Als ondernemer is het van belang om te weten wat het beeld van de consument is omtrent hetgeen je aanbiedt. Om hier achter te komen dien je op de juiste manier in verbinding te staan met de consument zodat je de juiste signalen kunt oppikken.
Een manier om hier achter te komen is door gebruik te maken van social media. Social media kan je op zeer diverse vlakken binnen het ondernemerschap helpen. Denk maar aan de situatie dat je met je onderneming bekend staat als een klantvriendelijk bedrijf of juist het tegenovergestelde hiervan, namelijk klant onvriendelijk.
Deze signalen kun je dan gebruiken om de juiste stappen te nemen om een verkeerde afloop te voorkomen.
Invloedrijke vakgenoten
Een andere manier is dat je op zoek gaat naar mensen die op jouw vakgebied een grote invloed hebben als het gaat om het geven van een mening. Hier kan jij dan weer profijt van hebben als zo een iemand jouw onderneming noemt. Door gebruik te maken van social media ben je in staat om met deze mensen in contact te komen.
Social media intern
Met social media heb je een belangrijk stuk gereedschap in handen om van anderen om je heen te leren en daarmee commercieel je voordeel te doen.
Maar niet alleen extern gezien kan social media je helpen met de productiviteit. Ook intern gezien, dus binnen je bedrijf zelf kan social media ervoor zorgen dat je productiviteit omhoog gaat met daarbij als belangrijke factor dat ook je kosten eventueel op termijn kunnen dalen.
In dit geval zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan informatie dat ergens binnen je bedrijf ligt opgeslagen maar waar niemand eigenlijk op de juiste manier toegang tot heeft. Door gebruik te maken van de juiste software dat jou en je medewerkers het mogelijk maakt om op een efficiënte manier te kunnen zoeken binnen deze data creëer je nog meer productieve kansen.
Doordat deze informatie nu op een makkelijkere manier naar voren kan worden gehaald zorg je ervoor dat er nog meer interactie tussen de medewerkers onderling ontstaat. Dit heeft weer effect op de communicatie met jou en uiteindelijk bereik je hiermee dat de productiviteit positief wordt beïnvloedt.
Theoretische gezien klinkt het allemaal zeer eenvoudig om deze diverse technieken toe te passen binnen het ondernemerschap. Maar in de praktijk kan het implementeren van social media op de juiste manier best wel tegenvallen. Je wordt namelijk overspoeld door allerlei technieken en mogelijkheden waardoor je het soms als ondernemer eigenlijk niet meer weet wat nu wel goed is en wat je het beste zou kunnen doen.
Een goede zet is daarom te kiezen voor een bepaalde social media tactiek waarvan jij denkt dat deze binnen jouw onderneming past. Draai hier een tijdje proef mee, kijk wat de resultaten zijn en neem op basis daarvan verdere actie.
Geen excuus
Als ondernemer kan het je flink wat in tijd en geld schelen als je die service kunt verlenen waar de consument eigenlijk op wacht. Het komt ontelbare keren voor dat de consument klaagt over het feit dat ondernemers niet luisteren naar wat ze precies willen. Of dat er een product wordt neergezet waarvan er wordt gedacht dat het aan alle behoeften voldoet terwijl dit helemaal niet zo is.
Met social media als beschikbare tool kun je niet meer het argument aanvoeren dat je van deze klachten geen weet hebt. Social media kan ervoor zorgen dat je op een efficiënte manier op de hoogte wordt gebracht van al deze negatieve meningen zodat je in staat bent een positieve draai aan het geheel te geven.
Aan de andere kant is het zo dat sommige ondernemingen op basis van loyaliteit al een zodanige naam hebben opgebouwd dat ze het eigenlijk “nooit” fout kunnen doen. Denk maar aan merken als Ferrari of Harley-rijders en ook niet te vergeten de Apple-fanaten.
Communicatie
Wanneer je gebruik maakt van social media binnen je onderneming wil dat nog niet zeggen dat je er ook direct succes mee zult boeken. Elke tactiek dat je binnen je onderneming gebruikt dien je op een bepaald manier in te zetten. Daarbij dien je ook met bepaalde factoren rekening te houden zodat je gewenste doel uiteindelijk realiteit wordt.
Belangrijk daarom wanneer je gebruik maakt van social media is dat je weet wie je “publiek” is. Als je niet weet wie je precies bedient met je boodschap dan zal het ook heel moeilijk voor je zijn om de passende afstemming tussen jou en de consument te creëren. Het gevolg hiervan is dat je omzet zal uitblijven.
Verschaf je klant daarom de juiste mogelijkheden om met jou als ondernemer te kunnen communiceren.
Indien een klant zijn opmerking of boodschap niet op de juiste manier naar jou toe kan bekendmaken loop je de kans dat deze waardevolle informatie je gewoon voorbij zal gaan. Je slimme collega ondernemer aan de andere kant kan deze signalen wel op de juiste manier oppikken met als gevolg dat jij als ondernemer in het stof bijt.
Klantbinding
Door op de juiste manier met je klanten te communiceren creëer je onder andere klantbinding. Klantbinding kan op diverse manieren ontstaan door gebruik te maken van social media.
Nodig je klanten uit om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van je product of dienst. Zorg ervoor dat de klant een binding krijgt met je product of dienst en dat deze er enthousiast over wordt.
Voorzie de klant van informatie waar ze wat aan hebben. Heb het niet alleen maar over hoe goed je product of dienst is. Maar heb het er bijvoorbeeld ook over wat je product of dienst voor de klant in zijn specifieke situatie kan betekenen.
Ben als ondernemer ook zelf sociaal ingesteld. Arrogantie zal niet werken in het internet-tijdperk. Jij dient te staan waar de klant ook staat.
Ga op zoek naar prominente figuren binnen jou ondernemerswereld die het nieuws verspreiden en die zelf ook loyale aanhang hebben. Probeer contact met hen te maken.
Weet ook precies wie jouw klanten zijn. Ga goed na waar deze zich bevinden, wat ze graag doen en met wie ze allemaal optrekken.
Meet ook telkens de resultaten van je inzet. Gebruik daarbij niet alleen de traditionele data in cijfers maar kijk bijvoorbeeld ook hoeveel aanhang je hebt. Of hoe vaak er commentaar wordt gegeven. Is het positief of negatief. Bekijk je cijfers vanuit sociaal oogpunt.
Door geen gebruik te maken van social media geef je een deel van je onderneming weg. Was het ooit zo dat de consument het product diende te vinden, mede door gebruik te maken van social media weet het product nu de consument zelf te vinden. Laat deze kans daarom niet onbenut liggen als ondernemer.