Soms kom je als ondernemer of zzp’er in de situatie terecht dat je gaat werken met een honorarium. Indien zich dit geval voordoet dan dien je ervoor te zorgen dat je een en ander contractueel gezien goed dicht spijkert. Naast het in aanraking komen met een honorarium kun je ook te maken krijgen met een minimumtarief.

Bij het aannemen van opdrachten dien je namelijk altijd te proberen om een minimumtarief te hanteren. Dit kan echter vanuit de klant bezien een drempel vormen om opdrachten uit te besteden aan jou. Desondanks bespaart het je een hoop frustratie in de toekomst.

In je beginperiode als startende ondernemer kun je dit vanwege de opbouw van je portfolio eventueel buiten beschouwing laten. Maar indien je al een tijdje meedraait is het overwegen van een minimumtarief absoluut de moeite waard.

Wanneer hantering minimumtarief

Bij het hanteren van een minimumtarief hou je namelijk de niet serieuze klanten buiten je portfolio. Sommige klanten zijn er namelijk altijd op uit om zoveel mogelijk gratis informatie binnen te halen. En dat moet je niet hebben.

Een klant een keer gratis te woord te staan over een bepaald probleem moet kunnen. Maar indien deze klant er een gewoonte van maakt om vaker contact op te nemen zonder dat er echt aanstalten is om een overeenkomst te tekenen is ongezond voor je onderneming.

Los daarvan, je kostbare tijd gaat eraan verloren waartegenover geen omzet staat. Luid en duidelijk laten blijken dat je een minimumtarief hanteert bespaart je grotendeels van dit soort praktijken.

Standaard tijd nodig

Ook dien je rekening met het feit te houden dat ongeacht het project dat je wilt aannemen en ongeacht de ervaring die je hebt, je altijd in de persoonlijke situatie van de klant dient te duiken. Dit neemt ook weer kostbare tijd van je in bezit.

Daarnaast loop je ook het risico dat de klant uiteindelijk niet in zee met je gaat. Door een minimumtarief te hanteren heb je dan in ieder geval een deel van je tijd zeker gesteld in geld.

Lastige klant

Naast niet serieuze klanten heb je ook nog klanten die je kunt plaatsen in de categorie “extra lastig”. Het kan voorkomen dat indien je eenmaal bezig bent met een opdracht de eens zo aardig overkomende klant plotseling verandert in een soort Frankenstein.

Je krijgt opeens onredelijke eisen voorgeschoteld of na elke laatste wijziging die je doet volgt er weer een wijziging die “even” gedaan dient te worden.

Het kan ook voorkomen dat de klant je op de raarste tijden maar blijft lastig vallen met telefoontjes of opeens met termijnen komt aanzetten die helemaal niet zijn afgesproken.

Het liefst zou je zo’n klant ergens op de Noordpool willen plaatsen, maar helaas kan dit niet. Wat je wel kunt doen in dit soort gevallen is dat je een extra tarief in rekening brengt voor onderdelen waar er geen overeenstemming over is bereikt.

Extra tarief zonder overeenstemming

Nu is het wel lastig om plots midden in het project extra tarieven te gaan hanteren waarover er geen overeenstemming is bereikt. Wellicht dien je in dit soort situaties te proberen er een andere draai aan te geven.

Je kunt als volgt handelen. Komt de klant aanzetten met een bijkomende klus waarover er geen afspraak was en dat per se voor een bepaalde datum af moet, geef dan aan dat je hiervoor extra gaat factureren.

Dien je de bijkomende klus te verrichten op tijden die niet onder de normale werktijden vallen dan heb je ook hier weer een reden voor om een extra tarief te vragen. Dien je opeens meerdere exemplaren van bepaalde stukken aan te leveren dat is ook dit weer een reden voor extra facturering.

Normaliter hanteer je dit soort extra tarieven niet bij gewone klanten en los daarvan, een normale klant komt ook niet aanzetten met zulke onredelijke eisen. Maar aangezien de klant in de categorie “extra lastig” valt, staat het ook op zijn plaats om een extra tarief te hanteren.

