Het bezitten van een portfolio bij het werven van nieuwe klanten is bij je bestaan als zzp’er van uitermate belang. Een opdrachtgever wil vaak zien waar je voor staat en wat je zoal in het verleden hebt gedaan. Voor de opdrachtgever is dit een mate van zekerheid dat je in staat zult zijn de diensten te verrichten die hun behoeften vervult. In het kort gaat het hier dus om jouw portfolio.

Een mooie gelegenheid om je portfolio aan potentiele kandidaten te laten zien is door middel van je website. De eerste ontmoeting van een cliënt zal tegenwoordig vaak geschieden door middel van een website. Het is daarom van belang dat je goed gebruik maakt van een site zodat je portfolio voldoende in het zicht komt.

Offline portfolio

Ook kun je naast de online versie van je portfolio ook een portfolio op papier hebben dat je altijd met je meedraagt wanneer je bijvoorbeeld een ontmoeting hebt of een netwerk bezoekt. Deze portfolio kan dan een afgeleide zijn van wat je op je website hebt staan en waarin je de hoofdlijnen aangeeft. Ook kun je zodanig een portfolio samenstellen dat per geval afstemt op de situatie waarmee je op een bepaald moment mee te maken krijgt.

Opstelling

Je portfolio kun je in verschillende opstellingen presenteren aan je potentiele cliënten. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een onderzoek dat je hebt verricht. Dit onderzoek zal voornamelijk bestaan uit schrijfwerk eventueel onderbouwd met visuele elementen.

Wat je hier dan voornamelijk aangeeft is wat jouw bijdrage hieraan is geweest, je motivatie en waarom je tot die conclusie bent gekomen en wat het voordeel hiervan was voor je cliënt. Bij een onderzoek zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan een software oplossing dat je hebt gedaan voor een bepaald bedrijf.

Je kunt ook denken aan stukjes voorbeeld van je werk. Je zou dit dan kunnen gieten in de vorm dat je maar een deel van je werk laat zien. Denk maar aan stukjes schrijfwerk, ontwerpen of tekeningen die je hebt gemaakt. Dit zou je dan kunnen gieten in de vorm van een slideshow. Belangrijk wanneer je kiest voor de optie in de vorm van een slideshow is, dat je het beste werk als eerst laat zien. Je weet maar nooit dat je cliënt net te weinig tijd heeft.

Een andere manier om je portfolio kenbaar te maken is dat je een lijst samenstelt van cliënten waar je werk voor hebt gedaan en dat je daarbij aangeeft wat je precies hebt gedaan. Eventueel kun je het geheel ook voorzien van links naar het werk indien aanwezig.

Uiteindelijk dien je als zzp’er voor die opstelling te gaan dat het beste bij je markt past en dat goed aanslaat zodat je het volledige profijt eruit kunt halen.

Pin It on Pinterest

Share This