar de resultaten te kijken van al je ingezette accounts. Zijn de resultaten bevredigend? Heeft het je onderneming uiteindelijk goed gedaan? Dien je hier en daar nog aanpassingen te plegen? Zijn de investeringen terugverdiend?

Als ondernemer dien je social media nooit op een manier in te zetten door er niet bewust over na te denken. Doe je dit toch dan zal het vaak zonde van je tijd en geld zijn. Social media is geen avontuurtje, social media is business.

Pin It on Pinterest

Share This