Honorarium

Maar er is zoals altijd ook weer een andere kant. Wanneer je het als ondernemer of zzp’er zodanig voor elkaar hebt gekregen dat de klant zeer tevreden is over jouw werkzaamheden kan het gebeuren dat de klant je vraagt om gedurende een bepaalde periode speciaal voor hun beschikbaar te blijven. Dit is dan zo’n situatie waar menig ondernemer naar uitkijkt.

In dit geval zal er dan vaak gewerkt worden met een honorarium. Dat is een vergoeding dat speciaal is weggelegd voor een bepaalde tijd dat je specifiek hebt gereserveerd voor de klant.

Voor jou als ondernemer houdt dit in dat je voor een bepaalde periode een gegarandeerd inkomen geniet. Dit versterkt je financiële situatie. Voor je opdrachtgever betekent dit dat deze zich niet druk hoeft te maken om de aanwezigheid van de juiste kennis voor het klaren van een bepaalde klus.

Wanneer je als zzp’er tegen honorarium werkt dien je er wel rekening mee te houden dat je voor de afgesproken tijd constant beschikbaar dient te zijn voor de opdrachtgever. Je loopt dan wel de kans om het aannemen van extra opdrachten helaas naast je neer te moeten leggen.

Aan de andere kant kan het zo zijn dat je binnen de afgesproken periode de klus ruim op tijd hebt geklaard waarna er verder niets valt te doen terwijl je intussen wel wordt doorbetaald. Voor jou is dit geen probleem maar voor de opdrachtgever kan dit nadelig uitvallen.

Voorwaarden honorarium

Een honorarium wordt volgens contract vastgesteld. Hierin wordt er opgenomen een omschrijving van de werkzaamheden die je gaat verrichten, het tarief en eventueel bepalingen omtrent het geval dat je meer of minder werkt dan wat afgesproken is.

Wanneer je op het punt staat een contract op te maken waarbij er sprake is van een honorarium dienen er een aantal zaken standaard in opgenomen te worden. Je kunt dan denken aan het volgende.

Opnemen van namen. Neem in het contract op je eigen naam en naam van de opdrachtgever. Vermeld ook de datum van ondertekening van het contract. Naast datum ondertekening (beide partijen) dien je ook op te nemen de periode waarin de werkzaamheden verricht dienen te worden.

Hoogte honorarium. Leg ook de hoogte vast van het honorarium. Indien er niet in een keer wordt betaald vermeld dan de data waarop de deelbetalingen zullen plaatsvinden.

Diensten en extra werk. Omschrijf ook de diensten die je gaat verrichten tegen het afgesproken honorarium. Dek jezelf ook in door het opnemen van een extra bepaling waarin je aangeeft dat indien er meer werk verricht dient te worden dan wat afgesproken is, er extra geld in rekening zal worden gebracht.

Bepaling onkosten. Neem ook een bepaling op omtrent onkosten die je voor de opdracht zelf maakt. Neem je dit voor eigen rekening of dient dit vergoed te worden. Hier kun je denken aan kosten voor bijvoorbeeld telefoon en reizen.

Voortijdige afbreking. Regel ook het geval indien het erop aankomt dat het contract voortijdig moet worden afgebroken. Wat dient er in dit geval gedaan te worden om dit in gang te zetten en op welk moment dient dit kenbaar gemaakt te worden?

Geen nakoming. Leg ook vast de situatie indien er geheel niet of niet tijdig wordt betaald. En wat in het geval je de afgesproken diensten niet levert.

Bij het maken van afspraken heb je de mogelijkheid dit mondeling af te handelen. Hoe goed de sfeer bij het maken van de afspraken ook is, leg dit alles altijd schriftelijk vast. Het maakt dan niet uit of je te maken hebt met een honorarium of een minimumtarief.

Door op deze manier te werk te gaan voorkom je miscommunicatie en in het geval degene verdwijnt met wie je de overeenkomst had afgesloten heb je altijd nog bewijs.

Pin It on Pinterest

Share This