Ga je een eigen webwinkel starten dan dien je met de opbouw van je webshop ervoor te zorgen dat de klant er een goed gevoel bij krijgt om iets uit jouw webwinkel te bestellen. Om dit voor mekaar te krijgen dien je als ondernemer als het ware in de gedachte van de klant te treden. Stel je hierbij dan voor wat de klant ziet, wat de klant hierbij denkt, en het gevoel dat er heerst als het gaat om de beslissing om tot een koop over te gaan.
Bij het nemen van de uiteindelijke beslissing zal het er voornamelijk omgaan hoe je webshop de informatie presenteert en hoe het eruit ziet op basis van de frame die je gebruikt. In samenhang met deze aspecten bepalen ook kleur en lay-out in grote mate hoe de conversie zal gaan verlopen.
Klantbinding
Een schoon uiterlijk in de zin van dat de website er overzichtelijk en netjes uitziet is het streven dat je als webshop houder dient te hebben wil je de juiste stap zetten richting klantbinding.
Hier dien je wel een onderscheidt te maken naar je doelgroep. Bij een webshop dat race accessoires voor motoren verkoopt dienen bijvoorbeeld aan kleur en grafische inhoud een zodanige vorm te worden gegeven dat het een race-sfeer schept. Van belang is dat je voldoende de tijd neemt om je te verdiepen en te verplaatsen in je bezoekers. Zoek goed uit wat hen voornamelijk aanspreekt, wat ze verwachten van een webwinkel en waar ze graag hun aankopen doen.
Bekendheid
Een streven als webshop eigenaar die je dient te hebben is je webshop zodanig te positioneren dat deze de status van bekendheid krijgt. Dit moet je dus zien in de trant van dat dit “de standaard webshop” wordt waar mensen als eerste naar gaan kijken wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde artikelen. Om deze status te bereiken dien je leiderschap te creëren op het gebied van de producten die je verkoopt. Daarnaast spelen vertrouwen en tevredenheid van de klant een grote rol om deze status te bereiken.
Om zo’n bekendheidsstatus te bereiken zal je productassortiment een grote rol spelen. Het productassortiment wat je aanbiedt kan bijvoorbeeld een klein marktsegment beslaan waar je bijvoorbeeld alleen harde schijven verkoopt van een bekende fabrikant.
Een andere optie kan zijn dat je een iets groter marktsegment pakt waar je harde schijven van alle fabrikanten verkoopt. Wil je het helemaal op topniveau spelen dan zou je bijvoorbeeld als marktsegment computeronderdelen nemen waar je dus alles op het gebied van computercomponenten aanbiedt.
Met de eerste optie beperk jij jezelf als het gaat om het creëren van verkopen aangezien je doelgroep best wel klein kan zijn. Met opties twee en drie kun je aardig timmeren aan de weg om de status van “de standaard webshop” te werven.
Emoties klanten
Bij het verschaffen van informatie over je aangeboden producten dien je ervoor te zorgen dat je de consument net die juiste informatie verschaft dat ze nodig hebben om tot koop over te gaan. Als het ware dien je de consument met je informatie te begeleiden zodat deze de juiste stap nemen.
Probeer te achterhalen wat de positieve en negatieve emoties van je klanten zijn als deze een bezoek aan je webshop brengen met de gedachte iets te kopen. De manier waar je hierop kunt inspelen is het creëren van een goed gevoel als de klant besluit het product bij jou aan te schaffen.
Aan het negatieve kun je een positieve draai geven. Heeft de klant de gedachte dat hij of zij uiteindelijk toch besluit niet te kopen creëer dan het gevoel dat ze er slechter van af zijn als het product niet wordt aangeschaft. Dit kun je bewerkstelligen door gebruikerservaringen van andere kopers bijvoorbeeld te noemen. Leg ook goed de nadruk op aspecten waar het product een oplossing voor biedt.
Indien je op deze manier te werk gaat met je webwinkel creëer je een soort beweging bij klanten dat er altijd wat voordeel valt te halen bij webshop A vergeleken met webshop B.
Start eigen webwinkel
Als je eenmaal je ideeën rond hebt bij het starten van een eigen webwinkel dan dien jij je ook af te vragen of je ideeën ook praktisch toepasbaar zijn. Kom je hier tot een positieve conclusie dan wordt het tijd daadwerkelijk je webshop op te zetten.
Wanneer je dus tegen deze stap aanloopt die jij je er wel van bewust te zijn dat je beschikt over de nodige financiën en bronnen om de opzet tot een succes te maken. Daarnaast dien je er ook zeker van te zijn dat je over genoeg mankracht beschikt om je droom reëel te maken zodat er uiteindelijk sprake zal zijn van een winstgevende onderneming.
Stappenplan
Bij de praktische opzet van je webwinkel is het handig een stappenplan bij de hand te hebben. Natuurlijk dient dit geen levenswerk te zijn. Een simpele opzet in Microsoft Word, Excel of Visio doet al wonderen. Wat betreft het gebruik van software om het “administratieve” deel van je opzet bij te houden heb je verschillende keuzes. Zoals aangegeven heb je de Microsoft producten. Maar er bestaan ook gratis alternatieven. Denk maar aan Google Docs of OpenOffice.
Zoals gezegd dient je plan simpel te zijn en de mogelijkheid te hebben voor het aanbrengen van aanpassingen. Met aanpassingen zal je altijd rekening dienen te houden. Hoe ervaren je ook bent, wijzigingen en aanpassingen zullen er altijd zijn. Houd dus hier rekening mee wanneer jij je planning-sjabloon opmaakt.
Aanpak
Wanneer het gaat om vorm te geven aan de praktische opzet van je website dan kun je in principe op twee manieren te werk gaan. Je kunt stellen dat je start met een klein budget dat je in fases investeert in de opzet. Of je kunt stellen dat je direct de tijd en budget gaat investeren in de opzet van je webshop zodat deze binnen mum van tijd klaar gestoomd is om de concurrentie aan te gaan met gevestigde webshops op dat marktgebied.
Kies je voor de stapsgewijze aanpak dan loop je de kans dat je eigenlijk meer met een soort proef bezig bent. Een proef met een beperkt budget dat heel wat tijd in beslag neemt voordat er ooit eens sprake zal zijn van winst. De vraag is dan of dit de bedoeling is om als ondernemer door het leven te gaan.
Kies je voor de optie om er direct keihard tegen aan te gaan door goed te investeren en al je tijd in de opzet te stoppen dan loop je veel meer de kans om een concurrentiekrachtige bedrijf op te zetten. Met deze aanpak heb je veel meer de kans om ook een deel van de markt te veroveren. En daarbij dien je niet te vergeten dat je ook timmert aan de weg om als volledig zelfstandige door het leven te gaan.
Een eigen webwinkel starten vergt zeer veel inspanning. Deze inspanning kan rijkelijk beloond worden als je de aanpak op de juiste manier doet. Belangrijk in het verhaal is dat jij je klant kent.