Vaardigheid wat betreft omgang met de klant maakt een essentieel onderdeel uit van je kist aan zzp gereedschap. Een aantal van deze vaardigheden zal je van nature bezitten, andere vaardigheden dien jij jezelf aan te leren of op te doen middels ervaring. Je dient als zelfstandige altijd een juiste balans te creëren in de omgang met je klanten.

Meestal zal de sfeer aan het begin van een zakelijke relatie van gemoedelijke aard zijn. Naarmate het project vordert kan deze relatie in een bepaalde mate verstoord worden. Nu dien je in dit soort situaties er uiteraard niet direct een drama van te maken. Uiteindelijk is er over en weer sprake van afhankelijkheid en dat moet instant gehouden worden. Tactische omgang is hier belangrijk.

ZZP en klantvriendelijkheid

Als opdrachtnemer dien je voorzichtig te zijn met het feit dat je opdrachtgever van je goedheid probeert te profiteren. Soms kan dit met opzet gebeuren en soms heeft je klant dit niet eens door. Voor dit soort situaties dien nu eenmaal op je hoede te zijn.

Anticipeer daarom altijd op hetgeen je opdrachtgever aan het doen is en wat je ervan kunt verwachten. Voor het verrichten van je opdracht of dienst heb je nu eenmaal ook weer verplichtingen op je schouder genomen. Door tijdig hier in te grijpen voorkom je dat er misbruik van je klantvriendelijkheid wordt gemaakt.

Gemoedelijke sfeer

Indien je met je cliënt hebt afgesproken dat er op een bepaalde datum met de werkzaamheden zal worden begonnen en je ziet dat je cliënt bepaalde zaken hiervoor nog niet in orde heeft gemaakt dan dient niets je te weerhouden om er een melding te maken. Deze melding doe je op een professionele manier met het oog op behoud van de klant.

Stel jezelf als opdrachtnemer niet in de positie dat je het met al het doen en laten van je cliënt maar constant mee eens dient te zijn. Door anticiperend op te treden zorg je ervoor dat die belangrijke gemoedelijke sfeer altijd op de achtergrond bij je zzp werkzaamheden aanwezig zal zijn.

Pin It on Pinterest

Share This