Het schenken van voldoende aandacht aan motivatie vormt een essentieel onderdeel bij het schrijven van je ondernemingsplan.
Je ondernemingsplan zal uiteraard als eerst beginnen met een korte introductie. Wat dien je nu hierin allemaal uiteen te zetten?
Bij de introductie gaat het erom dat je in het kort vertelt waar het allemaal omgaat. Hier dien je concreet neer te zetten wat je doet, hoeveel geld je nodig hebt en waarvoor precies. Houd je bij de hoofdpunten, ga hier niet te diep op de stof in. Uiteindelijk is dit maar een introductie en gaat het erom wat de lezer kan verwachten.
Veelbelovende markt
De kern van je verhaal dient te gaan over de markt die je wilt betreden. Degene die jou het geld gaat verstreken is altijd erg benieuwd naar de markt die een ondernemer betreedt of gaat betreden. En dit is ook het stukje waar je de geldverstrekker alvast mee kunt imponeren als het om een veelbelovende markt gaat.
Betreed je een markt met weinig perspectieven waarvoor je een financiering wilt, dan zal de geldverstrekker sneller geneigd zijn een kanttekening te plaatsen dat er grote kans is op een doom-scenario. Het succes van een ondernemer is namelijk grotendeels afhankelijk van het vinden en het exploiteren van een markt dat rooskleurige toekomstperspectieven heeft.
Marktonderzoek
Wees er bewust van bij het schrijven van je ondernemingsplan dat de markt waarin jij je begeeft de kern van je plan vormt. Het kan namelijk zo zijn dat je een prachtig product of dienst hebt die je aanbiedt maar als je hiermee de verkeerde markt aanspreekt dan kom je ook niet ver. Een marktonderzoek onderbouwd met cijfers is daarom zeer essentieel en dient serieus aangepakt te worden.
Heb jij je verhaal over de markt uiteengezet dat kun je daarop verder voortborduren door het te hebben over jouw competentie, je vaardigheden, je ervaring en over kennisbronnen waar je allemaal over beschikt.
Persoonlijke kwaliteiten
De geldverstrekker wil namelijk ook graag weten aan wat voor soort persoon het geld zal worden toevertrouwd. Dit kan de geldverstrekker gedeeltelijk halen uit de opsomming van je persoonlijke kwaliteiten die je gaat neerzetten.
Het is daarom van belang dat je hier niet zuinig omgaat met informatie over jezelf. Je educatie opnoemen is natuurlijk mooi, maar waar het de geldverstrekker meer om gaat is wat je allemaal tot nu toe hebt bereikt en hoe dat zo is gekomen.
Je zakelijke ontplooiing telt hier eigenlijk zwaarder dan je educatieve ontplooiing. Maak er daarom een pakkend verhaal van, van wat je allemaal commercieel gezien hebt bereikt. Ook van belang is dat je aangeeft dat je naast de aanvraag voor een lening je ook zelf bereidt bent in je onderneming te investeren voor zover dat mogelijk is. Hier gaat het dus om eigen middelen.
Het staat een beetje raar als jij een derde voor het financiële risico van je bedrijf laat opdraaien terwijl jij netjes aan de kant staat en toekijkt.
Tegenstrijdigheid ondernemingsplan
Het onderdeel in je ondernemingsplan waar je zeer vurig over zal zijn, zal het gedeelte zijn waar je het over jouw unieke product of dienst hebt. Dit onderdeel kan tegelijkertijd ook een tegenstrijdig onderdeel binnen je ondernemingsplan vormen.
Wat jij namelijk fantastisch vindt hoeft een ander namelijk niet zo te vinden. Je zult het zelf wel weten, er komen dagelijks ongelooflijk veel brilanten ideeën op de wereld, maar of al deze briljante ideeën ook commercieel een succes worden is weer een andere vraag. Het beste is dat je deze mening overlaat aan je toekomstige geldverstrekker en je hierbij niet laat ontmoedigen.
Onderdeel product of dienst
In het gedeelte waar je het over je product of dienst hebt, dien je uit een te zetten dat dit in complete harmonie ligt met het marktonderzoek dat jij hebt verricht. Jij dient de geldverstrekker hier zodanig te overtuigen dat dit het product of dienst is waar de markt op aan het wachten is. Ga hier niet vertellen dat je het beste kunt leveren tegen de scherpste prijs. Dat is te algemeen en hiermee mis je het doel van je verhaal.
Onderbouw hetgeen dat je verteld met cijfers en vergelijkingen. Wat maakt dit tot een goed product of dienst en waarom. Heb je testen uitgevoerd laat dit dan allemaal zien. Dit versterkt je positie als geldaanvrager alleen maar.
Vertel in het kort wat je product of dienst is, hoe het allemaal werkt, wat voor oplossingen het biedt en waarom het beter is dan dat van de concurrentie.
Praktische uitwerking
Heb je eenmaal uiteengezet wat je aanbod allemaal precies voorstelt, hoe het zich aansluit bij de markt en hoe jij dit tot een succes kunt maken mede door inbreng van je persoonlijke kwaliteiten dan dien je nu uit een te zetten hoe je aan dit alles een praktische uitwerking zal gaan geven.
Geef aan hoe je het product of dienst op de markt gaat brengen. Maak je gebruik van je eigen marketingexpertise of besteed je dit uit? Hoe zit het met de reclame en bekendheid geven aan je onderneming? Wat zijn de condities waar je onder gaat verkopen en op wat voor termijn denk je aan dit alles daadwerkelijk uitvoering te geven?
Geef ook aan hoe het management gedeelte in elkaar zit. Doe je dit alleen of maak je gebruik van partners of familie? En wie is voor wat verantwoordelijk? Hoe zal de samenwerking verlopen tussen de verschillende onderdelen binnen je bedrijf? Staat er extra scholing gepland en hoe ga je om met personeel? Hoe worden de telefoontjes aangenomen en hoe verloopt de orderverweking? Allemaal kleine aspecten die bij elkaar opgeteld een belangrijke rol spelen bij de uiteindelijke beslissing.
Beschrijf ook hoe het met kantoorruimte zit en machines die je eventueel dient te gebruiken. Wat is je begincapaciteit en wat heb je hier precies aan mankracht voor nodig?
Essentieel is ook dat je aangeeft dat je de administratie serieus neemt. Geef aan wie dit doet en wie er verantwoordelijk voor is. Hierbij is ook van belang dat er goed zicht bestaat in de cashflow van je bedrijf. Op elk moment binnen het bedrijfsproces dient er voldoende zicht te bestaan wat betreft de financiële ontwikkelingen. Daar hecht je geldverstrekker zeer grote waarde aan.
Motivatie dien je als een serieuze aangelegenheid te beschouwen bij het schrijven van je ondernemingsplan. Onderbouw hetgeen je zegt zoveel mogelijk met cijfers en onderzoek. Dat is wat je geldverstrekker graag ziet.