Bij het binnenhalen van kapitaal middels investeerders voor je zzp bedrijf dienen er diverse eigenschappen aanwezig te zijn bij jou als lenende partij om het succes van binnenhalen te vergroten. Enkele eigenschappen die van belang zijn, zijn onder andere mate van scholing, doorzettingsvermogen, passie, geordend te werk gaan, leiderschap, team-building en openheid.

Natuurlijk zullen verschillende investeerders nog hun eigen criteria hanteren waarbij sommige weer zwaarder wegen dan anderen. Kern van het verhaal is, dat er sprake dient te zijn van een echte ondernemerspotentie. Uiteindelijk raakt de investeerder voor een bepaald moment zijn geld aan jou kwijt en daarbij is van belang dat dit vaak maar tijdelijke van aard dient te zijn.

Uiteenzetting binnenhalen kapitaal

Bij het proberen binnen te halen van kapitaal kun je in principe drie belangrijke onderdelen onderscheiden.

Je hebt namelijk het deel waar er sprake is van een probleem in de maatschappij, in die zin dat er vraag is naar een bepaalde oplossing. Dan heb je het deel waar er een oplossing voorhanden is, dat ben jij dan als zzp’er met je expertise en tegenover deze twee delen staat eigenlijk het gedeelte van de investeerder. Dit gedeelte bestaat dan uit een lijst met vragen waarom jij denkt dat jij de juiste oplossing kunt bieden en of deze oplossing ook wel stand kan houden.

In de praktijk zal het eerste deel voor jou als zzp’er niet echt het probleem vormen. Immers jij hebt een probleem ontdekt. Je hebt er tijd en energie in gestopt om dit te onderzoeken zodat je een oplossing kunt aanbieden. Maar de vraag daarbij is of je nu wel aan alles hebt gedacht en dat is waar je de investeerder tegenkomt met zijn map vol keurig geformuleerde vragen.

Het hebben van de juiste antwoorden daar gaat het allemaal om in het investeringsverhaal.

Wat wil de investeerder van jou weten

De investeerder dient namelijk te weten of jij je goed bewust bent van de onzekere factoren in het verhaal en hoe je hiermee omgaat.

Een van de manieren om hiermee om te gaan is dat je meer dan voldoende tijd neemt om je investeringsaanvraag goed uiteen te zetten. Een manier daarvoor is om je verhaal voor te leggen aan familie en vrienden zodat deze met commentaar en vragen kunnen komen.

Ook binnen je eigen bedrijf kun je met anderen aan tafel gaan zitten en hierover brainstormen voorzover dat mogelijk is. Je dient je er namelijk ook bewust van te zijn dat de meeste investeerders waarmee je aan tafel komt te zitten jou niet als de eerste ondernemer zien langskomen. Sommige zullen dit al ontelbare keren gehad hebben, dus zullen deze ook goed op de hoogte zijn van wat wel en niet werkt.

Uit je verhaal moet ook blijken dat je achter hetgeen je produceert ook daadwerkelijk staat. Dit moet je met grootst mogelijke zekerheid kunnen overbrengen. Goede voorbereiding is hier absoluut een vereiste.

Contact met investeerder maken

Een andere manier om investeerders warm te maken voor je idee en zodoende kapitaal proberen los te peuteren is dat alvorens je daadwerkelijk het kapitaal nodig hebt je al contact probeert te maken met deze investeerders.

Door de investeerders al bij de start van je zzp bedrijf te introduceren geef je hen al de mogelijkheid om te zien hoe jij je bedrijf aan het ontwikkelen bent. Dit geeft hun dan ook een idee van hoe het straks met het risico zit als deze hun geld in jouw bedrijf gaan investeren.

Ook kun je vragen om een soort globale coaching. Sommige investeerders zullen zich vereerd voelen en ook hiermee bouw je aan een betere band voor de toekomst. Met deze manier van aanpak verklein je ook de kans op het risico dat er meer mis kan gaan. Volg je het advies op van de investeerders in dit traject dan maak je deze mensen ook warmer voor een verdere samenwerking met jou.

Uiteindelijk, als deze investeerders op een zodanige manier advies en begeleiding aan jou kunnen gegeven dat directe invloed heeft op jouw ondernemersbeslissingen krijgen ook zij het gevoel dat ze ook medebepalen wat uiteindelijk de uitkomst zal worden.

Door deze manier van aanpak kun je nog meer raakvlakken creëren zodat zo’n investeerder meer moeite zal doen om je te steunen, bij anderen te introduceren en kapitaal bij elkaar brengen.

Communicatie

Uiteraard is ook communicatie van zeer groot belang. Neem je bijvoorbeeld een advies niet letterlijk over, geef dan ook aan waarom je dat doet. Wijk niet af van een beslissing indien de investeerder dit heeft voorgesteld en waarmee jij het eens was. Wees open met het feit indien je een andere weg inslaat. Laat het de investeerder weten en geef elkaar over en weer de tijd en ruimte om het verhaal te doen.

Vertellen en laten zien

Ook van belang bij het houden van je verhaal is dat je niet alleen verteld maar ook aan de investeerder laat zien waarmee je bezig bent.

Wat heb je bijvoorbeeld precies ontwikkeld. Hoe werkt het in de praktijk. Hoe gaan mensen ermee om. Elke situatie zal weer anders zijn. Waar het om gaat is dat je ook daadwerkelijk iets kan laten zien middels geluids- en beeldmateriaal.

Beschrijf dus niet alleen je ideeën maar kom ook met feiten, kom met praktisch commentaar van hoe je product of dienst daadwerkelijk in de maatschappij leeft. Probeer de attentie van de investeerder op de juiste manier te prikkelen. Laat zien waarmee je bezig bent.

Verlies maar winst

Belangrijk is ook te beschrijven wat het verlies in geld is indien er op een bepaalde manier met een huidig werkend proces wordt omgegaan en wat daar tegenover staat indien er wordt gewerkt met de oplossing waarmee jij aankomt.

Geef aan wat er dan aan winst kan worden binnengehaald waarbij je de nadruk legt op het verlies dat er anders zou ontstaan. Hier moet dus blijken dat jou oplossing dit zodanig goed kan maken dat klanten zullen snakken naar de oplossing die jij aanbiedt.

Het binnenhalen van kapitaal middels investeerders voor je zzp bedrijf vergt een zeer degelijke voorbereiding. Ga hier niet te laks mee om. Een investeerder neemt een groot risico om zijn geld in jou bedrijf te steken. Laat zien dat het risico tot het minimale is beperkt. Indien je dit op overtuigende wijze kunt laten zien maak je ook meer kans dat een investeerder in zee met je wilt gaan.

Pin It on Pinterest

Share This