Het succes van je zzp bedrijf hangt ook voor een groot deel af van je marketingactiviteiten.

Nu is het tegenwoordig zo dat je als zpp’er niet alleen dient te kijken naar traditionele vormen van marketingactiviteiten. Voor het succes van je bedrijf dien je ook voldoende aandacht te besteden aan het sociale aspect. En daar wordt dan niet mee bedoeld omgang met familie en vrienden. Nee, het gaat er hier om wat de toegevoegde waarde van social media kan betekenen voor je zzp bedrijf.

Social media

Het maakt niet uit in welk stadium jij je bevindt wat betreft het ondernemerschap. Heb jij je onderneming net gestart of ben je inmiddels al goed gevestigd, social media biedt je een flink aantal voordelen. Denk maar aan simpele feiten zoals het in contact blijven met huidige en nieuwe klanten.

Huidige en nieuwe klanten kunnen ervoor zorgen dat ze het goede woord over jouw bedrijf verspreiden zodat je nog meer klanten binnen kunt halen. Je kunt ook op een ideale manier je portfolio presenteren zodat deze zichtbaar wordt voor potentiele klanten die dan precies weten wat ze aan je hebben. Ook hierdoor vergroot jij je kansen om opdrachten binnen te halen.

Daarnaast kun je een zodanig evenwicht creëren met het social media gebeuren dat je hierdoor zowel op persoonlijke als op professioneel vlak gezonde communicatie op gang kunt brengen dat in het voordeel van je bedrijf werkt.

Potentiele klanten

Door social media ben je ook in staat je pijlen te richten op exact potentiele kandidaten door je in te mengen met de bronnen waar deze zich al bevinden. Het voordeel ligt hem hierin dat je deze bronnen makkelijk kunt achterhalen en waarbij er tevens ook geen hoge drempel aanwezig is om het zakelijk contact te leggen.

Promotiewerkzaamheden

Als zzp’er dien je ook niet de vergissing te maken dat indien je een goed lopende business hebt dit voor altijd ook zo zal blijven. Tijden veranderen, bestaande cliënten kunnen geen opdrachten meer hebben, het gaat slecht met de economie, je noemt het maar op. Resultaat, je eens zo goed draaiende business begint langzamerhand af te brokkelen.

Het is daarom van belang altijd bezig te blijven met je promotiewerkzaamheden. Druk of niet druk, je dient dit aspect absoluut niet uit het oog te verliezen. Wanneer je weinig klanten hebt zal dit geen probleem zijn, je tijd zal in dit soort situaties ook constant voor een groot deel hiernaar uitgaan. Maar loopt het allemaal goed, dan kun je vanwege de drukte dit aspect al vaak ergens achter in de kast stoppen.

Los daarvan, je klanten kunnen bijvoorbeeld niet op tijd betalen of je kunt gewoon te maken krijgen met zeer akelige klanten. Je dient daarom op een slimme en consistente manier bezig te zijn met marketing als ondernemer.

Als zzp’er is social media een van de basistools die in je ondernemers gereedschapskist aanwezig dient te zijn. Pak het social media gebeuren daarom goed aan, je zult het verschil duidelijk merken in je dagelijkse bedrijfsuitvoering.

Pin It on Pinterest

Share This