Bij het schrijven van je ondernemingsplan dien je met een aantal belangrijke zaken rekening te houden. Doe je dit niet dan loop je de kans dat je plan waar je zoveel tijd aan hebt besteedt ergens achter in de kast wordt geplaatst of zelfs nog erger de prullenbak in.

Een van de zaken waar je namelijk rekening mee dient te houden is de persoon die jouw ondernemingsplan gaat bekijken.

De persoon in kwestie zal niet zomaar daar ergens achter een bureau zitten. Hij of zij zal de specialist zijn die ondernemingsplannen beoordeelt of daar een flinke vinger in de pap hebben. Conclusie, deze persoon zal een berg aan ondernemingsplannen op zijn bureau hebben liggen.

Stel je nu een ondernemingsplan op dat onduidelijk is dan loop je dus de kans dat er gegrepen wordt naar een volgend ondernemingsplan dat netjes op het stapeltje ligt.

Ondernemingsplan onder de aandacht

Wat kun je nu doen zodat bij deze eerste stap je ondernemingsplan niet direct de prullenbak in verdwijnt?

Als eerst kun je denken aan simpel taalgebruik. Ga geen vaktermen gebruiken die alleen mensen met jouw achtergrond kunnen begrijpen. Schets zaken zo helder mogelijk zodat een leek een direct beeld kan vormen van wat jij precies met je onderneming doet en wilt bereiken.

Schrijf je verhaal logisch. Stamp niet de ene regel na de andere regel vol met ideeën. Behandel deze stapsgewijs. Noem ze op en leg het daarna verder uit. Let ook op de structuur van je schrijven. Schrijf geen lappen tekst achter mekaar, maar breng het overzichtelijk naar de lezer toe.

Ga ook niet te diep in op de stof. Voor de investeerder is het van belang dat je product of dienst voldoende kans van slagen heeft om voor omzet te zorgen, winstpotentie in dit geval dus.

Ook dien je reel te blijven in je verhaal. Blaas feiten niet op.

Degene die jouw ondernemingsplan beoordeeld is iemand die houdt van cijfers. Het is dus belangrijk dat jij je verhaal daar waar het nodig is onderbouwt met cijfers. De beoordelaar kan dan reële vergelijkingen maken.

Opstellen van je ondernemingsplan

Een goed onderbouwd en overtuigend verhaal schrijven is een essentiële stap, maar even belangrijk is ook de structuur van je verhaal.

Door een juiste structuur te hanteren in je verhaal hou je de lezer ook geïnteresseerd. Daarnaast, door gebruik te maken van kopteksten verschaf je de lezer de mogelijkheid om een snelle blik op je ondernemingsplan te werpen zodat deze een globaal beeld krijgt van het geheel.

Structuur ondernemingsplan

Bij de structuur van je ondernemingsplan kun je bijvoorbeeld aan de volgende indeling denken.

Begin met een algemene uiteenzetting van wat je doelen precies zijn, wat je wilt bereiken en hoe. Daarna geef je aan welke capaciteiten je beschikt om dit allemaal te bewerkstelligen en hoe je op basis daarvan de markt zal betreden. Vervolg het verhaal daarna met de financiën die jij denkt in te brengen.

Eenmaal deze informatie op papier gezet kun je verder gaan met wat het voordeel van je product of dienst is voor de klant. Beschrijf daarna hoe jij je onderneming gaat opzetten. Neem daarin ook mee de toekomstverwachtingen op langere termijn en je financiële doelen.

Omschrijf ook wat je precies aan externe kapitaal nodig hebt om je bedrijf op te zetten en waar je dit precies aan wilt gaan besteden. Onderbouw het geheel met overzichten in cijfers en maak ook een overzicht van de cashflow.

Natuurlijk is bovenstaand slechts een leiddraad. Aan deze opsomming kun je nog onderwerpen toevoegen of juist buiten beschouwing laten. Het kan namelijk ook zo zijn dat jij je in een speciale positie qua ondernemerschap bevindt.

Je kunt bijvoorbeeld je onderneming drijven in iets dat milieugevoelig ligt. Hiervoor dien je dan ook speciaal een paragraaf op te nemen waarin je beschrijft wat de effecten hiervan zijn en hoe jij hier op een efficiënte manier mee omgaat binnen je onderneming.

Het schrijven

Wanneer je eenmaal begint met je ondernemingsplan zal je met de vraag zitten hoeveel je nu dient te schrijven voor elk onderdeel. Dit kan lastig zijn en is ook afhankelijk van de mate om hoeveel geld het gaat dat je wilt lenen.

Laten we ervan uitgaan dat je maar een eurootje of duizend nodig hebt. Als je nu een ellenlang verhaal gaat zitten opschrijven dan is dat misschien wel leuk voor jezelf maar niet voor de beoordelaar die nog tientallen andere ondernemingsplannen op zijn bureau heeft liggen.

In dit geval ligt de verhouding scheef. Wanneer het gaat om een klein bedrag dan heeft een onderbouwing dat bestaat uit tientallen pagina’s in dit geval geen zin.

Aan de andere kant, probeer je twee ton te lenen van een bank of een investeerder en je stuurt deze persoon een ondernemingsplan op dat bestaat uit een tiental regels dan zal deze niet echt onder de indruk zijn van jouw professionaliteit.

Los van het feit dat je een lening probeert los te peuteren bij de bank of een investeerder is het schrijven van een ondernemingsplan voor jezelf als ondernemer ook een flinke aanwinst. Door het stellen van je ideeën op schrift en wat je daarvoor allemaal nodig hebt, creëer je voor jezelf een gedetailleerd overzicht dat je als leidraad kunt gebruiken om je plannen te verwezenlijken.

Polsen van je onderneming

Een van de belangrijkste aspecten van het ondernemerschap is dat je constant je onderneming moet kunnen polsen. Door je plan op schrift te stellen kun je telkens op bepaalde tijdstippen desbetreffend onderdeel openslaan en kijken hoe je ervoor staat en of je denkwijze wel in pas loopt met de praktijk.

In principe kun jij je ondernemingsplan in twee versies opstellen. Een versie dat super uitgebreid is en waarin je alles tot in detail uitwerkt met dus een financiële onderbouwing. En daarvan dan een afgeleide versie dat je gaat gebruiken om een financiering binnen te halen.

In je gedetailleerde versie werk je dan bijvoorbeeld uit hoe jij precies je marktonderzoek gaat doen. Welke middelen je gaat inzetten of hoe jij je product of dienst precies gaat presenteren.

Al dit detailwerk hou je dan voor jezelf als naslagwerk. En dat doe je dan voor elk onderdeel binnen je ondernemingsplan. Uiteindelijk neem je de uitkomst van elk onderdeel met een onderbouwing en plaatst je dit in je definitieve ondernemingsplan.

Ziet het zo, in je ondernemingsplan ga je niet opnemen dat je bijvoorbeeld een afspraak hebt met meneer X van firma Y over het testen van je product. Je neemt alleen in je plan op dat je product milieuvriendelijk is getest en dat je daarvan een certificaat in bezit hebt.

Het maken van een ondernemingsplan kan een ingewikkelde zaak zijn. Belangrijk is dat de definitieve versie je boodschap op een heldere en duidelijke manier naar voren brengt. Slaag je hierin dan zal je in ieder geval de aandacht trekken van de beoordelaar en dat is wat je in eerste instantie moet hebben.

Pin It on Pinterest

Share This