Het financiële gebeuren van je onderneming is iets waar je als zzp’er de nodige aandacht aan dient te besteden bij de start van je bedrijf. Jij bent voor alles verantwoordelijk waaronder dus ook de financiën.

Je zult als zelfstandige afhankelijk van wat je precies voor een business gaat voeren, uitgaven dienen te dekken voor diverse goederen en diensten. Je zou aan het volgende kunnen denken.

Administratie. Hier dien je te denken aan het inhuren van een fiscalist als je van plan bent een complexe onderneming op te zetten. Start je voorzichtig dan zal je het geheel voorlopig af kunnen doen middels het inhuren van een boekhouder en naarmate je onderneming uitgroeit, kun je verder uitkijken naar overige professionals.

Inrichten van je kantoor. Hier kun je dan onder andere denken aan kantoorbenodigdheden, huisvestingskosten, computer en software, telefonie en internet.

Marketing. Je zult ook een deel van je budget dienen te reserveren voor het werken aan naamsbekendheid. Ook dien je hierbij niet te vergeten je online aanwezigheid waar je alvast start met een website. Voor de rest zou je verder kunnen denken aan visitekaartjes en overige reclamemateriaal.

Reserve. Het is ook belangrijk om als startende zzp’er wat budget achterover te houden. Je gehele pot direct bij de start in je onderneming stoppen is niet zo’n goed idee. Je dient altijd in je achterhoofd te houden dat er onverwachte kosten kunnen ontstaan. Zorg dat je daar voor een deel op voorbereid bent. Naast het aanhouden van een pot voor onverwachte uitgaven dien je ook in het begin een pot te reserveren voor je maandelijkse uitgaven. Kun je dat alvast voor een aantal maanden apart leggen dan heb je voldoende speling om te werken aan het binnenhalen van klanten.

Regelen van financiën

Het regelen van je financiën bij de start van je onderneming hoeft absoluut geen gebeuren te zijn waar je een dure specialist voor dient in te huren. Met een simpel op- en aftelsom moet je het antwoord kunnen binnenhalen.

Het berekenen van je budget dat je nodig dient te hebben kun je onderverdelen in twee aspecten. Namelijk het zakelijke aspect en het privé-aspect.

Wat betreft het zakelijke. Stel een overzicht op van al je uitgaven betreffende je onderneming. Tel daarbij een percentage op voor onverwachte uitgaven, denk daarbij aan een bijtelling dat ergens ligt tussen de tien en twintig procent.

Wat betreft het privé-gedeelte. Ga ervan uit dat je bijvoorbeeld de eerste twee tot drie maanden geen inkomen zal generen met je onderneming. Op basis daarvan bereken je dan je maandelijkse privé-lasten. Deze privé-lasten bestaan dus onder andere uit je woonlasten en overige vaste kosten die daarmee gepaard gaan en daarnaast kosten voor levensonderhoud en overige verplichtingen die je zult hebben.

Uiteindelijk tel je al deze kosten op en plaats je deze tegenover je aanwezige budget. Is de uitkomst positief dan weet je dat je de eerste paar maanden met een gerust hart vooruit kunt. Is het negatief dan dien je een en ander te herzien.

Belangrijkst in dit verhaal is dat je ervoor dient te zorgen dat je met de stap om als zzp’er door het leven te gaan, jij je in eerste instantie niet in de financiële problemen dient te werken, anders heeft dit alles simpelweg geen nut.

Pin It on Pinterest

Share This