Je zzp uurtarief bepalen voor de diensten die je als zzp’er verricht kan soms zeer lastig uitvallen. Desondanks kun je een aantal basiscriteria hanteren om een goede start te geven aan wat je kunt beschouwen als het bepalen van een gezond concurrerend uurtarief.

Concurrentie

Je kunt als eerst beginnen met het eenvoudige en dat is te kijken naar wat je concurrentie precies doet.

Probeer te achterhalen welke tarieven er worden gehanteerd bij wat voor soort diensten. Neem dit tarief en plaats dat tegenover de diensten die jij verschaft. Bied jij dezelfde aanpak als wat de concurrent te bieden heeft of is er sprake van een bijzondere toegevoegde waarde bij jouw diensten?

Bij toegevoegde waarde kun je denken aan bijzonderheden die niet te vinden zijn bij de concurrentie zoals specialistische kennis. Mocht dit zo zijn dan heb je tenminste al een houvast wat je als minimumtarief kunt hanteren.

Ook kun je kijken naar positionering. Welke positionering geef je aan je zelf binnen de markt. Ben je iemand die exclusieve diensten aanbied of heb je juist dezelfde imago als de rest van je concurrentie?

Minimum- en maximum zzp uurtarief

Bij het bepalen van je uurtarief dien je met twee begrippen goed rekening te houden. Namelijk minimum en maximum. Stel voor jezelf grenzen bij het bepalen van je tarief. Dit is erg belangrijk omdat zonder deze grenzen jij jezelf de markt kunt uitknikkeren.

Zit je te hoog met je tarieven dan loop je de kans dat je opdrachtgever je bij een volgende klus zal negeren. Zit je weer te laag met je tarieven dan loop je de kans dat er argwaan ontstaat in die zin dat er misschien wat aan de kwaliteit hapert. Los hiervan, het hanteren van te lage prijzen zal gevolg hebben voor de markt waarin jij je bevindt. De kans is groot dat het de markt zal breken. Je verpest het namelijk op den duur niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen.

Afstemmen doelgroep

Je uurtarief dien je ook af te stemmen op de klanten die je in het oog hebt of bedient. Bestaat je klantenpakket voornamelijk uit startende ondernemers dan kun je hier niet al te hoge uurtarieven gaan hanteren. Daarentegen als je bijvoorbeeld gevestigde advocatenkantoren als klant hebt dan kun je daar een hoger tarief hanteren aangezien het te verrichten werk ook van een ander kaliber zal zijn.

Naast afstemming op de markt is het ook van belang voor jezelf dat je kunt leven met het tarief dat je hanteert. Het moet eigenlijk niet zo zijn dat het tarief dat je hanteert in een kromme verhouding staat tot het werk dat je verricht. Uiteindelijk ligt dit geheel aan jezelf hoe je hiermee omgaat waarbij persoonlijke kwaliteiten een grote rol spelen.

Vertrouwenspositie

Ben je eenmaal met de klant een bepaald zzp uurtarief overeengekomen dan dien jij je daaraan ook te houden. Ga niet plots in het midden van het traject overstappen op een nog hoger tarief dan hetgeen was overeengekomen. Op die manier creëer je een flinke deuk in je vertrouwenspositie.

Aan de andere kant, kies er ook niet voor om, zoals eerder gezegd, met lagere tarieven te werken dan de concurrentie. In tegenstelling tot het verlagen van een hoog tarief is het verhogen van een zeer laag tarief een pijnlijke route die je tegemoet zal gaan. Denk daarom goed na over de toekomst van je onderneming bij het vaststellen van je uurtarief.

Verschillende tarieven

Je dient ook in het oog te houden dat als je voor hetzelfde werk verschillende tarieven hanteert bij verschillende klanten, klanten die het hoge tarief hebben betaald zich als het ware bedondert kunnen voelen als ze hier achter komen. Ook dit kan weer effect hebben op de toekomst van je praktijk. Hebben klanten eenmaal door dat je verschillende tarieven hanteert dan zullen klanten op den duur alleen maar in zee met je willen gaat tegen het lagere tarief. De vraag is dan of jij met dit soort tarieven dan rond zal kunnen komen.

Je creëert ook een negatief imago voor jezelf bij klanten in het geval van lage tarieven. Door het hanteren van een laag tarief kan men algauw gaan denken dat je om werk verlegen zit. Het feit dat er een beeld ontstaat dat je om werk verlegen zit zal ook weer suggesties oproepen bij de klant dat er iets niet klopt met de kwaliteit van je werk. In de praktijk hoeft dit absoluut niet zo te zijn, maar over het algemeen verloopt het creëren van een negatief beeld helaas sneller dan een positief beeld.

Naast een negatief imago dat je bij je klanten creëert dien je ook niet te vergeten dat hetzelfde kan gebeuren bij je collega-ondernemers. Als je de volgende keer weer naar een netwerkborrel gaat en het je opvalt dat vele collega’s jou de rug toekeren dan weet je misschien wel waar dat aan ligt.

Verzekeren vergoeding

Een recht dat je als opdrachtnemer kunt claimen is dat je een bepaald deel van de overeengekomen vergoeding verzekert. Dit moet jij je als volgt voorstellen. Stel dat je een opdracht hebt aangenomen en de klant besluit plots in het midden van het traject de samenwerking te beëindigen. In dit geval kun je dan een vergoeding eisen ter grote van een bepaald percentage van het totale tarief.

Uiteraard dien je dit van tevoren overeengekomen te zijn. Naast het niet houden aan de overeenkomst kun je ook als argument hanteren dat je door het aannemen van deze opdracht andere opdrachten heb laten varen en daardoor inkomen bent misgelopen.

Minimumtarief

Een ander punt waar je rekening mee dient te houden bij het aannemen van projecten en het bepalen van je tarief is dat je dient te werken met een minimumtarief.

Het komt vaak voor dat als je eenmaal een klus voor een opdrachtgever hebt geklaard deze opdrachtgever met enige regelmaat naar je terugkeert om wat kleine wijzigingen aan te brengen in het project. Denk maar aan een webdesign opdracht die je hebt verricht waar je naderhand nog wordt gevraagd om bijvoorbeeld nog een extra pagina te plaatsen. Nu zullen dit soort klusjes voor jou als webdesigner misschien binnen twee kwartier geklaard zijn. De vraag is dan of je dit nu wel of niet in rekening gaat brengen. En hoe bereken je dan het tarief.

Breng je niets in rekening dan loop je de kans dat de klant je steeds weer gaat lastigvallen om iets te doen waartegenover geen inkomsten staan. Los daarvan raak je achter met het doen van je betaalde klussen. Breng je een tarief in rekening naar rato van de tijd die je eraan hebt besteedt dan zal de inzet ook niet af wegen tegen het bedrag dat je hanteert.

Om al deze rompslomp te voorkomen is het, het beste dat je een minimaal standaardtarief hanteert. Je kunt dan bijvoorbeeld in je overeenkomst opnemen dat ongeacht hoeveel tijd je aan het werk besteedt je altijd een minimumtarief hanteert. Stel dus dat je voor een kwartier hebt gewerkt dan dient de klant je gewoon voor 1 uur te betalen als jij als minimumtarief een uur hanteert.

Het bepalen van je zzp uurtarief voor je aangeboden diensten kan binnen het ondernemerschap een lastig onderdeel zijn. Door een gecontroleerde aanpak waarbij je de concurrentie goed in de gaten houdt en daarbij de toekomst van je bedrijf in oogschouw neemt kun je tot een tarief komen waarbij jij als zzp’er samen met de klant voldoende baat bij hebben.

Pin It on Pinterest

Share This