Vriendelijkheid speelt een belangrijke rol als het gaat om tevreden klanten. Als zzp verleen je nu eenmaal verschillende diensten en om het beste uit deze diensten te halen doet een vrolijk gezicht absoluut goed.
Nu moet het ook niet zo zijn dat je beste maatjes met je cliënten dient te zijn. Maar een alledaags babbeltje of een algemeen persoonlijke belevenis delen doet al heel goed.
Ook van belang is dat jij interesse toont in het wel en wee van je klant. Een toon van medeleven bij een probleem creëert ook weer een goede sfeer. Ook hier dien jij je grenzen te stellen, ga niet te persoonlijk worden, kijk wat de klant zelf aangeeft. Per klant zal het nu eenmaal verschillen qua omgang. Bepaalde klanten zijn puur zakelijke, sommigen zijn weer informeel.
Eerlijkheid
Waar je ook veel profijt van zal hebben in een succesvol bestaan als zzp’er is als je waarde hecht aan eerlijkheid.
Afhankelijk van de situatie zal eerlijkheid soms een zware dobber kunnen zijn. Maar in een relatie met een klant waar je aan verdient dien je toch altijd aan de zijde van eerlijkheid te staan. Denk maar aan het feit dat om een opdracht binnen te halen je overdrijft wat betreft je kunnen. Is het je eenmaal gelukt om de opdracht binnen te halen en je kunt niet waar maken wat je hebt verteld dan heb jij jezelf mooi in de nesten gewerkt.
Ga je niet op de juiste manier met eerlijkheid om dan zal jij je algauw begeven op het terrein van dat je allerlei verhalen dient te gaan verzinnen. Dit kost je allemaal nog meer tijd en leidt tot extra stress. Op den duur kan dit zo uit de hand lopen dat je toch tegen de lamp aanloopt. Als jij jezelf als zzp dan vraagt wat je ermee hebt bereikt is het antwoord simpel, meer ellende! Moraal van het verhaal, wees eerlijk.