Om te voorkomen dat je privéleven zich gaat mengen met je zakelijke bezigheden is het als zelfstandig ondernemer handig indien je over aparte kantoorruimte beschikt.

Nu zullen diverse factoren op persoonlijke basis een rol kunnen spelen waarom je wel of niet voor een aparte ruimte kiest. Als zzp’er zal je de diverse voor- en nadelen tegenover elkaar dienen te plaatsen om zo tot een juiste beslissing te komen.

Voordeel kantoorruimte

Gaat het om de voordelen dan zou je aan het volgende kunnen denken.

Scheiding. Zoals eerder gezegd, door te kiezen voor een separate ruimte creëer je een perfecte balans tussen privé en zaak. Ligt alles bij de hand dan heb je al snel de neiging om tussen het gezinsleven door even snel weer achter de computer te gaan zitten. Dit kan uiteindelijk zijn tol eisen. Geconcentreerd kunnen doorwerken is iets wat je als ondernemer absoluut moet hebben. Lukt dit je niet dan zal dit alleen maar spanning en stress met zich meebrengen.

Professioneel. Het hebben van een aparte kantoorruimte biedt een professionele uitstraling. Je kunt je klanten probleemloos ontvangen zonder dat er daarbij sprake is van inmenging van privé.

Ritme. Het hebben van kantoorruimte buitenshuis creëert ook een bepaald ritme. Je kunt het vergelijken als een normaal werkpatroon zoals dat bij een werknemer geldt. Je dient er om die en die tijd aanwezig te zijn en uiteindelijk dien je de boel ook weer af te sluiten en naar huis te gaan. Ook dit draagt weer bij aan een juiste balans waar zowel jij als het gezin, indien aanwezig, profijt van zullen hebben.

Nadelen kantoorruimte

Naast de voordelen kun je als ondernemer ook met nadelen te maken krijgen wat betreft een eigen kantoorruimte.

Reizen. Was je als werknemer het reizen van en naar je werk zat dan is dit iets wat je weer tegenkomt.

Herinnering. Baalde je er altijd van dat je in een kantooromgeving zat, het hebben van een aparte ruimte geeft je dat gevoel weer en dat kan dan ook de reden zijn dat je ervoor kiest om letterlijk vanuit huis te werken.

Financieel. Bezit je niet over voldoende financiële middelen dan kan het huren of kopen van kantoorruimte een kostbare aangelegenheid zijn, vooral in het begin. Je weet namelijk niet hoe het met de omzet zal verlopen en daartegenover staat dat je in staat dient te zijn om de lasten voor langere perioden te kunnen dragen. Huren is vaak gebonden aan vaste termijnen en een hypotheek doet daar en schepje bovenop.

Kiezen voor kantoorruimte voor je onderneming is het afwegen van de voor- en nadelen ervan. Als startende ondernemer dien je voorzichtig te beginnen. Indien de zaken al eenmaal een tijdje lopen kun jij je plannen altijd weer bijschaven. Neem geen overhaaste beslissingen.

Pin It on Pinterest

Share This