Om je webwinkel interessant te houden voor de consument dien je uiteraard over diverse producten te beschikken. Het constant met de ontwikkelingen van de markt meelopen is hierbij van essentieel belang en daarbij speelt de juiste leverancier ook een grote rol.
Wanneer je pas start met je webshop zal de keuze vaak vallen op enkele vaste leveranciers. Naarmate je webshop echter beter draait dien je uiteraard ook verder te kijken naar gerelateerde producten die aansluiten op de behoeften van je klanten. Leveranciers zoeken en binnenhalen zal een vast onderdeel vormen bij je webshop beheeractiviteiten.
Wegvallen leveranciers
Het binnenhalen van leveranciers heeft ook niet alleen te maken met het zoeken naar gerelateerde producten. Het kan ook zo zijn dat bepaalde leveranciers wegvallen. Anticiperen op dit soort vervelende omstandigheden is dan ook zeer belangrijk bij het draaiend houden van je webwinkel.
Op zoek naar leveranciers
Hoe kom je nu aan al die leveranciers?
Een mogelijkheid is dat je kijkt in tijdschriften. Vaak maken leveranciers daarin reclame. Niet voor andere B2B-eigenaars maar gewoon voor de consument zodat deze kunnen nagaan waar zich een bepaalde dealer van het product bevindt. Voor jou als webwinkeleigenaar is dat dan een mooie gelegenheid voor het maken van contact met de leverancier in kwestie.
Vakbeurzen. Een ander mogelijkheid is dat je vakbeurzen bezoekt. Leveranciers zullen daar vaak vertegenwoordigd zijn, zij lopen daar rond met dezelfde bedoelingen als jij. Ook hun moeten serieuze zakelijke klanten proberen binnen te halen om hun producten verder te distribueren. Het is een kwestie van gewoon je ogen open houden zodat je net ergens een potentiele leverancier tegenkomt.
Internet. Je dient ook niet te vergeten in je zoektocht naar leveranciers dat je ook nog steeds het internet ter beschikking hebt. Een simpele zoekopdracht met het woordje leverancier en je soort product zullen je waarschijnlijk ook voldoende resultaten opleveren.
Welk product precies
Nu kan het ook zo zijn dat je iets in de online marketing wilt gaan doen waarbij de keus is gevallen op het opzetten van een webwinkel. Je hebt hierbij een globaal idee wat je wilt gaan verkopen alleen twijfel je nog welk product het precies gaat worden. Denk maar aan het geval dat je bijvoorbeeld een webwinkel wilt openen dat te maken heeft met de verkoop op het gebied van computers.
Nu is dit een zeer brede productgroep. Je kunt je in dit geval dan bijvoorbeeld toespitsen op het feit dat je alleen complete systemen gaat verkopen. Of dat jij je juist gaat specialiseren in bepaalde onderdelen. Om hier de juiste winstgevende keuze in te maken kunnen een aantal beslissingsfactoren je helpen.
Winstpotentie product. Als eerst dien jij jezelf af te vragen of er wel winstpotentie aanwezig is met het verkopen van dat specifieke product. Dit kun je simpel nagaan door de te kijken wat de markt doet. Wordt er veel over gesproken? Is het een product dat constant nodig is. Is het een seizoensgebonden product of juist niet.
Het is belangrijk bij elk product in de gaten te houden hoe het zit met het gebruik. Natuurlijk is het gebruik van een specifiek product/model niet weggelegd voor jaren. Maar waar het omgaat, is dat sommige producten standaard een looptijd hebben van maar enkele maanden. Denk maar aan bepaalde tuinartikelen. Je helemaal specifiek gaan storten op zulke producten alleen zal geen juiste beslissing zijn.
Exclusief dealerschap. Kun je een zodanige deal met een leverancier maken dat jij een van de gelukkigen bent die een exclusief dealerschap binnensleept met betrekking tot een bepaald product? Hoe minder dealers er van een bepaald product aanwezig zijn des te meer kans je maakt op het verkopen in grotere aantallen.
Daarnaast geeft een exclusief dealerschap je onderneming ook een bepaald aanzien. Natuurlijk zal je van jouw kant uit bekeken ook aan bepaald criteria dienen te voldoen. Je kunt dan denken aan expertise maar ook bijvoorbeeld aan de hoeveelheid voorraad die je van het product gaat inslaan.
Leverancier zelf. Ook dien je te kijken hoe het precies met je leverancier zit. Is dit een betrouwbare partij? Hoe zit het met de reputatie?
Om leverancier te zijn dienen er grote investeringen gedaan te worden. Ook dient er goede support naar de dealer toe aanwezig te zijn in de vorm van afhandeling van garantie en het geven van advies.
Kijk ook of de leverancier regelmatige bijeenkomsten organiseert voor zijn dealers. Wordt je een bepaald persoon toegewezen waar je met al je vragen terecht kunt omtrent bestellingen, uitleg en demonstraties? Hoe ziet de toekomst eruit door in zee te gaan met zo’n leverancier? Op wat voor manier kun je de leverancier bereiken? Via email, telefoon of alleen een ticketsysteem?
Accessoires. Bij het maken van een keuze voor een bepaald product dien je ook te kijken hoe groot de omvang van het product zelf is. In die zin, zijn er genoeg gerelateerd producten in de vorm van accessoires. En wordt er ook constant gewerkt aan kwaliteitsverbetering daarvan.
Verkoopvoorwaarden
Heb je eenmaal met een bepaalde leverancier goed contact weten te maken zodat er in principe groen licht kan worden gegeven voor het dealerschap dan dien je te kijken hoe het zit met de verkoopvoorwaarden.
Kijk wat je marge is bij de te verkopen producten. Hoe zit het met het feit indien je een flink aantal producten afneemt? Krijg je dan extra korting of geldt er maar een bepaalde staffel? Kun je ook van automatisch incasso gebruik maken zodat je op die manier ook kunt genieten van een extra betalingskorting?
Vraag ook of het mogelijk is dat je een speciale deal kunt sluiten als je het voor mekaar krijgt dat je bijvoorbeeld een bepaald aantal in een bepaalde tijd kunt verkopen.
Grijze import
Waar je ook op dient te letten bij het inkopen van je producten is dat je met grijze import te maken kunt krijgen. In die zin, dat je hetzelfde product middels een buitenlandse leverancier voor veel goedkoper kunt krijgen dan bij de Nederlandse leverancier zelf.
In principe is dit een mooie kans voor jou om als webshopeigenaar een slag te slaan. Maar wees hier op je hoede. Houd goed in de gaten hoe het met garantie en support zit. Het is erg sneu als je straks flink wat voorraad hebt ingeslagen dat je uiteindelijk ook verkoopt maar waar je nergens terecht kunt voor support of garantie. Ook dien je erop te letten dat je geen juridische probleem krijgt met de officiële importeur in Nederland zelf.
Bij het draaien van je webshop speelt de leverancier een zeer belangrijke rol. Stap niet in zee met de eerste en beste leverancier. Verricht niet alleen productonderzoek, maar verricht ook onderzoek naar de leverancier zelf.