Als je eenmaal werkzaam bent als zzp’er dan kom je uiteraard ook andere zzp’ers tegen. Het ontmoeten van deze mede-ondernemers kan zijn plus- en minpunten hebben. Een pluspunt kan bijvoorbeeld zijn dat er bepaalde kennis gedeeld kan worden. Een ander punt is dat je iemand tegenkomt die de problemen begrijpt waar jij als zzp’er mee te maken hebt.
Een simpel voorbeeld. Het opzetten van een onderneming neemt tijd. Het is een standaardgegeven dat de looptijd van een startende onderneming gemiddeld een aantal jaren in beslag neemt. Als je dit verteld aan mensen binnen je privé-situatie kan er soms raar tegen je worden aangekeken. Je zult dan algauw vragen krijgen in de trant van of je wel weet waar je mee bezig bent. Als ondernemers onder elkaar heb je dit soort vragen en reacties eigenlijk niet.
Maar ook het ontmoeten van andere zzp’ers kan minpunten met zich meebrengen. Je kunt soms bepaalde verwachtingen hebben van andere collega-ondernemers die helaas niet op die manier naar voren komen zoals je dat had gewild.
In dit geval zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het feit dat je een andere zzp’er om raad vraagt hoe deze nu precies aan zijn klanten komt. Ook kun je denken aan vragen zoals hoeveel er in rekening wordt gebracht voor een bepaald type project of op wat voor manier de zwaarte van een project kan worden gemeten.
Een ander brandende vraag kan zijn dat je graag antwoord zou willen krijgen op de vraag hoe deze zzp’er zijn bedrijf tot een succes heeft weten te maken.
Nu is het aan de ene kant te begrijpen dat bepaalde collega-zzp’ers hun geheimen niet willen prijsgeven aan anderen. Immers, toen hun bezig waren met de opzet van hun eigen bedrijf kan het ook zo geweest zijn dat ze er helemaal alleen voor stonden. Door vallen en opstaan hebben ze het vak geleerd en zo dient een ander dat dan ook maar te doen, althans in hun ogen.
Het is moeilijk om hier een oordeel over te vellen. Iedere ondernemer zal zo zijn argumenten hebben om zijn of haar geheim wel of niet prijs te geven en dat dient maar gerespecteerd te worden.
Ondanks dat er enige terughoudendheid kan bestaan in het prijsgeven van concurrentiegevoelige informatie kun jij als zzp’er toch op eigen houtje erachter komen hoe collega-ondernemers bepaalde doelen bereiken. Dit is simpelweg door het plegen van onderzoek en verbanden leggen. In het volgend deel van dit artikel komt dit aan bod.